למה לקרוא תהילים לבד כשאפשר לקרוא ביחד עם עשרות אלפי יהודים המחוברים למוקד תהילים ארצי? התחברו לווטסאפ שלנו ותצטרפו למשפחת אומרי התהילים הגדולה ביותר. לחצו כאן >>
מובא בספר "קב הישר": "ביום תענית אסתר יאמר פרק כ"ב בתהילים, ישפוך שיחו לפני השם ויבקש בקשתו, ויזכיר את מרדכי ואסתר אשר בזכותם נעתר הקדוש ברוך הוא, ויפתח לו שערי רחמים ויתקבל תפילתו".
תהלים פרק כב
(א) לַמְנַצֵּחַ עַל אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר מִזְמוֹר לְדָוִד:
(ב) אֵלִי אֵלִי לָמָה עֲזַבְתָּנִי רָחוֹק מִישׁוּעָתִי דִּבְרֵי שַׁאֲגָתִי:
(ג) אֱלֹהַי אֶקְרָא יוֹמָם וְלֹא תַעֲנֶה וְלַיְלָה וְלֹא דוּמִיָּה לִי:
(ד) וְאַתָּה קָדוֹשׁ יוֹשֵׁב תְּהִלּוֹת יִשְׂרָאֵל:
(ה) בְּךָ בָּטְחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ:
(ו) אֵלֶיךָ זָעֲקוּ וְנִמְלָטוּ בְּךָ בָטְחוּ וְלֹא בוֹשׁוּ:
(ז) וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ חֶרְפַּת אָדָם וּבְזוּי עָם:
(ח) כָּל רֹאַי יַלְעִגוּ לִי יַפְטִירוּ בְשָׂפָה יָנִיעוּ רֹאשׁ:
(ט) גֹּל אֶל ה' יְפַלְּטֵהוּ יַצִּילֵהוּ כִּי חָפֵץ בּוֹ:
(י) כִּי אַתָּה גֹחִי מִבָּטֶן מַבְטִיחִי עַל שְׁדֵי אִמִּי:
(יא) עָלֶיךָ הָשְׁלַכְתִּי מֵרָחֶם מִבֶּטֶן אִמִּי אֵלִי אָתָּה:
(יב) אַל תִּרְחַק מִמֶּנִּי כִּי צָרָה קְרוֹבָה כִּי אֵין עוֹזֵר:
(יג) סְבָבוּנִי פָּרִים רַבִּים אַבִּירֵי בָשָׁן כִּתְּרוּנִי:
(יד) פָּצוּ עָלַי פִּיהֶם אַרְיֵה טֹרֵף וְשֹׁאֵג:
(טו) כַּמַּיִם נִשְׁפַּכְתִּי וְהִתְפָּרְדוּ כָּל עַצְמוֹתָי הָיָה לִבִּי כַּדּוֹנָג נָמֵס בְּתוֹךְ מֵעָי:
(טז) יָבֵשׁ כַּחֶרֶשׂ כֹּחִי וּלְשׁוֹנִי מֻדְבָּק מַלְקוֹחָי וְלַעֲפַר מָוֶת תִּשְׁפְּתֵנִי:
(יז) כִּי סְבָבוּנִי כְּלָבִים עֲדַת מְרֵעִים הִקִּיפוּנִי כָּאֲרִי יָדַי וְרַגְלָי:
(יח) אֲסַפֵּר כָּל עַצְמוֹתָי הֵמָּה יַבִּיטוּ יִרְאוּ בִי:
(יט) יְחַלְּקוּ בְגָדַי לָהֶם וְעַל לְבוּשִׁי יַפִּילוּ גוֹרָל:
(כ) וְאַתָּה יְקֹוָק אַל תִּרְחָק אֱיָלוּתִי לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה:
(כא) הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי:
(כב) הוֹשִׁיעֵנִי מִפִּי אַרְיֵה וּמִקַּרְנֵי רֵמִים עֲנִיתָנִי:
(כג) אֲסַפְּרָה שִׁמְךָ לְאֶחָי בְּתוֹךְ קָהָל אֲהַלְלֶךָּ:
(כד) יִרְאֵי ה' הַלְלוּהוּ כָּל זֶרַע יַעֲקֹב כַּבְּדוּהוּ וְגוּרוּ מִמֶּנּוּ כָּל זֶרַע יִשְׂרָאֵל:
(כה) כִּי לֹא בָזָה וְלֹא שִׁקַּץ עֱנוּת עָנִי וְלֹא הִסְתִּיר פָּנָיו מִמֶּנּוּ וּבְשַׁוְּעוֹ אֵלָיו שָׁמֵעַ:
(כו) מֵאִתְּךָ תְהִלָּתִי בְּקָהָל רָב נְדָרַי אֲשַׁלֵּם נֶגֶד יְרֵאָיו:
(כז) יֹאכְלוּ עֲנָוִים וְיִשְׂבָּעוּ יְהַלְלוּ יְקֹוָק דֹּרְשָׁיו יְחִי לְבַבְכֶם לָעַד:
