פסח

רוצים להרגיש את סיפור יציאת מצרים? העצה הזו תפתיע אתכם

"לפני ליל הסדר- עצום את העיניים, ודמיין שאתה אחד מבני ישראל שניצלו מעבדות איומה ויצאו לחירות..."


11/04/22 | י' ניסן התשפ"ב
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

לקראת חג הפסח הממשמש ובא, הרב אהרון מרגלית שליט"א במסר מיוחד בשיחה לאתר 'דרשו':

"מכל מצוות התורה, ומכל מועדי ישראל, ישנו מקום אחד בלבד שבו חז"ל הקדושים מצווים עלינו להשתמש בדמיון, דמיון מודרך", פותח הרב את דבריו, "ישנם אמנם מקומות רבים בהם התורה הקדושה וגם חז"ל מצווים עלינו להשתמש בזיכרון, כגון המצווה זכור את יציאת מצרים, לזכור את מה שעשה הקב"ה למרים, לזכור את אשר עשה לנו עמלק ועוד. אבל להשתמש בדמיון ממש באופן מפורש - ישנו רק מקום אחד, בליל הסדר.

"בלילה הגדול הזה מצווים עלינו חז"ל כי "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים", ממשיך הרב את דבריו המרתקים,  ומאיפה עליו להתחיל את הדמיון? "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו". כך נאמר בהגדה.
 

"נשאלת השאלה, למה דווקא בליל הסדר? מה רע בכך שאדם ידמיין לעצמו איך היה נראה חג השבועות כשהר סיני כולו אפוף עשן? אולי נדמיין גם את ענני הכבוד בחג הסוכות? לא. דווקא בליל הסדר. ולמה? כי מהותו של ליל הסדר זה הכרת הטוב לבורא עולם, שגאל אותנו ממצרים ועשה בהם שפטים, וקרע לנו את הים, ושיקע צרנו בתוכו, וקרבנו לפני הר סיני, ונתן לנו את התורה והשבת וכו', עד שהביאנו לארץ ישראל. כפי שאנחנו שרים בפיוט 'דיינו'.


"אדם אינו יכול להסתפק רק בהבנה שיצאנו ממצרים, הוא אינו יכול להרגיש באמת הכרת הטוב רק מעצם הידיעה שעכשיו טוב לנו ופעם היה לנו רע. כדי שאדם יוכל לחוש ולהרגיש את מלוא הכרת הטוב כלפי בורא עולם, הוא צריך לדמיין, לצייר לעצמו את עומק הקושי ואת עומק השעבוד, לחוש בדמיונו את 49 שערי הטומאה שבהם היינו שקועים עד שבורא עולם ברחמיו נגלה אלינו עם ניסים מופלאים והוציא אותנו ממצרים בכח עצום ובזרוע נטויה.

"אם אדם יצליח לדמיין לעצמו", מסיים הרב אהרון מרגלית את דבריו המרתקים, "כאשר הוא ניגש לערוך את ליל הסדר, את כל אותן שנים ארוכות וקשות של גלות, את כל מה שעברנו במצרים - התלאות, הרעב, הצרות והעינויים שסבלנו שם, את זריקת הילדים לתוך היאור, את גזירותיו הקשות של פרעה, ואת מאות הילדים שהיה שוחט בוקר וערב כדי לרחוץ בדמם. על האדם לדמיין בכל כוחו את הקושי והצער, את הקש והתבן שהיינו צריכים לקושש, את ימי העבודה המפרכים והתעללויות המצרים, את הכאבים הנוראיים והייסורים הקשים בשנות העבדות הקשות. לאחר שהאדם מדמיין את הקושי הנוראי הזה - שיפקח את עיניו ויראה את שולחן הסדר עם הכלים היפים, יראה את בני ביתו, את הילדים הטהורים הלבושים במתיקות, את בנותיו הקטנות בבגדי החג החדשים, יריח את ריח הניקיון שבבית, ישים לב כי הוא יושב בנינוחות כמלך, והבית כולו מואר ונקי וצח ונפלא – כך הוא יוכל להרגיש את החירות".

 

יציאת מצרים- דברים מתוקים מהרב מרדכי לוי שליט"א:

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא פסח
X
  • © כל הזכויות שמורות