דבר תורה לפרשת ויגש

למה דווקא בלילה? דבר תורה קצר לפרשת ויגש – מהרב מנדל

יעקב אבינו הוא זה שתיקן את תפילת ערבית; כשאדם נמצא בלילה, בין אם זה בגשמיות ובין אם זה ברוחניות, ידוע תדע  שהשם איתך!


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

"בפרשת השבוע נאמר: "ויאמר אלוקים לישראל במראות הלילה, ויאמר יעקב יעקב, ויאמר הנני. ויאמר אנכי האל אלוקי אביך".
 
למה הקב"ה נגלה ליעקב דווקא במראות הלילה? למה הוא לא נגלה בלילה גם לאברהם וליצחק?
 
אומר ה'משך חכמה' יסוד מופלא: יעקב אבינו הוא היה היחיד מהאבות שהיה צריך לרדת מן הארץ בגלל הרעב הכבד שפקד אותו ואת משפחתו. על כן נגלה אליו השם בלילה, ללמדנו שגם כשנראה ליהודי שיש לילה וחושך - תדע לך ש"אנכי האל אלוקי אביך". השם עמך תמיד בכל מצב, ולא יעזבך לעולם.
 
לכן יעקב אבינו הוא זה שתיקן את תפילת ערבית; כשאדם נמצא בלילה, בין אם זה בגשמיות ובין אם זה ברוחניות, ידוע תדע  שהשם איתך!
 
מיד כתוב בפסוק הבא: "אל תירא מרדה מצרימה". למה? כי "יוסף ישית ידו עליך...". תסתכל על יוסף ותראה שדווקא כשהמצב היה נראה הכי חשוך, דווקא מה שחשבת שהוא הנורא מכל – ש"יוסף טרף טורף" - דווקא אז היתה ההתרוממות הכי גדולה. דווקא אז קיבלת בן שהפך למלך.
 
דוד המלך אומר בתהילים  "אודך כי עניתני", למה לא כתוב אודך כי הושעתני?!  כי דווקא העינויים שבאים לאדם הם הטובה, ועליה מודים.
 
וזאת הסיבה למה אנו שמים יד על העינים בקריאת שמע, כמו שיעקב אבינו, כשפגש את יוסף, קרא קריאת שמע עם יד על העיניים - כדי להשריש בנו שהשם הוא אחד. גם בחושך כשלא רואים כלום – כל הנעשה הוא למעשה טובה גמורה לאדם. ויותר מזה - לפעמים הצרה היא-היא זו שתביא אותך אל הטובה האחרת. ולפעמים הצרה היא בעצמה הטובה! קשה לראות זאת בזמן אמת, אבל כשעוברים את "הצרה", הרבה פעמים מבינים את המהלך האלוקי שעמד מאחוריה.
 
שבת שלום,
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת ויגש
X
  • © כל הזכויות שמורות