הגאון מוילנא

הגאון שהתחיל ללמוד קבלה בגיל תשע: 10 עובדות מרתקות על הגאון מוילנא

הוא דרש בבית הכנסת בגיל 6, התחיל ללמוד קבלה בגיל 9 ובגיל 10 כבר למד בעצמו ללא מורים. לרגל יום ההילולא, י''ט בתשרי, קבלו הצצה ל10 עובדות מרתקות על הגאון מוילנא, הגר''א


01/10/20 | י"ג תשרי התשפ"א
הגאון מוילנא, הגר''א

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

1. הגאון מוילנא בשמו הפרטי הפחות מוכר, הוא רבי אליהו בן שלמה זלמן. הוא נודע בכינוייו: הגאון מוילנא, הגאון החסיד והגר''א - הגאון רבנו אליהו.

 

2. הגאון מוילנא היה גדול במקרא, בתלמוד ובקבלה וכן בהתמדתו הבלתי רגילה בלימוד בתורה, עד שסירב לשמש במשרת רבנות בוילנא בשל רצונו העז לא להתבטל מלימוד התורה.

 

3. עד גיל 6 למד תורה מפי רב. בגיל זה דרש את דרשתו הראשונה בבית הכנסת הגדול בוילנא, שאותה לימד אותו אביו. על פי בקשת רבי העשיל, אב בית הדין של וילנא, הוא דרש לאחר מכן פלפול בגמרא שהכין לבדו, כמבחן ליכולתו לחדש חידושי תורה בעצמו. 

 

4. בגיל 9 שנים בלבד הוא החל ללמוד קבלה ולמד מידי יום במשך כמה שעות בספר הזוהר ובכתבי האר''י. בגיל 10 הוא כבר לא נזקק למורים ולמד בכוחות עצמו את כל תחומי התורה. 

 

5. בגיל צעיר נשא לאישה את חנה, ביתו של רבי יהודה לייב מקיידאן, אשר דאגה לפטור אותו מהטיפול בבית ובמשפחה על מנת שיוכל להקדיש את זמנו ללימוד תורה. לאחר מותה ביקש הגאון לחרוט על מצבתה את המילים: "ותמת חנה בשנת תקמ"ג, ה' כסלו. לא הניחה תמורה וערך / לספר שבחה אין נתיב ודרך".

 

6. בניו מספרים כי נהג לישון כל חייו רק שעתיים ביממה, בארבע חצאי שעות, כדי לא לישון יותר משיתין נשמין ושכל זמנו יהיה מסור רק ללימוד תורה. תלמידיו מספרים, כי כאשר העסיקה אותו קושיא בלימוד, לא היה מכניס אוכל לפיו במשך כמה ימים רצופים, עד שמצא תשובה לשאלה. 

 

7. החזון איש כתב עליו את המילים הבאות: "אנו מתייחסים להגר"א בשורה של משה רבנו, עזרא, רבנו הקדוש, רב אשי והרמב"ם. הגר"א שנתגלה תורה על ידו כקדוש מעותד לכך שהאיר במה שלא הואר עד שבא ונטל חלקו, והוא נחשב אחד מהראשונים, מדרגתו ברוח הקודש, ביגיעתו ובבקיאותו בעיון העמוק בכל התורה המצויה עתה בידינו, אי אפשר כלל לצייר את אפשרותם".

 

8. במוצאי יום הכיפורים היה נוהג הגאון מוילנא להמשיך לצום עוד כמה שעות, תוך כדי לימוד תורה, זאת על פי מאמר חז''ל: "מאי דכתיב, ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי? מלמד שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית ואמר להם: אם ישראל מקבלים התורה - אתם מתקיימים, ואם לאו - אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו". זאת אומרת: קיום העולם תלוי בלימוד תורה ללא הפסק ולכן מי יעסוק בתורה בשעת מוצאי הצום כשכולם עסוקים באכילה ושתיה?

 

9. על פי עדותו של ר' חיים מוולוז'ין שהיה אחד מתלמידיו הידועים, עוד לפני שהגיע הגר''א לגיל 13 הוא החל לברוא גולם, אך הפסיק באמצע משום שמנעו אתו מן השמים. 

 

10. על פי עדותם של תלמידיו ומהספרים שנכתבו על ידו, עולה כי  הגר"א היה בעל ידע במתמטיקה, בהנדסה, בביולוגיה, באסטרונומיה, בגאוגרפיה, בבלשנות ובמוזיקה, אך הוא נמנע מלעסוק ברוקחות לפי הוראת אביו. הוא עסק  גם בהגות האנושית, אך התנגד ללימודי מדעי הרוח הכלליים, משום שלא ראה בהם תועלת משמעותית לחיי האדם היהודי.

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא הגאון מוילנא
X
  • © כל הזכויות שמורות