הרב שטיינמן

כ"ד כסלו - יום פטירתו של הרב אהרון לייב שטינמן

הרב אהרון יהודה ליב שטינמן זצוק"ל, נשיא מועצת גדולי התורה של תנועת "דגל התורה", מייסד ישיבות וכוללים בישראל ובחו"ל, ראש כולל פוניבז', ישיבות גאון יעקב" ו"ארחות תורה". ומחבר "איילת השחר" על התלמוד הבבלי ועל התורה


09/12/20 | כ"ג כסלו התשפ"א
הרב שטינמן

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

הרב אהרון לייב שטינמן נולד בקמניץ אשר בבלרוס, בי"ד חשון ה'תרע"ה (1914),לנח צבי - מלמד, שמש בית כנסת וממונה על העירוב בעירו, וגיטל פייגא שטימן. הוא גדל בעיר בריסק ובבית הוריו הוקצה חדר לרב העיר בריסק, רבי יצחק זאב הלוי סולבייצ'יק, אשר נהג לערוך שם את רישום הנישואים לבני העיר.

הרב שטינמן התחנך בתלמוד תורה בבריסק, נודע כעילוי והחל את לימודיו בישיבת "תורת חסד", בראשות הרב משה סוקולובסקי בגיל 11, צעיר מהמקובל. הרב שטינמן נהג להתפלל עם ראש הישיבה בביתו. כשמלאו לו 16 למד אצל הרב פסח פרוסקין, רבה של קוברין ומייסד "ישיבת קוברין". אחרי זמן קצר נסגרה הישיבה והוא שב ללמוד בישיבת "תורת חסד". כשמלאו לו 17 עבר ללמוד בישיבת קלצק אצל הרב אהרון קוטלר (ראש הישיבה, ומאוחר יותר מייסד וראש ישיבת לייקווד בארצות הברית),ושב במהלך אותה שנה לישיבתו, "תורת חסד", בראשה כיהן באותה עת הרב ישראל חיים קפלן (לימים ראש ישיבת בית מדרש עליון שבמונסי שבארצות הברית).

הרב שטינמן הוסמך לרבנות על ידי הרב שמחה זליג ריגר, לימים רב העיר בריסק, בן דודה של אמו. הוא שינה את שם משפחתו משטימן לשטינמן על מנת שלא להתגייס לצבא הפולני ומשזה לא עזר עבר לשוויץ בשנת ה'תרצ"ז (1937) כשמלאו לו 23, שם למד בישיבת "עץ חיים" במונטרה, בראשות הרב ירחמיאל אליהו בוצ'ק. הרב שטינמן כיהן ר"מ בישיבה ועל תלמידיו נמנה גם מי שלימים יהיה המקובל רבי חיים אריה ארלנגר. בזמן מלחמת העולם השניה נלקח למחנה עבודה משום היותו נתין פולין, אך חלה ונשלח לבית מרפא. עם שחרור המחנה התגורר בעיר לוצרן בשוויץ ואסף תלמידים שלמדו אצלו בישיבת מונטרה.

בשנת ה'תש"ד (1944) והוא בן 30, נישא הרב שטינמן  בשוויץ לילידת פולין, תמר קורנפלד והשניים הביאו לעולם שני בנים ושתי בנות. לאחר נישואיו, עזב את הישיבה ועבר להתגורר בלוגאנו שבשוויץ, כשהוא לומד ביחד עם הרב מרדכי יעקב ברייש (רב ואב בית דין הקהילה החרדית "אגודת אחים" בציריך ומחברת שו"ת חלקת יעקב). שנה מאוחר יותר עלה הרב לישראל והתיישב בעיר פתח תקוה שם למד בבית מדרש לתורת ארץ ישראל עם הרב חיים שאול קרליץ. בהמלצת החזון איש מונה באותה השנה לעמוד בראש ישיבה קטנה חפץ חיים בכפר סבא. בשנת ה'תשי"ב (1952) והוא בן 38, מונה לעמוד בראש ישיבה גדולה על שם הרב חיים עוזר גרודז'ינסקי. בשנת ה'תשט"ו (1955) והוא בן 41, מונה על ידי הרב יוסף שלמה כהנמן (ראש ישיבת פוניבז') לעמוד בראש ישיבת פוניבז' לצעירים, וכשמלאו לו 51, בשנת התשכ"ה (1965),מונה על ידי הרב כהנמן גם לראש כולל פניבז'. בשנות הנהגתו עודד הרב שטינמן פתיחת כוללים גם מחוץ לריכוזי האוכלוסייה הוותיקים. 

