שאל את הרב

האם מותר לגדל חיות מחמד?

שלום רב, האם מותר לגדל חיות מחמד כמו תוכי או כלב? והאם יש תנאים מיוחדים לכך?


26/09/19 | כ"ו אלול התשע"ט
שאל את הרב

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מותר לגדל חיות מחמד בבית (ראה בית יוסף יורה דעה סימן קיז בשם הארחות חיים. וע"ע בספר חזון עובדיה על שבת חלק ה' עמוד צו).

אמנם יש הטוענים שחיות אלו נקראות טמאות, ולכן לא ראוי להכניס אותן לבית. ויש לדעת כי חיות אלו נקראות טמאות מפני שהן אסורות באכילה וכל מי שאוכל מבשרן מטמא את עצמו, אבל אין הכוונה שמידותיהן פגומות כך שהמי שמגדל אותן יכול להיפגם בנפשו. אדרבא, כל חיה היא בעלת מידה טובה ומיוחדת משלה, ולכן מותר לגדל חיות מחמד.

עם זאת, רצוי מאוד להימנע מלגדל בבית תורים ובני יונה (צוואות רבי יהודה החסיד אזהרות נוספות אות ח', וספר נגיד ומצוה בשם רבי חיים ויטאל. וע"ע שמירת הגוף והנפש חלק ב' סימן רמו הערה ג).

מותר לגדל כלב בבית. יש להיזהר שאם הוא בגדר 'כלב רע', כלומר, שדרכו לנבוח על בני אדם, אזי יש איסור לגדלו, אלא אם כן הכלב קשור היטב (שלחן ערוך חושן משפט סימן תט סעיף ג, ושו"ע הרב הלכות שמירת הנפש סעיף ג).

כמו כן אם חיית המחמד מצערת את אחד מבני המשפחה – אסור לגדלה. 

עוד אמרו חכמים שאין לגדל בעל חיים בלי שידע שיוכל לספק לו את מזונו כראוי (ירושלמי כתובות ד, ח). כולל לדאוג למלונה או לכלוב ושיוכל לנקות את מקומו, וידאג לחיסונו במידת הצורך.

אם בעל החיים חולה על הבעלים לטפל בו. במידה ורואה כי באמת אינו מסוגל לטפל בו, ראוי שיחפש לו בעלים אחרים שייטפלו בו, ואם אינו מוצא, אין הוא חייב להחזיק בו, ובשעת הצורך אף מותר לו להמיתו על מנת למעט בצערו.

 

הרב אליהו רבי - האם מותר לגדל כלב בבית? צפו

משהו בחיים עדיין תקוע? כנראה שזה מה שאתם צריכים לעשות >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא שאל את הרב
X
  • © כל הזכויות שמורות