דבר תורה לפרשת ניצבים

דבר תורה קצר לפרשת ניצבים, מאת הרב מנדל, מנהל מוקד תהילים ארצי

ככל שהדרגה גבוהה יותר - כך העונש חמור יותר. והסיבה פשוטה: כשחייל פשוט מורד, הוא גורם לרפיון רק אצל חבריו. אך כשהרמטכ"ל בורח - אין צבא


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

המשנה אומרת "כל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון". מהי לשון "בני מרון"? יש על כך 3 דעות בגמרא:
א. "כבני אימרנא"
ב."כמעלות של בית מרון"
ג. "כחילות של מלך מרון"
מסביר רבי חיים מוולוז'ין, שהכוונה היא על מה ואיך דנים את האדם בימי הדין.
א. הדבר הראשון הוא "אימרנא" מלשון אימרה/דיבור. כל התמליל של מה שהוציא האדם מפיו במהלך השנה. הכל יבוא בחשבון לפני יום הדין.
ב. "כמעלות בני מרון" - אין המשפט שווה לכולם. כל אחד נדון לפני המעלה שלו ולפי היתרונות והכלים שניתנו לו. יש אדם חכם ויש אדם טיפש, יש עשיר ויש עני. כל אחד יבוא למשפט לפי מה שציפו ממנו.
ג.  "כחילות של מלך מרון" - באם חייל פשוט מסרב פקודה באמצע המלחמה, מה יהיה עונשו? כנראה ישפטו אותו לשבת בכלא למשך תקופה ארוכה. אך מה יקרה אם מפקד פלוגה ימרוד? מפקד גדוד? ואם רמטכ"ל ימרוד,מה אז ?
ככל שהדרגה גבוהה יותר - כך העונש חמור יותר. והסיבה פשוטה: כשחייל פשוט מורד, הוא גורם לרפיון רק אצל חבריו. אך באם מפקד הפלוגה בורח באמצע מלחמה - הוא גורר אחריו את כל חברי הפלוגה. כשהרמטכ"ל בורח - אין צבא. השפעתו גדולה מאוד, ועל כן עונשו חמור ביותר. במילים אחרות, בראש השנה דנים גם את ההשפעה שנגרמת על ידי מעשינו.
שבת אחרונה של השנה, ימים ספורים לפני החג הגדול, נשתדל ביותר לשמור על הדיבור היוצא מפינו. נבין שאנחנו בניו של השם, וע"כ מחובתינו לשמור על כל מעשינו. ויותר מזה, נשכיל שכל פעולה מייצרת השפעה על אחרים, ועל הכל צריכים לתת דין וחשבון.
 
שבת שלום,
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת ניצבים
X
  • © כל הזכויות שמורות