בשנת תשל"ח (1978),והוא בן 64, ייסד הרב שטינמן את ישיבת גאון יעקב, בה שימש ראש ישיבה ונהג להעביר בה שיעורים בשעות אחר הצהריים. כמה שנים מאוחר יותר מונה לראש בית הדין של העדה החרדית בהמלצת רבי יעקב ישראל קנייבסקי (הסטייפלר). בשנת התשמ"ט (1989) החל לכהן במועצת גדולי התורה של דגל התורה בעקבות הזמנתו של הרב שך. בשנת תשנ"ח (1998) ייסד הרב שטינמן את ישיבת ארחות התורה בה מסר שיעור שבועי, ושימש כראש הישיבות הקשורות אליה בהן גם העביר שיעורים ושיחות מדי פעם. בשנת ה'תשס"ב (2002) לאחר פטירתו של הרב שך, הפך למנהיג הציבור הליטאי לצדו של הרב יוסף שלום אלישיב. הרב הוביל את מדיניות החינוך העצמאי, ועד הישיבות, קופת העיר בני ברק, ארגון "לב לאחים, המרכז הארצי לטהרת המשפחה, בד"ץ שארית ישראל והעיתון "יתד נאמן". השפעתו של הרב נגעה גם למפלגות החרדיות הנוספות, ש"ס ואגודת ישראל.

 

הרב שטינמן נהג לנסוע לחו"ל כדי לקרב את היהודים למסורת האבות. במסעות אלו עודד פתיחת תלומדי תורה וישיבות ועודד יהודים רבים לשלוח את ילדיהם ללמוד בהם.

 

הרב התגורר בבני ברק בדירה קטנה ופשוטה והסתפק במועט. הוא נהג להעביר בביתו שיעורי גמרא, הלכה ומוסר. בנוסף, הרב נהג לקבל קהל בביתו מדי יום ולייעץ ולברך את הפונים אליו.




בכ"ד כסלו ה'תשע"ח (2017) הלך לעולמו הרב שטינמן והוא בן 103. על פי בקשתו נקבר תוך זמן קצר מפטירתו ובהלוויתו לא נישאו הספדים. בצוואתו ביקש הרב כי המבקשים לפעול לזכותו ילמדו פרקי משניות או תהילים בשנת האבל. במסע הלווית הרב השתתפו מאות אלפים ולבקשתו לא נישאו בה הספדים. בהוראת הרב קנייסבקי,  אשר פסק כי צוואתו נוגעת רק לבני משפחתו, נכתבו הספדים ומאמרים תקשורת החרדית לאחר מותו.

 



במהלך חייו חיבר הרב ספרים רבים, ביניהם: איילת השחר - 15 כרכים בהם חידושים על מסכתות התלמוד, חסד ומשפט - על מסכת סנהדרין, ימלא פי תהילתך - חמישה כרכים המכילים שיחות מוסר, ביאורים על סידור התפילה ומכתבים וענייני ציבור.

על שם ספרו של הרב עתידה לקום "קריית איילת השחר" ותחום שיפוטה יוקם גם בניינה החדש של ישיבת ארחות תורה. על שמו של הרב נוסדו גם שכונת "הר יונה ג'" בנצרת עלית ו"שכונת איילת השחר" בבית שמש.

סגולת היום ההילולה של הרב שטינמן

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא הרב שטיינמן
X
  • © כל הזכויות שמורות