(כח) יִזְכְּרוּ וְיָשֻׁבוּ אֶל יְקֹוָק כָּל אַפְסֵי אָרֶץ וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל מִשְׁפְּחוֹת גּוֹיִם:
(כט) כִּי לַה' הַמְּלוּכָה וּמֹשֵׁל בַּגּוֹיִם:
(ל) אָכְלוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ כָּל דִּשְׁנֵי אֶרֶץ לְפָנָיו יִכְרְעוּ כָּל יוֹרְדֵי עָפָר וְנַפְשׁוֹ לֹא חִיָּה:
(לא) זֶרַע יַעַבְדֶנּוּ יְסֻפַּר לַאדֹנָי לַדּוֹר:
(לב) יָבֹאוּ וְיַגִּידוּ צִדְקָתוֹ לְעַם נוֹלָד כִּי עָשָׂה:
וזה לא הכל
במקורות מובאת סגולה מיוחדת המיוחסת לשל"ה הקדוש – שאותה יש 'לנצל' בפורים בכלל, ובתענית אסתר בפרט: לומר בכוונה את מזמור כ"ב שבתהילים במשך שבע פעמים, ובין קריאה לקריאה – לבקש בקשה אחת לישועה גדולה שאנחנו רוצים, ולהקדים ולומר "בזכות מרדכי ואסתר, אנא ממך בורא עולם תעזור לי ותזכה אותי בישועה שאני צריכ/ה בעניין הספציפי הזה".
מי שקשה לו לומר את הבקשה בין קריאה לקריאה, מובא בשם הרבנית ימימה מזרחי שיכול להקל ולומר אותה רק פעם אחת – בסוף הפעם השביעית והאחרונה של אמירת פרק התהילים.
אז למה דווקא פרק כ"ב בתהילים, ומה כל כך מיוחד בו? הנה כמה נקודות חשובות שישפכו אור בנושא, ויעזרו לכם לכוון טוב יותר באמירתו:
- הרד"ק בפירושו לפרק זה, אומר כי חז"ל אמרו שמי שכתבה אותו היא אסתר המלכה, והיה זה בזמן הסתר הפנים של אותה תקופה בגולה, כשגזירתו של המן ריחפה מעל ראשי היהודים.
- במזמור זה מופיעה המילה 'אלי' שלוש פעמים, וזה רמז לשלוש מצוות המוטלות על האישה – חלה, נידה והדלקת הנר, שאסתר שמרה עליהן בחירוף נפש, גם בהיותה בבית אחשוורוש.
- בכפל המילים 'אלי, אלי' שפותחות את המזמור, רמוזות ההתגלויות ששל הקב"ה לעם ישראל – האחת על הר סיני שבו הוא מוסר לנו את התורה, והשנייה במצרים כשהוא מציל אותנו מידי פרעה. אסתר מגיעה עם הטיעון הזה לפני הקב"ה ואומרת לו: 'הנה אני בבית אחשוורוש כבר כמה שנים, מתחננת על עמי, ועדיין לא זכיתי לנס שיציל אותי מידי העריץ הזה. אז אני רוצה ומבקשת שתציל את עם ישראל המושפל והמנוצל בידי העמים, שלמרות שהוא שוב עומד תחת איום ההשמדה – הוא אינו מוותר על ערכי התורה, אינו ממיר את דתו האחת ואינו משתחווה לאלילים'.
- על אף שהוא מתחיל בנימה מאוד פסימית, המזמור מסתיים בנימה אופטימית לחלוטין: "יבואו ויגידו צדקתו, לעם נולד כי עשה". כאן מרומזת הישועה של הקב"ה, שהביאה את כולם להכרה במציאות ה' אלוקי ישראל, ואת סיפור נס הצלתו לדור ודור.
עדיין לא תרמת מתנות לאביונים וזכר למחצית השקל? הקליקו כאן ונשמח להיות השליחים שלכם.
צפו ברב מרדכי אליהו - סגולה ליום תענית אסתר
דרגו את המאמר:
ממוצע 4.5 (287 מדרגים)מקפידים על קריאת תהילים יומית, וזוכים בע"ה לישועות. להצטרפות לקבוצת הווטסאפ לחצו
תכנים שיעניינו אותך (מתחלף מדי יום בחצות)
מאת מוקד תהילים ארצי