צדיקים

15 עובדות על הרב אברהם יצחק הכהן קוק שיום פטירתו ג’ באלול

הראי"ה קוק היה מכונן מוסד הרבנות הראשית, הרב הראשי האשכנזי הראשון בארץ ישראל, פוסק ומקובל


27/08/19 | כ"ו אב התשע"ט
הראי"ה קוק

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

  1. הרב אברהם יצחק הכהן קוק נולד בט"ז אלול ה'תרכ"ה (1865) בעיירה גריבה שבלטביה לרב שלמה זלמן קוק ולפערל זלטא מבית פלמן, שאביה מנה על מקורבי ה"צמח הצדיק" (אדמו"רה השלישי של חסידות חב"ד). 

  2. בילדותו התחנך הרב אברהם יצחק הכהן קוק בבית אביו, אשר נמנה על המתנגדים לחסידות, אך היה מחובר גם לחסידי חב"ד שמשפחת אמו נמנתה עליהם. 

  3. בגיל 13 החל ללמוד אצל רב העיר הסמוכה לוצין, הרב אליעזר דון יחיא ואצל הרב יעקב רבינוביץ - רב העיירה רוז'ינו וקרוב משפחתו מצד אביו אברהם יצחק. לאחר מכן למד אצל הרב ראובן הלוי לווין רבה של העיר דווינסק ואצל הרב נח חיים אברהם שפירא, רבה של העיר סמרגון.

  4. הרב אברהם יצחק הכהן קוק הוסמך להוראה על ידי ה"ערוך שולחן" (הרב יחיאל מיכל הלוי אפשטיין) עוד לפני שמלאו לו עשרים שנה.

  5. בשנת תרמ"ו (1886), כשמלאו לו 21 שנים,  נישא הרב אברהם יצחק הכהן קוק לאלטה בת שבע, בתו של האדר"ת (הרב אליהו דוד רבינוביץ' תאומים, שכיהן כרבה של פוניבז') לאחר אירוסים בני 18 חודשים, במהלכם למד בישיבת וולוז'ין בראשותו של הנצ"יב (רבי נפתלי צבי יהודה ברלין). לאחר נישואיו למד הרב קוק בפוניבז'.

  6. בשנת תרמ"ח (1888), כשהיה בן 23,  מונה הרב קוק לרבה של העיירה זיימל בליטא ונולדה לו בתו הבכורה פרידה חנה. בזיימל החל הרב ללמוד קבלה יחד עם אחד מן המקובלים הגדולים בדורו, הרב שלמה אלישיב, "בעל הלשם", מחבר ספר הקבלה "לשם שבו ואחלמה".

  7. בשנת תרמ"ט (1889) נפטרה אשתו של הרב קוק ובשנת תר"נ (1890) נישא הרב קוק בשנית לבת דודה של רעייתו המנוחה: רייזה רבקה, בתו של הרב צבי יהודה רבינוביץ' תאומים (אחיו התאום של האדר"ת) אשר גדלה בבית האדר"ת לאחר פטירת אביה. בשנת תרנ"א (1891) נולד בנם הרב צבי יהודה קוק. בשנה זו פרסם הרב את ספרו "חבש פאר", ספר הלכה והגות.

    תמונות וקטעי וידאו נדירים של הרב:

  8. בשנת תרנ"ה (1895), כשמלאו לרב קוק 30, מונה לרבה של בויסק. ובשנת תרנ"ט (1899) נולדה בתו השנייה בתיה מרים. בשנים אלו חיבר הרב את ספריו "עין איה" - בו ביאר את אגדות התלמוד ומסכות ברכות ושבת, ומשניות מסדר זרעים, "מדבר שור" - ליקוט דרשותיו מאותה העת, ו-"לנבוכי הדור" - ספר הגות אודות ההתמודדות היהודית עם המחשבה המודרנית.

  9. בשנת תרס"ד (1904), והוא בן 39, עלה הרב קוק יחד עם בני משפחתו לארץ ישראל וכיהן כרבן של יפו והמושבות. בשנים אלו פורסמו רבים מספריו, ביניהם: "אורות הקודש" - ובה פירוט משנתו הרוחנית של הרב המחולקת להגות ומוסר. ו-"עולת רא"ה"  - סידור תפילה מפורש.

