דבר תורה לפרשת שמות
אין מקום לטענות: דבר תורה לקראת פרשת שמות, מאת הרב מנדל
בחלק מהדברים יכלו דתן ואבירם להיתמם ולסנגר על עצמם, שהמניע למעשיהם הוא כביכול דאגה לכלל ישראל. אבל סביב המן - לא נותר מקום לטענות
03/08/19 | ב' אב התשע"ט
"ויצא ביום השני, והנה שני אנשים עברים ניצים". פירש רש"י: "דתן ואבירם הם שהותירו את המן'".
יש להבין, מדוע ראה רש"י לנכון לציין כאן את עניין הותרת המן? מדוע לא ציין עוולות אחרים בהם היו מעורבים דתן ואבירם? הרי היו גם בעיות כגון במחלוקת קרח, בהלשינם על משה שהרג את המצרי, ובהלינם 'הבאשתם את ריחנו'.
ובכן, ביתר הדברים יכלו דתן ואבירם להיתמם ולסנגר על עצמם, שהמניע למעשיהם הוא כביכול דאגה לכלל ישראל. למשל, כאשר הלשינו על משה שהרג את המצרי, היו יכולים לטעון שהדבר נובע מחשש לנקמת פרעה בכל ישראל, וכן על זה הדרך. אבל כשאמר להם משה על המן 'לא תותירו ממנו עד בוקר' והם הותירו - כאן אין מקום לטענות. ברור שכאן אין דאגה לעם ישראל. כאן ישנה קריאת תגר על ציווי משה. כאן מתברר המניע העומד מאחורי כל מעשיהם. ללמדך ש"רשעים היו מימיהם", כלשון חז"ל, ולא מדובר על דאגה לעם ישראל.
חז"ל אומרים כי אדם ניכר בכיסו, בכוסו ובכעסו. דרכו של היצר להביא לאדם שישכנע את עצמו שכל כוונתיו ומעשיו הלא רצוים הם רק בשביל להועיל ולסייע לאחרים. בכך הוא מצדיק את מעשיו, אך משמים מנסים אותו בנסיון השייך רק אליו, שאין בו צורך לאחרים. כך ניכר יהיה מתוך מעשיו, האם אכן כוונתיו לעשות נחת רוח ליוצרו.
שבת שלום ומבורך.
הרב מנדל
זמני כניסת השבת, פרשת שמות - https://www.tehillim-center.co.il/article/707
יש להבין, מדוע ראה רש"י לנכון לציין כאן את עניין הותרת המן? מדוע לא ציין עוולות אחרים בהם היו מעורבים דתן ואבירם? הרי היו גם בעיות כגון במחלוקת קרח, בהלשינם על משה שהרג את המצרי, ובהלינם 'הבאשתם את ריחנו'.
ובכן, ביתר הדברים יכלו דתן ואבירם להיתמם ולסנגר על עצמם, שהמניע למעשיהם הוא כביכול דאגה לכלל ישראל. למשל, כאשר הלשינו על משה שהרג את המצרי, היו יכולים לטעון שהדבר נובע מחשש לנקמת פרעה בכל ישראל, וכן על זה הדרך. אבל כשאמר להם משה על המן 'לא תותירו ממנו עד בוקר' והם הותירו - כאן אין מקום לטענות. ברור שכאן אין דאגה לעם ישראל. כאן ישנה קריאת תגר על ציווי משה. כאן מתברר המניע העומד מאחורי כל מעשיהם. ללמדך ש"רשעים היו מימיהם", כלשון חז"ל, ולא מדובר על דאגה לעם ישראל.
חז"ל אומרים כי אדם ניכר בכיסו, בכוסו ובכעסו. דרכו של היצר להביא לאדם שישכנע את עצמו שכל כוונתיו ומעשיו הלא רצוים הם רק בשביל להועיל ולסייע לאחרים. בכך הוא מצדיק את מעשיו, אך משמים מנסים אותו בנסיון השייך רק אליו, שאין בו צורך לאחרים. כך ניכר יהיה מתוך מעשיו, האם אכן כוונתיו לעשות נחת רוח ליוצרו.
שבת שלום ומבורך.
הרב מנדל
זמני כניסת השבת, פרשת שמות - https://www.tehillim-center.co.il/article/707
ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>
דבר תורה לפרשת שמות
רוצה שינוי שהוא למעלה מדרך הטבע?
דבר תורה לפרשת שמות
לאחוז באבי אבות הטומאה?!
דבר תורה לפרשת שמות
מהו סימן הגאולה לעם ישראל? ולמה דווקא הוא?
דבר תורה לפרשת שמות
לא תאמינו עד כמה גדול השכר על עצם קבלה טובה
דבר תורה לפרשת שמות
דבר תורה לפרשת שמות מהרב מנדל מנהל מוקד תהילים ארצי
דבר תורה לפרשת שמות
דבר תורה לפרשת שמות מהרב מנדל מנהל מוקד תהילים ארצי
דבר תורה לפרשת שמות
השתתפות בכאב הזולת: דבר תורה קצר לפרשת שמות מהרב מנדל
דבר תורה לפרשת שמות
אין מקום לטענות: דבר תורה לקראת פרשת שמות, מאת הרב מנדל
עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת שמות
- © כל הזכויות שמורות