שבת

הלכות שבת - ברכת השכיבנו בערבית של שבת

טעה ואמר השכיבנו של יום חול במקום של שבת


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

השכיבנו
בברכת השכיבנו, צריך לומר ''ופרושׂ עלינו ועל ירושלים עירך סוכת שלום'', ולא ''סוכת רחמים ושלום'', וכתב הרדב''ז שהאומרים כן, טועים הם. כן הוא בזוהר הקדוש, רב עמרם גאון, רב סעדיה גאון, רבי יהודה בר יקר, הפרדס, העיתים, אבודרהם, שער הכוונות, השל''ה, מנורת המאור, החיד''א, ועוד רבים מהפוסקים, וכן הוא בשלחן ערוך (סימן רסז ס''ג). (שבת א שמב) 

נשמה יתירה - כשאומר ''ופרושׂ עלינו'', יעמוד, כדי לקבל ''תוספת נשמה'' יתירה. (בן איש חי שנה שניה פרשת וירא סעיף ג) 

 

זכות השבת - בברכת השכיבנו, אין חותמים כמו בחול ''שומר את עמו ישראל לעד'', כיון שבשבת אין עם ישראל צריכים שמירה, שגדולה היא זכות מצות השבת שמגינה ושומרת עלינו. (שבת א שלט, שמ, שמא) 

 

טעה בברכה - אם טעה ואמר השכיבנו כמו הנוסח שבחול, וכשאמר ''ברוך אתה ה''' נזכר, יחתום בשל שבת ''הפורש סוכת שלום עלינו ...''. ואף שחתימת הברכה צריכה להיות מענין הסמוך לחתימה, וכאן הרי אמר בסמוך ''ושמור צאתנו וכו'''? מכל מקום אין זה מעכב. ועוד, ישנן נוסחאות בראשונים שכך צריכים לומר לכתחילה. (שבת א שמא) 
אם טעה וחתם בהשכיבנו כמו בחול, אינו חוזר. ומכל מקום טוב שקודם העמידה יחזור לומר את סיום הנוסח של שבת בלי שם ה', ויאמר כך: ''ופרוש עלינו ועל ירושלים עירך סוכת שלום, ברוך הפורש סוכת שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ועל ירושלים'', כי יש טעם על פי הסוד בנוסח של שבת דוקא. (כף החיים. שבת א שמ, שמא) 

 

אי אפשר לדבר על שבת בלי שלום בבית, נכון? אם גם אתם מתמודדים - נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא שבת
X
  • © כל הזכויות שמורות