רבי יעקב אבוחצירא

לרגל יום ההילולה: לקט סיפורי ניסים על אודות רבי יעקב אבוחצירא

סיפורי מופת רבים נקשרו בדמותו של רבי יעקב אבוחצירא, ראש לשושלת צדיקים ענפה ממשפחת אבוחצירא. לרגל יום ההילולה מובא לפניכם לקט סיפורי ניסים מופלאים על אודות הרב


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

רבי יעקב אבוחצירא נולד במרוקו בשנת ה'תקס"ו ונפטר בגיל 75 במצרים, כאשר היה בדרכו לארץ ישראל. הוא ראש לשושלת צדיקים ענפה ממשפחת אבוחצירא, הוא הוציא חיבורים נפלאים תחת ידו שהאירו את העולם היהודי, כמו: "יגל יעקב", "מחשוף הלבן", "אלף בינה", "דורש טוב" ועוד רבים. סיפורי מופת רבים נקשרו בדמותו הנשגבה של הרב.

לידת הצדיק

רבי מסעוד, אביו של רבי יעקב, היה רב ואב בית דין בעיר תאפילאלת במרוקו. יום אחד הגיעה לבית הדין של הרב אישה לצורך קבלת גט. לאחר סיום דין ודברים, בשעה מאוחרת בלילה, האישה קיבלה את הגט. רעיית הרב חסה על האישה, שצריכה כעת לשוב לביתה בשעת לילה מאוחרת, והציעה לה ללון בביתם ולשוב לביתה בבוקר. נענתה האישה לבקשת אשת הרב ונשארה ללון בבית הרב.

והנה באותו הלילה הרב ואשתו חלמו יחד את אותו החלום; והנה בחלום נמסר להם כי על הרב לשאת לאישה את אותה הגרושה, וממנה יצא בן שיגדל להיות רב גדול וצדיק יסוד עולם. הרב ורעייתו שטחו בפני האישה את דבר החלום וביקשו ממנה שתמתין בביתם עד תום "חודשי ההבחנה", ולאחריהם תינשא לרב. האישה הגרושה נרתעה מדבריהם וחששה לפגוע באשת הרב, שהטיבה עמה כל כך. כאשר אשת הרב הסבירה לה שהיא מסכימה למהלך, רוצה בכך ואין כלל בליבה עליה – נאותה האישה הגרושה לבקשתם.

בתום "חודשי ההבחנה" נישאה האישה לרבי מסעוד ומיד התעברה. לרך הנולד קראו יעקב.

שמו נודע גם בגויים

בתקופתו של רבי יעקב שררה שנאה בין המוסלמים ליהודים במרוקו, והיהודים היו מדוכאים ונרדפים. אף על פי כן שמו של רבי יעקב אבוחצירא נודע ברבים, אף בקרב המוסלמים, שגם הם באו להתברך ממנו. לראשונה שמעו המוסלמים על אודות כוחו של הצדיק בזכות סיפור מופלא שהתרחש עם שיח' מוסלמי.

מסופר על שבט ברברי שהיה בדרכו למרוקו וששם לו למטרה להרוג את היהודים במקום. השיח' של השבט הזה רכב על הסוס בראש השיירה. כשהגיע לעיר מגוריו של רבי יעקב, הבחין רבי יעקב בשיח' המתקרב ונכנס לתוך חנות של יהודי במקום כדי שלא יצטרך לחלוק לו כבוד ולעמוד בפניו.

השיח' התקרב לחנות, אך באותו הרגע קפא על מקומו ולא הצליח לזוז. הוא הבין שמדובר כאן במעשה כשפים, ואכן עוברי אורח אמרו לו כי רבי יעקב נמצא בתוך החנות. השיח' קרא לרבי יעקב ושאל אותו מדוע נכנס לתוך החנות. רבי יעקב השיב לו שהוא נהג כך כדי להימנע מלעמוד לכבודו, שכן הוא משתחווה רק לפני מלך מלכי המלכים – הקב"ה. מאותו רגע ידעו כולם על כוחו של רבי יעקב.

חור במעיל - חור בברכה

אישה עקרה הגיעה לרבי יעקב בבקשה שיברך אותה בזרע בר קיימא. רבי יעקב בירכה שתזכה עוד השנה לבן זכר. תפילתו של הרב נשאה פרי והאישה התעברה מיד. על מנת להודות לרב העניקה האישה לרב מרצונה מעיל, אך לא שמה לב כי מעיל זה, ששהה זמן רב בביתה, נאכל על ידי עש.

רבי יעקב לבש את המעיל, אך הצטער כאשר גילה בו חורים רבים. בדיוק באותו הרגע כאבי בטן תקפו את האישה ועוברה נפל. האישה הגיעה בבהלה לרבי יעקב וסיפרה לו על הפלתה, והרי הרב בירך את האישה והבטיח לה בן זכר! הרב, מנגד, אמר לאישה כי אינו ביקש ממנה מאומה, אך היא בחרה להעניק לו בתמורה לברכה מעיל שהיה אכול עש, וכנראה החור במעיל הביא לחור בברכה.

הצטערה האישה ובכתה לפני הרב. היא טענה כי אינה ידעה שהמעיל אכול עש וביקשה את סליחתו. ואכן, תשעה חודשים לאחר מכן זכתה האישה לפרי בטן ונולד לה בן זכר.

חרבם תבוא בליבם

רבי יעקב התארח במרוקו בעיר תומיסנת אצל אחד היהודים מהקהילה, שהעריך מאוד את הרב. תוך כדי לימודו הבחין רבי יעקב בילדי השכנים המוסלמים הזורקים אבנים לעבר חדרו של הרב, כפי שהנחו אותם הוריהם לעשות. בעל הבית, שידע מה כוחו של הרב, הגיע בבהלה לרב וביקש ממנו בתחנונים שלא יעניש את ילדי השכנים, שכן חשש מהוריהם.

רבי יעקב ניאות לדברי המארח וביקש ממנו שיסגור את החלון, למרות שזו הייתה בקשה מפליאה שכן החלון עשוי זכוכית ועלול להתנפץ בגין האבנים. הילדים המשיכו להשליך בהתלהבות אבנים לעבר חלון חדרו של הרב, אך כל אבן שפגעה בחלון לפתע חזרה אליהם באותה העוצמה ופגעה בהם. הילדים חזרו פצועים להוריהם, שהגיעו אף הם לנסות לפגוע בחלון החדר.

ההורים נשאו אבנים גדולות יותר והשליכו לעבר חלון החדר, אך גם אליהם חזרו האבנים בעוצמה גדולה ופצעו אותם. נבהלו ההורים והבינו כי מדובר כנראה באדם קדוש. בחרדת קודש התחננו השכנים לסליחתו של הרב, ומאותו מקרה רחשו המוסלמים כבוד לשכניהם היהודים במקום.

צפו בשיעורו המרתק של הרב הרצל חודר שליט"א על הבבא סאלי

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא רבי יעקב אבוחצירא
X
  • © כל הזכויות שמורות