ייעוץ תזונתי

מה עושים עם עליה במשקל אחרי גיל המעבר?

התשובות במדור הייעוץ התזונתי שלנו ניתנות על ידי דיאטנית בוגרת האוניברסיטה העברית, אתם מוזמנים להמשיך ולשלוח לנו שאלות לכתובת המייל המופיעה בתחתית הכתבה


16/06/21 | ו' תמוז התשפ"א
עליה במשקל

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

שמי א. ואני בסוף שנות ה-60 לחיי. בשנה האחרונה, ממש סמוך לפרוץ הקורונה, התחלתי לעלות במשקל. בסך הכל עליתי כ 15 ק"ג שהם תוספת של 25% במשקלי. מעבר לתוספת המשקל שאני מרגישה, יש גם תחושה נפיחות. חשוב לי לציין שאני מקפידה על התזונה שלי, יוצאת להליכה בת שעה 3 פעמים בשבוע ובנוסף מתאמנת  על מכשיר אופניים ועושה תרגילים בבית. ובכל זאת,הצלחתי להוריד רק 5 קילוגרמים, שהעלתי בחזרה. אני מרגישה שהגוף שלי מתנהג בצורה שונה מזו שהתרגלתי. הייתי שמחה לקבל את עצתך. תודה.
 

א. היקרה, במהלך השנים הגוף שלנו עובר שינויים. גם בשנות ה-60 וה-70 לחיינו גופנו ממשיך להשתנות. ככל שאנו מתבגרים הגוף מחלק מחדש את הושמן והשרירים, והשומן מצטבר יותר בחלל הבטן. גם אם איננו אוכלים יותר בגילאים הללו, העובדה שקצב חילוף החומרים בגופינו מאט מובילה לכך שהגוף מנצל פחות אנרגיה מבעבר ולכן זקוק לפחות מזון. לכן חשוב להיות מודעים לכך שבגילאים הללו כולנו נוטים להוסיף למשקל גופינו גם אנו מקפידים על תזונה נכונה ופעילות גופנית כבעבר.

לא רק שינויים אלו משפיעים על עליה במשקל אלא גם שינויים במצב רוחנו, תקופה רוויית מתח ואי ודאות כמו הקורונה משפיע על תפקודי הגוף ומובילה אצל רבים לשינויים גדולים במשקל. חזרה לשגרה תורמת פעמים רבות לחזרה למשקל המקורי. בהקשר זה, מומלץ לאמץ פעילויות מפחיתות מתח ולשלב אותן בסדר היום הקבוע שלנו (פגישות עם חברים, מדיטציה, יוגה, הליכה על חוף הים, טיול בטבע ועוד. כל מה שמעניק לך תחושה מרגיעה).
 

ראשית, חשוב לי מואד לשבח אותך על הרגלי החיים הבריאים שאת מקפידה עליהם, דבר שאינו פשוט כלל ורבים מתקשים להתמיד בהם. ההרגלים הללו מוסיפים לבריאותך לטווח הארוך וחשוב להקפיד עליהם. לפני שאתן לך המלצות תזונתיות רצוי לשלול השפעות אחרות שהובילו לעליה במשקל ולתחושת הנפיחות שאת מדברת עליה ולגשת אל רופאת המשפחה על מנת שתשלח אותך לבדיקות כלליות. בנוסף, את זכאית בתור אזרחית ישראלית לייעוץ דיאטטי ללא תשלום בקופת החולים שלך. כדאי לבקש מרופאת המשפחה הפניה לדיאטנית של הקופה, אשר תוכל לתת לך המלצות תזונתיות בהתאם לנתוניך האישיים, מצבך הרפואי ובדיקות הדם העדכניות שלך.


בשנים האחרונות כל הגישה לתזונה והקשר שלה לעליה במשקל עוברת שינוי. בעבר נהגו לחשוב שכמות הקלוריות שאנו אוכלים היא המשתנה הבלעדי המשפיע על המשקל שלנו, אך מחקרים שנערכו לאחרונה מגלים שקיים מתאם בין סוג המזון שאנו צורכים לעליה למשקל. מהעדפת מזונות טבעיים על מזונות מעובדים או מזונות עתירי סוכר, גם כשיש להם אותו ערך קלורי, תוביל לניצול טוב יותר של אותה כמות קלוריות ולעליה קטנה יותר במשקל.

ההמלצות התזוניות כיום לאנשים בריאים, ללא בעיות רפואיות שמצריכות דיאטה מיוחדת, היא לצרוך ירקות בצבעים שונים (כל צבע מעיד על קיומם של רכיבים תזונתיים שונים החיונייים לתפקוד המיטבי של הגוף) ללא הגבלה ולהוסיף לתפריט גם פירות, אגוזים ודגנים מלאים. מעבר לכך, יש משמעות רבה לסוג השמן המשמש אותנו בהכנת המזון (יש עדיפות לשמן זית על שמנים אחרים), ולצריכת מים כאמצעי השתיה הבלעדי שלנו (ככל שניתן).

מומחי התזונה יודעים היום כי כל מה מזון שנכנס לגופנו משפיע על תפקוד הגוף וככל שהמזונות קרובים יותר למצבם המקורי כך יכול הגוף לנצל אותם בצורה טובה יותר, מה שמפחית בצורה משמעותית "עודפים" שלהם בגוף שיומרו לשומן. כאמור: ירקות, פירות, אגוזים במצבם הטבעי, שמן זית, ואף דגים ועוף במידה  (כולם ללא עיבוד), חיוניים כולם לתפקוד מיטבי של הגוף.

מומלץ להמנע ככל הניתן ממתקים (מוצרים רווי סוכר, מלח ושמן), ממתיקים מלאכותיים (במזון או בשתיה), אלכוהול ופחמימות פשוטות, ולהעדיף דגנים מלאים וקטניות על פני מזונות מעובדים. יותר מהכל, חשוב שרוב המזון שאנחנו אוכלים יוכן על ידינו בבית, כך נוכל לפקח מקרוב על הרכיבים השונים הנכנסים אליו ולהמנע מתוספות מזיקות המשפיעות אף הן על השמנה בכל גיל.

 

אם יש לכם שאלות בנושא תזונה בריאה אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכתובת המייל: mokedtehillim@gmail.com, נא ציינו בשורת הנושא "ייעוץ תזונתי".
לקריאת שאלות נוספות שהופנו למדור, לחצו על הלינק.

 

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? מה שאתם צריכים נמצא בלחיצה כאן >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא ייעוץ תזונתי
X
  • © כל הזכויות שמורות