דבר תורה לפרשת כי תבוא

הכרת הטוב והכלב: דבר תורה לפרשת כי תבוא - מהרב מנדל

ישנו סיפור פלאי בירושלמי מסכת תרומות, שיהודי אחד הזמין את הרב לאכול אצלו סעודה. בהגיע הרב לסעודה הופתע מאוד לראות - את מי בחר היהודי להושיב על יד הרב? לא פחות ולא יותר מאשר את... כלבו


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

הכרת הטוב נלמדת מפרשת השבוע, כשאדם הביא ביכורים לכהן, כתוב "ואמרת אליו הגדתי היום לה' אלקיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע", מפרש רש"י הקדוש "ואמרת אליו - שאינך כפוי טובה".
"הכרת הטוב" היא מהדברים שאפשר להגיע איתם גבוה, עד לרקיע. שהמסגל את נפשו להכיר טובה לחבירו על כל טובה וטובה שמקבל ממנו, הוא נוכח יותר ויותר בכל פרט קטן שהשני עושה בשבילו, ומודה לו. וזה בין אדם לחבירו ובוודאי ובוודאי כשזה הכרת הטוב על כל החסדים שעושה השם עמו.
 
מובא בספר באוצרות התורה על מרן הסטייפלר זצ"ל (אביו של רבי חיים קניבסקי שליט"א), שהיה נוהג פעמים רבות לנסוע לפתח תקוה ולבקר אצל אדם אחד זקן. כשנשאל מדוע עושה זאת ולא חס על זמנו, השיב: בצעירותי שלמדתי בישיבה, אותו אדם היה מעיר אותי בחצות אם הייתי נרדם וחייב אני לו הכרת הטוב...
וכן היתה לו קביעות לנסוע אל אדם אחד, שהיה לו יד בעלייתו לארץ ישראל בכל ערב ראש השנה, ולאחל לו שנה טובה. וכפי שידוע זמנו היה יקר לו יותר מכל הון שבעולם, ואע"פ כן עשה זאת משום שחיוב הכרת הטוב אין ערכה פחות מזה.
 
ישנו סיפור פלאי בירושלמי מסכת תרומות, שיהודי אחד הזמין את הרב לאכול אצלו סעודה. בהגיע הרב לסעודה הופתע מאוד לראות - את מי בחר היהודי להושיב על יד הרב? לא פחות ולא יותר מאשר את... כלבו! הרב, שכמובן הרגיש מאוד מבוזה פנה אל היודי ושאל אותו: וכי הזמנת אותי כדי לביישני? ענה לו היהודי: שהרב יבין אותי, כלב זה, אינו סתם כלב... מה הכוונה? מספר היהודי לרב: "אשתי נשארה בבית לבדה ובאו נכרים לתופסה, והכלב התנפל עליהם פצע אותם והבריח אותם, ובכך ניצלה. וכעת אני משלם 'הכרת הטוב' לכלב, ומכבדו לשבת ע"י הרב".
 
אומר הגאון ר' עקיבא איגר, בביאורו לפסוק בתהילים "זובח תודה יכבדנני ושם דרך אראנו בישע אלקים": זובח תודה – אדם שיודע להגיד תודה, על מה שהוא מקבל מהקב"ה, הוא שם לעצמו דרך, שיראה בישועת ה'. הקב"ה יושיע אותו. לכן, כשאדם מביא ביכורים, הוא יכול לבוא ולעמוד ולהגיד – ריבונו של עולם, אני לא זז מפה, עד שתעשה את צרכי היום. למה ?זובח תודה – אדם שיודע להגיד תודה, אדם כזה יכל לבוא ולדרוש מהקב"ה, כי הקב"ה אומר "שם דרך אראנו בישע אלקים". אדם כזה, מובטחת לו הישועה מהקב"ה.
 
כשמודים – מקבלים!
 
שבת שלום,
הרב מנדל
 

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת כי תבוא
X
  • © כל הזכויות שמורות