נקלעת לצרה? מאמר מחזק לפניך. כדאי וחשוב לקרוא

ה"צרה", שברון הרוח שבאדם, הוא ביסודו של דבר תוצאה של פגם באמונה. אדם מרגיש את עצמו עזוב ובודד באסונו, משום שאין הוא מאמין שהקב"ה הוא זה ששלח לו את כל זאת

03/08/19 | ב' אב התשע"ט

 

עשרות אלפי הצטרפו! זה הזמן להתחבר לתהילים יומי בווטסאפ (קבוצה שקטה). להצטרפות לחצו כאן ואשרו

"וחרה אפי בו ביום ההוא, ועזבתים והסתרתי פני מהם... ומצאוהו רעות רבות וצרות, ואמר ביום ההוא, הלא על כי אין אלקי בקרבי מצאוני הרעות האלה" (דברים לא, יז)
 
בפסוק זה ניתן להבחין בשינוי קל, אך משמעותי, בין תחילתו לסופו. בתחילתו נאמר "ומצאוהו רעות רבות וצרות", ואילו בסופו נאמר "מצאוני הרעות האלה", ואילו הצרות לא הוזכרו כאן. מה פשר הדבר?
 
קודם כל נבהיר, מה בין "רעה" ל"צרה". ניתן לומר, שההבדל טמון במלה עצמה: "רעה" הוא הרע בעצמו, ואילו "צרה" הוא הלחץ הנפשי, ההרגשה שצר לו ואין לו מקום לברוח ממצבו האומלל. וכך תרגם אונקלוס "רעה - בישיא", ו"צרה - עקן", שמעיקים על האדם.
 
אדם הנקלע לצרה, צריך להתמודד בשתי חזיתות. קודם כל הוא חייב לפתור את הבעיה בעצמה, הוא חייב למצוא רפואה למחלה, כסף לשלם חובות, זיווג לצאצאיו וכו'. ומעבר לזה, עליו להתמודד עם מועקה כבדה, הרגשת חוסר אונים, ייאוש, דכאון, המתלווים למצבים כאלה.
 
פעמים רבות אנו עדים לכך, שאדם סובל עשרת מונים יותר מן המצבים הנפשיים שאליהם הוא נקלע, מאשר מן הבעיה מצד עצמה. ובעוד שמבחינת המצב עצמו ניתן להושיע, או לפחות להקל עליו, הרי את הבעיה הנפשית אין אדם אחר יכול לפתור מלבד הוא בעצמו.
 
כך פירש החסיד יעב"ץ את הפסוק "רפאני השם כי נבהלו עצמי, ונפשי נבהלה מאד, ואתה ה' עד מתי" (תהלים ו). דוד המלך מזכיר כאן את מחלת הגוף "כי נבהלו עצמי", ואת מחלת הנפש "ונפשי נבהלה מאד".
 
על המחלה הגופנית הוא מבקש "רפאני השם" אך כאשר "נפשי נבהלה מאד" הוא אומר "ואתה ה' עד מתי!". "כי הגוף הנדכה בחלייו - יסבלהו הרוח ויעמידהו על עמדו; אבל אם הרוח גם הוא נדכה, מי יכול לסבול החולי..."
 
ה"צרה", שברון הרוח שבאדם, הוא ביסודו של דבר תוצאה של פגם באמונה. אדם מרגיש את עצמו עזוב ובודד באסונו, משום שאין הוא מאמין שהקב"ה הוא זה ששלח לו את כל זאת. אבל אם היה מאמין באמונה שלמה שהכל בידי שמים, וה' משגיח עליו גם במצב זה על כל צעד ושעל, אזי הצרה כבר אינה צרה, הוא כבר לא יהיה שבור ורצוץ, ויתגבר על היאוש הפוקד אותו.
 
על זה אמר דוד המלך: "גם כי אלך בגיא צלמות, לא אירא רע כי אתה עמדי". כי כשאני מאמין ש"אתה עמדי" בכל מצב, אז לא אירא לי כל רע.
 
