שאל את הרב

מה מברכים על פיצה?

מה השיעור הנצרך כדי לברך ברכת המזון? והאם יש דרך להבחין אם מברכים על הפיצה מזונות או המוציא?


28/07/19 | כ"ה תמוז התשע"ט
שאל את הרב

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

אם אוכל שתי משולשים של פיצה, מתחייב האדם בברכת המזון. שיעור זה חל הן למנהג בני ספרד שכבר בשיעור 4 ביצים לדעת הגר"ח נאה 200 סמ"ק, או לדעת החזו"א 400 סמ"ק) מברכים ברכת המזון, והן למנהג אשכנז (על פי הגר"א) המחייבים לברך ברכת המזון רק כשמדובר בשיעור אכילה, כדרך שרגילים לקבוע עליו סעודה (כנכתב במשנה ברורה סי’ קסח סעיף ו').

לגבי ברכת הפיצה –אם הפיצה נילושה במים, נוהגים לברך המוציא. ואם הפיצה נילושה במי פירות (לפחות רוב הנוזלים שבה הם כאלו) או בחלב, מברכים עליה מזונות.

על פי מנהג בני ספרד מספיק שטעם מי הפירות יורגש היטב כדי לברך על הפיצה מזונות.

עם זאת, נכתב במשנה ברורה סוף סימן קס"ח, על פי דברי המגן אברהם, שעיסה שמילאו אותה במינים אחרים [למשל פיצה שעל גביה שמים רסק עגבניות וגבינה וכו’] אזי, אם עיסה זו נאכלת לרוב  לשובע ברכתה תהיה המוציא, ואילו אם היא נאכלת לשם תענוג בלבד, ברכתה תהיה מזונות (אף אם נילושה במים). ואף אותה עיסה עצמה, מצוי שכשעושים אותה עיסות קטנות, ברכתה מזונות, ובגדולות רגילים לאכול לשובע, וברכתה המוציא.

חילוק זה חל גם לגבי עיסה שנילושה במי פירות, וממילא, אם הפיצה המוגדרת כדבר הנאכל לשובע, בכל אופן תהיה ברכתה המוציא, אף אם נילושה במי פירות, ואם הפיצה נאכלת לשם תענוג גם אם היא נילושה במים תהיה ברכתה מזונות כיוון שיש עליה גבינה. 

לשם כך, כדאי לפעול על פי שתי אפשרויות: או לאכול שני משולשים או לאכול את הפיצה בתוך סעודת פת.

 

הרב יצחק לוי – מה מברכים על פיצה - מזונות או המוציא? צפו

 

משהו בחיים עדיין תקוע? כנראה שזה מה שאתם צריכים לעשות >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא שאל את הרב
X
  • © כל הזכויות שמורות