הרמב"ם

10 עובדות מרתקות על הרמב"ם - הנדודים, שמו הערבי, חיבוריו האבודים ועוד

10 עובדות על גדול הפוסקים, רבי משה בן מיימון, לרגל יום פטירתו שחל ביום כ' בטבת


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

1. הרמב"ם נולד בשנת ד´תתצ"ה (1135) בעיר קורדובה שבספרד לאביו רבי מיימון, שהיה דיין בקורדובה. הוא נפטר במצרים בכ´ טבת ד´תתקס"ה (1204).

2.  בערבית הוא מוכר כמוסא בן מימון, או בשמו הערבי המלא: אבו עמראן‏ מוסא בן מימון בן עבדאללה אל-קרטבי אל-אסראא´ילי (איש קורדובה הישראלי).

3. הרמב"ם היה איש מדע ורופא, מחשובי הפילוסופים בימי-הביניים, ואף מנהיג קהילות מצרים וסביבתה. הוא היה הדמות היהודית המפורסמת ביותר בדורו, ונחשב לאחד מגדולי הפוסקים בכל הדורות.

4. כשהיה בן 13 עקרה משפחתו של הרמב"ם מקורדובה שבספרד, בעקבות רדיפת היהודים, והיטלטלה ברחבי ספרד ללא מנוחה. בהמשך הגיעה המשפחה לעיר פאס שבצפון אפריקה. גם שם הקנאות המוסלמית גברה, ורבי יהודה הכהן אבן שושן, רבו של הרמב"ם, אף נהרג במהלך הפרעות על קידוש השם. משם עלה הרמב"ם לארץ ישראל. כעבור זמן ירד למצרים והשתקע בה.

5. בזמן שהתגורר בעיר פוסטאט (קהיר העתיקה) נשא הרמב"ם את בתו של ר´ מישאל הלוי בן ר´ ישעיהו החסיד הלוי אלתקא (חתנו של רבי דוסא בן יעקב). זמן קצר לאחר מכן נולד שם נולד בנו היחיד, אברהם (1186 - 1238).

6. למקרה שתהיתם מדוע יהודי תימן הולכים לפי פסיקת הרמב"ם למרות שמעולם לא התגורר במקום, דעו כי הרמב"ם נהג להשיב לקהילות רבות ביהדות התפוצות על שאלות רבות בהלכה ובאמונה. אחת הקהילות ששמרה על קשר מתמיד עם הרמב"ם הייתה יהדות תימן, שאף קיבלה אותו כפוסק וכמנהיג. בעקבות  הפרעות שנערכו בתימן הוא אף כתב לקהילה את "אגרת תימן" המפורסמת.

7. על-פי מספר מסורות, שושלת היוחסין של הרמב"ם הגיעה עד לרבי יהודה הנשיא, חותם המשנה.

8. רובנו מכירים את חיבוריו ההלכתיים המפורסמים "מורה נבוכים", "משנה תורה" וכמובן פירוש המשנה וספרים נוספים, אולם לא רבים יודעים שבצעירותו כתב הרמב"ם מספר חיבורים שלא הספיק להגיהם ולהוציאם לאור. רובם אבדו, ונותרו רק חלקים מהם. בין החיבורים הלא גמורים: "פירוש הלכות קשות שבכל התלמוד" (על רוב מסכתות התלמוד  הבבלי), "הלכות הירושלמי" (ליקוט הלכות מתוך התלמוד הירושלמי, בדומה לחיבורו של הרי"ף על התלמוד הבבלי), קונטרסי השגות על הרי"ף בסוגיות בודדות בתלמוד, "מאמר העיבור" - על נושא עיבור השנה והלוח העברי ועוד. בנוסף הוא כתב גם 11 ספרי רפואה שראו אור, ביניהם "ספר הקצרת", "פרקי משה", "מאמר הטחורים", "שמות התרופות", "על קץ החיים" ועוד.

9. מקור הדיוקן המפורסם של הרמב"ם באיור המופיע בספר Thesaurus antiquitatum sacrarum ("אוצר העתיקות המקודשות") שיצא אור במאה ה-18. לטענת הכותב מדובר באיור המבוסס על תחריט עתיק, אולם הדעה הרווחת היא כי מדובר בדמות דמיונית אשר אינה מתארת את דיוקנו האמיתי של הרמב"ם.

10. הרמב"ם אמנם נפטר במצרים אך הוא קבור בטבריה. "וקברו אותו בבית המדרש שלו... במצרים, ומשם הוליכו אותו לא"י וקברוהו בטבריה".

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא הרמב"ם
X
  • © כל הזכויות שמורות