דבר תורה לפרשת כי תבוא

תחל שנה וברכותיה: דבר תורה קצר לפרשת כי תבוא, מאת הרב מנדל - מנהל מוקד תהילים ארצי

עומדים אנו לקראת סיומו של שנה. מדרכו של היצר, להכניס בלב האדם להיזכר מכל המאורעות הלא כל כך טובים שהיו השנה


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

"ולקחת מראשית כל פרי האדמה" - נצטוינו בפרשת השבוע שלאחר שגדל הפרי הראשון בשדה, צריך לסמן אותו בחוט אדום לפני שהגיע הפרי לידי גמר, ולומר: "הרי זה ביכורים". לאחר שנגמר בישול הפרי, צריך להביאו לבית המקדש וליתנו לכהן. ואמרו רבותינו ז"ל, שבזכות ביכורים נברא העולם.
ויש להבין: איזו חשיבות מיוחדת יש במצוות ביכורים, שבעבורה נברא כל העולם? וביאר בספר מעם לועז: מפני שהקב"ה ברא את העולם ונתן לנו אותו כדי ליהנות מטובו, ובלבד שנכיר טובה לחסדו יתברך, ונברכו ונהללו. וזאת כוונת ה' במצוות ביכורים, שנדע בבירור שכל הטובה שהגיעה אלינו היא אך ורק מאתו יתברך.
ישנה חובת הכרת הטוב!
 
אדם עמל ויגע במשך שבועות וחודשים, חורש, זורע ומטפל בשדה שלו, כדי שהגשמים לא יהרסו לו את התבואה. הוא מחכה שנה אחרי שנה, לראות מתי יזכה לאכול מהפירות שזרע. 3 שנים לא יכול לאכול, כי הפירות עדיין ערלה, ושנה רביעית זה נטע רבעי. רק בשנה החמישית יוכל לאכול מהפירות שלו. וכשהוא רואה את הפרי הראשון שיוצא מהעץ שלו - כולו מתמלא שמחה וגאווה. הנה עמלתי ויגעתי, ועכשיו הנה התוצאות. לכן התורה באה ואומרת לו: "תיקח את 'ראשית פרי אדמתך', את מה שחיכית לו כ''כ הרבה זמן, ותביא לכהן, לבית המקדש. תבוא ותודה לבורא עולם, על מה שנתן לך. אמנם עמלת ויגעת, אבל בלי הקדוש ברוך הוא - שום דבר לא היה. תכיר לו טובה. תגיד תודה. תביא לו את הפרי הראשון שיש לך.
 
כך מצינו אצל משה רבינו ע"ה, שלא היכה את היאור במכת דם, כי היאור עשה לו טובה כשהיה תינוק. וגם לא היכה את האדמה במכת כינים, כי האדמה עזרה לו, שהרי יכול היה להטמין את המצרי. וכן לא רצה להלחם במדיין, אפילו שה' אמר לו "נקום את נקמת המדיינים". אלא אמר לפנחס לעשות זאת. משום שהוא נהנה מהם, שיכול היה להסתתר שם אצל יתרו מפני פרעה שרצה להרגו...
 
עומדים אנו לקראת סיומו של שנה. מדרכו של היצר, להכניס בלב האדם להיזכר מכל המאורעות הלא כל כך טובים שהיו השנה. דווקא בעת הזאת, מחובתנו להתבונן ולהודות לה' על כל חסדיו עמנו, יום-יום, שעה-שעה, בוקר, ערב וצהרים, על כל נשימה ונשימה. וכשנתבונן מעט, נזכר היטב מהחסדים והנפלאות שעשה עמנו השם בשנה זו. בכך יתעורר לבנו לעבודתו יתברך, להתקרב אליו ולהודות. וכשמודים אפשר לבקש וגם לקבל.
תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה.
 
הרב מנדל
מנהל מוקד תהילים ארצי

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת כי תבוא
X
  • © כל הזכויות שמורות