דבר תורה לפרשת ניצבים

סמייל, וזו לא טעות: דבר תורה קצר לפרשת ניצבים - מהרב מנדל

היהודי היה בטוח שהגאון רבי אביגדור, לרוב זקנותו, לא שמע היטב את שאלתו. הוא קירב את פיו לאוזני הרב, ואמר: "יתן לי הרב בבקשה עצה, כיצד אוכל לזכות בדין?"... והתשובה חזרה על עצמה: "סמייל!"


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

"בפרשת השבוע נאמר "אתם נצבים היום כולכם... לעברך בברית ה' אלקיך".
"אתם נצבים היום" – כתוב במדרש זה "ראש השנה", וזהו "לעברך בברית", כמבואר בגמרא (ר"ה ט"ז.) ש"בראש השנה כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון, שנאמר היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם".
 
המעשה שלפנינו, אירע בסוף ימיו של הגאון הצדיק רבי אביגדור מילר זצ"ל. בימים שלפני ראש השנה, ניגש אליו יהודי, וביקש לקבל עצה - "ילמדנו רבינו, כיצד אכין את עצמי כראוי לקראת יום הדין הגדול והנורא? מה הרב מייעץ לי לעשות כדי לזכות בדין?"... השיב לו הרב במילה אחת: "סמייל" (תחייך).
 
היהודי היה בטוח שהגאון רבי אביגדור, לרוב זקנותו, לא שמע היטב את שאלתו. הוא קירב את פיו לאוזני הרב, ואמר: "יתן לי הרב בבקשה עצה, כיצד אוכל לזכות בדין?"... והתשובה חזרה על עצמה: "סמייל!".
 
היהודי המופתע עדיין היה בטוח שהרב לא הבין את שאלתו, שהרי לא ביקש ממנו הדרכה לקראת פורים, אלא לקראת יום הדין, וחזר ושאל בשלישית - מהי ההכנה לקראת יום הדין?... ושוב, הרב בשלו - "סמייל!"
 
ביקש היהודי: "אנא, יסביר לי הרב בבקשה - מה הכוונה 'לחייך'? אל מי לחייך?". ענה לו הגר"א מילר: "אתם חושבים כי לרוב זקנותי לא הבנתי את השאלה?... אפרש שיחתי: כידוע לך, כל בעל עסק עושה מדי סוף שנה 'מאזן שנתי', כדי לבדוק האם העסק מרוויח או לא. היה פעם עשיר גדול, בעל רשת חנויות המפוזרות בכל רחבי המדינה, שבסוף אחת השנים אסף אליו את מנהלי הסניפים, ובחן היטב את נתוני כל החנויות; אילו מוצרים הכניסו רווחים נאים, ואילו מוצרים כדאי להוריד מהמדפים, אלו מוצרים חדשים יש לייבא, וכיצד ניתן לייעל את השירות ללקוחות. בין השאר, דנו אנשי ההנהלה בפיטורי עובדים בכמה סניפים. בעל רשת החנויות גילה שבאחד הסניפים, יש יותר מידי הרבה עובדים, ומשכך החליט לפטר חלק מהם. הוא התחיל לעבור בפני מנהל הסניף על רשימת העובדים וקבע: "עובד זה בחוץ, עובד זה נשאר, עובד זה בחוץ...".
 
לפתע, קוטע אותו המנהל בנימה חד- משמעית: "אותו אי אפשר לפטר!". "מה מיוחד בעובד הזה?", שאל בעל הבית. והמנהל הסביר לו: "הוא אדם מאוד רווחי לעסק! את כל הלקוחות הבאים בשערי החנות, הוא מקבל בלבביות ובמאור פנים מיוחד במינו; בעקבות החיוך הרחב שנסוך על פניו, וההרגשה הטובה שמעניק לכל לקוח, מגיעים לסניף לקוחות רבים, ומשתכנעים לקנות ממוצרי החנות. גם כשהוא 'תפוס' מחמת טיפול בלקוח, אנשים ממתינים עד שיתפנה, מחמת יחסו החם וחיוכו שובה- הלב".
 
"כעת הבנת?" - סיים רבי אביגדור מילר. "פעם בשנה, ביום ראש השנה, עורכים בשמים 'מאזן' - כל באי עולם עוברים לפניו יתברך כבני מרון, ומחליטים מי נשאר כאן, ומי, חלילה, עוזב את העולם... אבל אחד שמחייך ומלבין שיניים לכל אדם, שעושה טוב לבריותיו של הקב"ה, ובעקבות נעימות הליכותיו, האווירה החמה וסבר הפנים היפות שלו, באים גם אחרים ומתקרבים לה' יתברך - אחד כזה ניצל מ'פיטורים'... מעתה תבין, כי עצה טובה והגונה נתתי לך לקראת יום הדין..." (אוצרות הפרשה)
 
אוחזים אנו בשבת האחרונה של השנה. "הכל הולך אחר החתימה". נקדים את קבלת שבת המלכה, נסביר פנים יפות למשפחה ולידידים, ונזכה לשנה טובה ומתוקה כדבש.
 
שבת שלום ושנה טובה,
הרב מדל
 

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת ניצבים
X
  • © כל הזכויות שמורות