דבר תורה לפרשת שמות

השתתפות בכאב הזולת: דבר תורה קצר לפרשת שמות מהרב מנדל

חובת ההשתתפות בכאב הזולת צריכה להוביל את האדם לעשות את ההשתדלות למען חברו. וכפי שמצאנו אצל משה, שהשתדל אצל פרעה על מנת להקל מעול שיעבוד מצרים הקשה


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בפרשת השבוע נכתב על משה רבינו "ויצא אל אחיו, וירא בסבלותם". מסביר רש"י: "נתן עיניו וליבו להיות מיצר עליהם" .
 
מספרים שבשנת תרל"ט פקדה את הארץ בצורת קשה ונוראה. הגרי"ל דיסקין זצ"ל והגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל החלו בפעולות מקיפות על מנת להקל, ולו במעט, את צרת הבצורת האיומה. לאחר תקופה קשה זו, חלה הגר"ל דיסקין בקשיי נשימה קשים. רבי משה יוליס, שטיפל בגר"יל דיסקין, אמר שהרופאים הסבירו שהמחלה הקשה של הגרי"ל דיסקין קרתה מחמת רוב דאגתו למזונותיהם של אנשי ירושלים ועקב נשיאתו הרבה בעול סבלם. הגרי"ל דיסקין זצ"ל היה מתייסר עם מוכי הרעב, עד שמרוב דאגותיו והתרגשותו הרבה - חלה בקוצר נשימה.
 
"מפליא הדבר" – התפעל רבי משה יוליס, שהרי בזמן שהעלילו עליו עלילות שווא בעיר בריסק - היה צפוי, אם יחוייב בדין, לשנות מאסר רבות! למרות זאת לא חלה כלל. גם כאשר ברח ונכלא עם פושעים אלימים – לא חלה, וכן כשנמלט בדרך נס והסתתר בפריס, בעוד הבולשת הרוסית מחפשת אחריו - לא חלה. וכל זאת מפני שהסכנה ריחפה רק על ראשו, ולכן לא חלה מפני שתלה את ביטחונו בקדוש ברוך הוא. אך כאשר ראה שאחרים מתייסרים וסובלים – חש הוא את סבלם וכאבם, נשא עמהם בעול והתייסר עמהם, ועל כן חלה (מובא בספר "השרף מבריסק").
 
חובת ההשתתפות בכאב הזולת צריכה להוביל את האדם לעשות את ההשתדלות למען חברו. וכפי שמצאנו אצל משה, שהשתדל אצל פרעה על מנת להקל מעול שיעבוד מצרים הקשה - כך על האדם לפעול, ולצאת מן האדישות כשרואה את צרתם של האחרים. עליו לנסות בכל כוחו לעזור לסייע להשפיע ולהשתדל עבור זולתו.
 
אף כשהאדם אינו יכול לעשות מעשה בפועל, עליו לסייע לזולת בעזרת תפילתו אשר תבקע מעומק לבו. וכדאי היא אותו תפילה שתפעל ישועה בעד הזקוק לו.
 
שבת שלום ומבורך,
הרב מנדל
 
עדיין לא מקבלים פרק תהילים יומי לווטסאפ? הצטרפו עכשיו בהקלקה קטנה ופשוטה אל משפחת אומרי התהילים הגדולה בעולם, ותזכו להיות חלק מתפילת הרבים, ביחד עם יותר מ-20,000 יהודים שכבר הצטרפו!!!
 
להצטרפות מהירה - https://chat.whatsapp.com/6amost1KZWcEkUzTm9eHza
 
והכי חשוב, אנא הפיצו הלאה, על מנת שנוכל להגדיל את המשפחה בעוד יהודים יקרים

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת שמות
X
  • © כל הזכויות שמורות