  10. בשנת תרס"ז (1907) נולדה בתו הקטנה של הרב קוק - אסתר יעל. בתקופה זו שימש הרב כמנהל הרוחני של 'תלמוד תורה שערי תורה' ביפו. בשנת תרס"ט (1909) ייסד הרב את ישיבת 'אוצר חיים' ביפו ומסר בה שיעורים יומיים.

  11. בשנת תרע"ד (1914), כשפרצה מלחמת העולם הראשונה, שהה הרב בכנס ובשנת תרע"ו (1916) והסכים לכהן כרב קהילה בלונדון עד שיוכל לחזור לארץ ישראל, שם ייסד הרב ישיבות ונאבק למען תמיכה בהצהרת בלפור. 

  12. בשנת תרע"ט (1919) חזר הרב קוק לארץ ישראל עם תום מלחמת העולם הראשונה ומאז ייחד את זמנו לכתיבת הגות ו-"הלכה ברורה" על סדרי המשנה, ולפעילות ציבורית. בשנה זו מונה לרב העיר ירושלים וכונן את מוסד הרבנות הראשית, אותה ראה שלב ראשון בהקמת סנהדרין. בשנת תרפ"א (1921) מונה לרב האשכנזי הראשון של ארץ ישראל. בשנה זו נפטרה בתו הצעירה אסתר יעל.

  13. בשנת תרפ"ג (1923), כשהיה הרב קוק בן 58, החלה לפעול "הישיבה המרכזית העולמית" שייסד, הידועה היום בשם "מרכז הרב". בישיבה ניתן דגש ללמוד בשפה העברית וללימודי הגות ומחשבה. הרב ואשתו שימשו כהורים לתלמידים בישיבה והרב עודד אותם לעסוק ברבנות, הוראה ועבודת הציבור. בתוך הישיבה ייסד הרב קוק את מכון "הלכה ברורה"  הבוחן את הפסיקה ההלכתית אל מול המסקנות מן הסוגיות התלמודיות.

  14. ביום ג' אלול בשנת ה'תרצ"ה (1935) כשהוא בן שבעים, הלך לעולמו הרב קוק לאחר מאבק במחלת הסרטן, ונקבר בהר הזיתים בירושלים.

  15. הרב שלמה זלמן אוירבך (ראש ישיבת קול תורה ופוסק הלכה ידוע) אמר על הרב קוק כי ידע לצטט בעל פה את כל ספר הזוהר. תלמידו הרב יעקב משה חרל"פ העיד עליו כי "מיום היותו בן תשע שנים לא הסתכל בצורת אישה: (חוץ מהקרובות  ביותר). וכן סיפר כי הרב עסק בתיקון נשמות. בעניין זה העיד עליו הרב זוסמן כי "הרבה פעמים עסק בתיקוני נשמות של אנשים גדולים שנכשלו בעניינים מסוימים והיו זקוקים בזה לתיקון. הראי"ה היה מצביע עליהם באצבעו מפני שהיו ממש נמצאים בחדרו, ותיקנם בזה שהיה מגלה את שורש הפנימי שבקדושה של אותו כישלון."

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

צדיקים

אל תפספסו את סגולת היום: יום הילולת החיד"א

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת "הכלי יקר" - רבי שלמה אפרים מלונטשיץ זצ"ל

צדיקים

הסגולה הגדולה של היום: יום הילולת רבי אברהם אבן עזרא זצ"ל

צדיקים

אל תחמיצו את סגולת היום: יום הילולת הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת רבינו הט"ז - הרב דוד הלוי סגל זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את הסגולה: יום הילולת הרב ישראל מסלנט זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב מנחם מנדל מקוצק זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב משה גאלנטי זצ"ל

צדיקים

לא לפספס את סגולת היום: יום הילולת רבי חיים פלאג'י זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת הצדיק מיבניאל זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: הרב יעקב יהושע פלק זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת הרש"ש הקדוש זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את הסגולה של היום: יום הילולת הרב יוסף ג'יעאן זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום, לא לפספס: יום הילולת ה"שפת אמת" זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו: סגולת יום ההילולא של רבי זושא מאניפולי

עוד מאמרי תוכן בנושא צדיקים
X
  • © כל הזכויות שמורות