רבי נחמן מברסלב

עובדות מרתקות שאולי לא ידעתם על רבי נחמן מברסלב

לכבוד י''ח בתשרי, יום הילולת רבי נחמן מברסלב זיע''א, הנה כמה עובדות מרתקות על רבי נחמן מאומן שיעזרו לכם להכיר טוב יותר את החסידות המפורסמת בעולם


01/10/20 | י"ג תשרי התשפ"א
רבי נחמן מברסלב

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

רבי נחמן מברסלב נולד בא' בניסן ה'תקל''ב ונפטר בי''ח בתשרי ה'תקע''א. הוא היה אדמו''ר ומייסד חסידות ברסלב בדור הרביעי של תנועת החסידות. מהות ההנהגה שלו היתה הדגשת המכשולים הרבים בדרך לעבודת ה' אמיתית וחשיבות השמחה והתמימות. רבי נחמן לא מינה יורש אחריו והחסידות המשיכה לתפקד לאחר מותו כחסידות עם רבנים שונים הבקיאים בתורתו ולא כשאר החסידויות הפועלות עם חצר בראשות של אדמו''ר אחד. חסידות ברסלב היתה קבוצה מועטת ונרדפת עד שזכתה להכרה בסוף המאה השביעית של האלף השישי. 

 

תולדותיו

 

רבי נחמן נולד בעיירה מז'יבוז' באוקראינה. אמו, פייגה, היתה ביתה של אדל - בת הבעל שם טוב. אביו, שמחה, היה בנו של רבי נחמן מהורדנקא - אחד התלמידים הקרובים של הבעל שם טוב.

רבי נחמן גדל בערש הקבלה והחסידות ומילדות כבר החל להתבלט בכשרונותיו הרבים. הוא הרבה להתבודד, להתענות ולהתפלל במשך שעות רבות מידי יום. הוא נשא לאישה את סשיה, ביתו של ר' אפרים שהיה חוכר בכפר אוסאטין, מיד לאחר שחגג בר מצווה. לאחר נישואיו עבר לגור בבית חותנו והתחיל למשוך אליו חסידים ראשונים שמשכו אליו בשל אישיותו המיוחדת.

 

לאחר מות חותנו, עבר למדבדיקה שבקייב ושם התפרסם לראשונה כאישיות רבת מעלה וכמנהיג קהל חסידים. 

 

באותו זמן עלה רבי נחמן לארץ ישראל כדי לקבל שם התעלות נפשית בעבודת ה'. הוא הגיע לשם בספינה בערב ראש השנה, בשנת תקנ''ט. בזמן ביקורו בארץ ישראל הוא ביקר בטבריה, צפת ומירון. הוא שהה בארץ ישראל כחצי שנה אשר בסיומה שב לארצו. הביקור בארץ ישראל נחרט במשנתו החסידית ולאחר חזרתו ביקש שלא לצטט את אמרותיו מהתקופה שלפני הביקור בארץ ועל כך הוא נהג לומר: ''כל מקום שאני הולך, אני הולך לארץ ישראל''. 

 

בשנת ה'תקס''ב התקבל כאדמו''ר בברסלב ושם הצטרפו אליו רוב תלמידיו המפורסמים, כגון רבי נתן שהפך בבוא הזמן ליד ימינו. שמה של העיר ברסלב הוכר מאז כשם החסידות עד היום. כאשר רבי נחמן עבר במסעו בעיר אומן, נודע לו סיפור הטבח שביצעו שם ההיידמקים, 30 שנה קודם, שם נהרגו קרוב ל-30,000 יהודים. רבי נחמן הורה לתלמידיו לקוברו שם, עם ההרוגים כאשר יגיע קיצו. 

 

בשנותיו האחרונות סבל ממחלת השחפת שהרופאים התייאשו מלמצוא לו תרופה עבורה. בשנת ה'תק''ע, פקד אותו אסון כאשר ביתו ובית מדרשו בברסלב נשרפו עד היסוד. אז עבר לאומן ונשאר שם עד מותו, בגיל 38, שם נקבר כפי שהורה לתלמידיו, במקום בו טמונים 30,000 יהודים שנהרגו על קידוש ה'.

 

דרכיו והנהגותיו בעבודת ה'

 

רבי נחמן הדגיש את הערך העליון של התפילה, ההתבודדות והאמונה התמימה, בלי חקירות פילוסופיות והתחכמויות. הוא חזר והדגיש שוב ושוב את הצורך בהשתוקקות לה' באמונה פשוטה. 

 

הוא העריך מאד את לימוד ההלכה בקביעות ואת ההקפדה עליה. בנוסף לדרשותיו, סיפר גם סיפורי מעשיות ומשלים שבהם טמונים סודות התורה והקבלה.

 

רבי נחמן הדגיש רבות את חשיבות השמחה בחמצוות והתנגד קשות לעצב ולייאוש. האמרות המפורסמות שלו בנושאים אלו התפרסמו והפכו אף לשירים מוכרים בפי כל:

"ודע, שהאדם צריך לעבר על גשר צר מאד מאד, והכלל והעקר שלא יתפחד כלל." (ליקוטי מוהר"ן תנינא, סימן מח)

 

"מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד." (ליקוטי מוהר"ן תנינא, סימן כד)

 

"אין ייאוש בעולם כלל" (ליקוטי מוהר"ן תנינא, סימן עח)

 

"כשאדם יודע שכל מאֹרעותיו הם לטובתו, זאת הבחינה היא מעין עולם הבא." (ליקוטי מוהר"ן ד', א)

 

את הכתבים המיוחסים לו כתב תלמידו הקרוב, רבי נתן מברסלב. בין חיבוריו העיקריים נמנים: ליקוטי מוהר''ן, סיפורי מעשיות, שיחות הר''ו ועוד. רבי נחמן גם תיקן את אמירת תיקון הכללי המורכב מעשרה מזמורי תהילים המסוגלים לישועה גדולה. 

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא רבי נחמן מברסלב
X
  • © כל הזכויות שמורות