דבר תורה לפרשת ויקהל - פיקודי

הצב והצבי: דבר תורה לפרשת ויקהל-פקודי מהרב מנדל

מכיוון שהתעצלו בהבאת הנדבה, ובמקום להביא ראשונים הביאו אחרונים - נענשו הנשיאים על כך, והורד יו"ד משמם. כך שבמקום שייקראו "נשיאים" נקראו "נשאים".


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

במדרש מובא: "והנשאים הביאו את אבני השוהם ואת אבני המילואים".
כשהתחיל משה רבנו להתעסק במלאכת המשכן, וכל אחד הביא תרומה לצורך עשיית המשכן - הנשיאים אמרו: "ינדב כל אחד לפי מה שהוא חפץ, ואחר כך נבוא אנחנו ונשלים את החסר". המתינו הנשיאים עד שכולם הביאו במשך יומיים את כל הוצאות המשכן, וכשראו כך, הצטערו הנשיאים שלא נשאר להם מה להביא. ולכן אמרו: "אם אין לנו זכות להתנדב למשכן, לפחות נביא נדבה לבגדי הכהונה - אבני שהם ואבני מילואים".
אך מכיוון שהתעצלו בהבאת הנדבה, ובמקום להביא ראשונים הביאו אחרונים - נענשו על כך, והורד יו"ד משמם, כך שבמקום שייקראו "נשיאים" נקראו "נשאים".
הצב הוא החיה האיטית ביותר, והצבי הוא החיה המהירה ביותר, וכל ההבדל ביניהם נעוץ באות י'. ומשום שהאות י' מסמלת זריזות, לכן היא הורדה משמם.
 
שמעתי פעם מהגבאי של הרב עובדיה יוסף, זכר צדיק לברכה, שאפילו בסוף ימיו, כשהלך לישון במיטתו וחשב בדברי תורה - קם בזריזות ורשם את החידוש שעלו במוחו. חזר שוב למיטה, ושוב קם ורשם את מה שחידש. הדבר יכל לחזור על עצמו מספר פעמים בלילה אחד, בזריזות מבלי להתעצל. הרב זצ"ל לא הניח את החידושים לבוקר שלמחרת, ובבוקר בקומו היה יושב ומסדר את הכתיבה באופן מסודר ועמוק.
 
בשבת מברכים את חודש ניסן, הבא עלינו לטובה - חודש שהישועות בו מוקפות, חודש מלא במצוות ובמעשים טובים. נקבל את חודש ניסן בזריזות ובשמחה, ובכך נוכל להכין את עצמנו לקראת ימי הפסח הבאים עלינו לטובה.
 
שבת שלום ומבורך,
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת ויקהל - פיקודי
X
  • © כל הזכויות שמורות