עתה מובן הפסוק שלפנינו: "ומצאוהו רעות רבות וצרות". בתחילה יש כאן רעות וצרות, האדם מרגיש שהוא בודד ואין עוזר לו, אך אחר כך "ואמר ביום ההוא על כי אין אלוקי בקרבי" - הוא מכיר ויודע שהרעות לא באו במקרה, הן מכוונות מהשם מסתיר את פניו ממנו, ואם כן כבר בא להכרה שהגם שיש כאן הסתר פנים מכל מקום הרי הקב"ה משגיח מרחוק, ואין הוא עזוב לנפשו, וממילא "מצאוני הרעות האלה", כבר אין כאן צרה אלא רעה בלבד. (ע"פ אבי עזרי, הקדמה לספר נשים)

דרגו את המאמר: 

ממוצע 4.9 (86 מדרגים)

שירות תהילים יומי בווטסאפ (קבוצה שקטה) - להצטרפות לחצו

תכנים שיעניינו אותך (מתחלף מדי יום בחצות)



מאת https://www.tehillim-center.co.il/

תגיות:

צרות דיכאון

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך


מדוע באה עלינו הצרה הזו? מה רוצה מאיתנו הבורא?

"וראית את אחורי ופני לא יראו" - כשאנו חלילה מצויים בצרה, כשמגיע אלינו קושי ומחסור, אנו רואים רק את החושך, רק את הבעיה, לא מבינים את פשר הסתרת הפנים - "פני לא יראו". אולם לאחר שעבר זמן ונעשה תכלית הדבר, אז אנו מבינים לאיזה צורך עברנו את המאורעות...

לכל הייסורים או הקשיים יש זמן קצוב בלבד

בשעה שבורא עולם משגר ייסורים על האדם הוא משביע את אותם הייסורים: 'אל תתחילו לייסר את אותו האדם אלא ביום פלוני ובשעה פלונית, ולא תצאו ממנו אלא ביום פלוני, בשעה פלונית, באמצעות רופא פלוני ותרופה פלונית!'

אל תכפור בקושי שלא תגיע צרה גדולה יותר

בצר לו פנה החוכר אל הצדיק מלנטשנא זצ"ל, שנודע ברוח קודשו. אמר לו הצדיק: "רואה אני כי שורים עליך דינים במקום הזה, לפיכך באה עליך צרת האדון. אמור לו נחרצות כי אינך מסכים להוספה. אל תוסיף ולו פרוטה אחת! אם שלך הוא - יוותר האדון, ואם לא - הסתלק משם - לטובתך!"

אליהו הנביא מברך בבנים

כשהגיעו לפסוק "והגדת לבנך..." התעצבו ובנשימה אחת הרגיעו  זה את זו: "בורא עולם לא ישכחנו ועוד יזכנו בבן"

סיפור מרגש על עניית "אמן"

"מובן מאליו, שבתור יהודי-לא-דתי הופתעתי מאוד מהתשובה ומן האמונה והביטחון העז ברבי משה זצ"ל שהחולה יבריא בזכות אמירת אמן", סיפר הרופא בעל התשובה

פטירת הרב יוסף ג'יעאן, ח' בשבט: כוחה של אמונה

בעזרת ה' נראה כולנו את הנס הגדול, כל אלה אשר עומדים מולנו עם הנשק ביד, לא יפגעו בנו לרעה ויתפזרו לכל רוח, יבואו 'חברים' ויחזירו אותנו במהרה הביתה ובעזרת ה' נעלה כולנו ארצה. כולנו! כולנו! כולנו!

סגולות נבחרות


סגולה לפרנסה טובה - שירת האזינו

הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי: יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי כִּשְׂעִירִם עֲלֵי דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׂב: כִּי שֵׁם יְיָ אֶקְרָא הָבוּ גֹדֶל לֵאלוֹהֵינוּ

תהילים לרפואה ניתוח - פרק סגולתי לפניך

נמצאים לפני ניתוח? לפניכם פרק ק"ב בתהילים, הידוע כפרק המסוגל לרפואה. (א) תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף וְלִפְנֵי יְהוָה יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ. (ב) יְהוָה שִׁמְעָה תְפִלָּתִי וְשַׁוְעָתִי אֵלֶיךָ תָבוֹא

סגולה לחכמה - מצוות סוכה

מצוות סוכה היא סגולה לחכמה, ככתוב: "למען ידעו דורתיכם" – דעת משמעותה חיבור עם הבורא יתברך, המצווה היא לדורות למען "ידעו"

סגולה לשמירה מעין הרע

סגולה לשמירה מעין הרע מהרב הקדוש, רבי מנחם מנדל מרימנוב, זכותו תגן עלינו. יום פטירתו - ל"ד בעומר, י"ט אייר
לכל הסגולות
אומרים תהילים בשבילך 24 שעות: 1-700-700-721   |