צדיקים

מי היה שמעון הצדיק ואיזו תפילה מיוחדת אומרים על קברו?

כ''ט תשרי, יום הילולת שמעון הצדיק זיע''א, שימש בכהונה גדולה במשך 40 שנה ברציפות והיה אחרון אנשי כנסת הגדולה. קווים לדמותו הנערצת והיחידה בדורו


12/10/20 | כ"ד תשרי התשפ"א
קבר שמעון הצדיק

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

 

שמעון הצדיק היה מאנשיה האחרונים של כנסת הגדולה וכיהן במשך 40 שנה ככהן גדול בדור שאחרי עזרא הסופר. על פי המסורת, שמעון הצדיק חי בסוף תקופת פרס ובתחילת שלטון היוונים בארץ ישראל. כאשר השתלטו היוונים על הארץ התבטלה ''כנסת הגדולה'' והוקמה במקומה ''הסנהדרין'' שבראשה עמד שמעון הצדיק - הכהן הגדול שהיה אחרון אנשי כנסת הגדולה. 

 

מאימרותיו וגדולתו

 

האימרה הידועה בשמו של שמעון הצדיק היא במסכת אבות: "שמעון הצדיק היה משירי כנסת הגדולה. הוא היה אומר על שלושה דברים העולם עומד: על התורה. ועל העבודה. ועל גמילות חסדים".

 

במסכת יומא, דף ל''ט עמוד א', מובא כי במשך 40 שנה בהן כיהן שמעון הצדיק ככהן גדול, עלה גורל השעירים ביום כיפור כך שהשעיר לה' יצא תמיד בימין ולשון הזהורית היתה נהפכת ללבנה ונר המערבי שבמנורה היה דולק כל הזמן ואש המערכה היתה גוברת מאיליה.

 

במסכת מנחות, דף ק''ט עמוד ב', מסופר שבשנה בה נפטר שמעון הצדיק, הוא אמר לתלמידיו כך: "שנה זו אני מת". אמרו לו: "מנין אתה יודע?" אמר להם: "כל יום הכיפורים נזדמן לי זקן אחד לבוש לבנים, ונתעטף ונכנס עמי ויצא עמי. השנה נכנס עמי ולא יצא עמי". וכך היה: באותה שנה, בכ''ט תשרי הלך לבית עולמו. 

 

כך הציל שמעון הצדיק את עם ישראל משמד רוחני וגשמי

 

בגמרא מובא מעשה בו מסופר כיצד הציל שמעון הצדיק את עם ישראל מכלייה. זה קרה כאשר הכותים (מיעוט שהיה אז בארץ ישראל) הלשינו לאלכסנדר מוקדון שהיהודים מרדו בו ולכן ביקשו את רשותו להחריב את בית המקדש. כשעלה אלכסנדר מוקדון לירושלים כדי להחריב את בית המקדש, יצא לקראתו שמעון הצדיק כשהוא לבוש בבגדי הכהן הגדול. כשראה אותו אלכסנדר מוקדון מייד ירד ממרכבתו והשתחווה אליו. התפלאו משרתיו ושאלו אותו: ''מלך גדול כמוך ישתחווה ליהודי זה?'' ענה להם אלכסנדר מוקדון: ''דמות דיוקנו של זה מנצחת לפני בבית מלחמתי''. אלכסנדר מוקדון הסביר לעבדיו שבכל מלחמה שהוא יוצא אליה, הוא רואה לפני את דמותו של שמעון הצדיק ובזכותו הוא מנצח בכל מלחמותיו. שאל אלכנסדר מוקדון את שמעון הצדיק ומלוויו: ''למה באתם?'' אמרו לו: ''אפשר בית שמתפללים בו עליך ועל מלכותך שלא תיחרב, יתעוך גויים להחריבו?". אמר להם: "מי הללו?", אמרו לו: "כותיים הללו שעומדים לפניך", אמר להם: "הרי הם מסורים בידיכם". וכל ארע הנס הגדול: "מיד נקבום בעקביהם ותלאום בזנבי סוסיהם, והיו מגררין אותן על הקוצים ועל הברקנים עד שהגיעו להר גריזים. כיון שהגיעו להר גריזים חרשוהו, וזרעוהו כרשינין. כדרך שבקשו לעשות לבית אלוקינו".

 

במדרש מסופר שלאחר מכן ביקש אלכסנדר מוקדון שיקבעו בבית המקדש פסל עם דמות דיוקנו. שמעון הצדיק הסביר לו שאסור על פי התורה לעשות פסל ובוודאי שלא בבית המקדש ובמקום זה הבטיח לו שכל הילדים שיוולדו לכוהנים באותה שנה יקראו בשם 'אלכסנדר'. זהו למעשה מקור השם אלכסנדר בעם ישראל מאז ועד היום. 

 

מקום קבורתו

 

על פי המסורת היהודית שמעון הצדיק קבור בירושלים בסמוך לשכונת שייח ג'ארח בעיר. העדות הראשונה למקום קבורתו הגיעה בשנת ד'תקצ''ה על ידי רבי יעקב השליח שכתב באיגרתו: "וסמוך לירושלים מערת שמעון הצדיק ותלמידו''. חלקת הקבר היתה שייכת לערבי מקומי שהיה גובה מהנכנסים דמי כניסה עבור התפילה במערה, עד שבשנת ה'תרל''ו הגיע הראשון לציון הרב אברהם אשכנזי וקנה את האדמה וחלקת הקבר מבעליה הערבים.

 

במערת שמעון הצדיק דלוק נר תמיד ומקום קבורתו נודע כבר כמקום קדוש שישועות רבות נקשרו בו ותפילות שהתפללו בו לא שבו ריקם. 

 

תפילה מיוחדת על קבר שמעון הצדיק:

 

"ריבונו של עולם אלוקי צבקות יושב הכרובים, הנה באתי כהיום להשתטח ולהתפלל על קבר שמעון הצדיק הכהן הגדול, אשר שירת לפניך באמת ובתמים, ולכן אפיל תחינתי לפניך, כי כשם ששמעת את תפילת שמעון הצדיק אשר התפלל על עמך ישראל לפני ולפנים בבית קודש הקדשים, כן תאזין ותקשיב ברחמיך הרבים גם את תפילתי ואת תחינתי אשר הנני מתפלל פה על קברו...".

 

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילות הרב מאיר אבוחצירא זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הצמח צדק

צדיקים

אל תחמיצו את סגולת היום: יום הילולת האלשיך הקדוש

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת רבי אלחנן יוסף הערצמאן זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת מרים הנביאה

צדיקים

מדוע בכה הרב שטיינמן זצ"ל? סיפור מרגש ונוגע ללב

צדיקים

אל תחמיצו את הסגולה הגדולה להיום: יום הילולת הרב יוסף חיים זוננפלד זצ"ל

צדיקים

שימו לב לסגולת היום: הילולת הרב אלכסנדר זיסקינד מהוראדנא זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את סגולת היום: יום הילולת החיד"א

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת "הכלי יקר" - רבי שלמה אפרים מלונטשיץ זצ"ל

צדיקים

הסגולה הגדולה של היום: יום הילולת רבי אברהם אבן עזרא זצ"ל

צדיקים

אל תחמיצו את סגולת היום: יום הילולת הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת רבינו הט"ז - הרב דוד הלוי סגל זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את הסגולה: יום הילולת הרב ישראל מסלנט זצ"ל

עוד מאמרי תוכן בנושא צדיקים
X
  • © כל הזכויות שמורות