הרמב"ם

חיי הרמב"ם - נקודות מרכזיות בחייו של רבי משה בן מימון

ר' משה בן מימון נפטר בגיל 69, בתאריך כ' בטבת שנת ד'תתקס"ה. קווים לדמותו ולחייו


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

ר' משה בן מימון (הרמב"ם) שנולד בעיר קורדובה שבספרד בשנת 1138 - היה רופא, פילוסוף, מדען, חוקר, סופר ואחד מגדולי הפוסקים וחשובי הפילוסופים היהודים, בדורות עברו. את חשיבתו הייחודית ואת הנהגותיו הרפואיות הנעלות, שוטח הרמב"ם בעשרות כתבים וחיבורים מרתקים, שנלמדים כסדר עד עצם היום הזה, וביניהם: מורה נבוכים, פירוש למשנה, הלכות הירושלמי, פירוש הלכות קשות – על המסכתות של התלמוד הבבלי, ביאור מלאכת ההיגיון, מאמר העיבור ועוד.

ילדותו ונעוריו
הרמב"ם חי עם משפחתו בעיר קורדובה עד לשנת 1148, עת פלישתם של המוסלמים הקנאים אליה. אביו מימון, שכיהן אז כדיין בבית הדין המקומי, נאלץ לברוח על נפשו יחד עם משפחתו מאימתם ושנאתם הבוערת של המוסלמים, לשטח שנמצא בשליטה נוצרית. בן 10 בלבד היה הרמב"ם כשנאלצה משפחתו לעזוב את ביתה ורכושה מאחור, ולהרחיק נדוד במשך עשור (!) לאורכה ולרוחבה של דרום ספרד וצפון אפריקה, עד להתיישבות קבע בעיר פס שבמרוקו, בשנת 1158.
בשנת 1165 עלתה משפחתו של הרמב"ם ארצה, והתיישבה בעיר עכו – שם התקבלה בכבוד רב על ידי יהודי המקום, שהיו הרוב המכריע של העיר באותם ימים. אולם חמישה חודשים לאחר מכן החליטה המשפחה לעזוב לטובת מגורים בקהיר העתיקה (פוסטאט) שבה חי ר' משה עד לערוב ימיו, ובה גם נפטר. 
בקהיר נישא ר' משה לבתו של ר' מישאל הלוי, ושם נולד בנו אברהם בין השנים 1186-1238.
תחילה סחר יחד עם אחיו דוד באבנים טובות, וזה היה עיקר פרנסתו. אולם משנפטר האח החל ר' משה להתמחות בתחום הרפואה, וברבות הזמן אף קנה לו מוניטין מכובד בתחום והפך לרופאו הפרטי של הסולטן. באותה תקופה יצא שמעו של ר' משה בכל קהילות ישראל ורבים ראו בו לא רק רופא דגול וסמכות רוחנית נעלה, כי אם גם מנהיג משכמו ומעלה שראוי להנהיג את העם.

מורה נבוכים
לצד אותם מעריצים נלהבים שתמכו בפרספקטיבה שהציג, היו גם לא מעט מתנגדים שראו את ה'פזילה' שלו לעבר הפילוסופיה היוונית - כנטע זר שיש להוקיעו. אך הרמב"ם מצדו נטה שלא להסתיר את דעותיו כנגד שמרנות אינטלקטואלית מוגזמת, והביע אותן בכל במה אפשרית.
כבר בהקדמה לספרו הפילוסופי 'מורה נבוכים' – מציג הרמב"ם גישה שתומכת בבדיקה רציונלית של רעיונות שונים, לבלי לפחד לצאת מגבולות המוסכמות החברתית הנהוגה. הרמב"ם גרס כי גם ספרים קדומים יש לבדוק לאשורם ולנתחם בשכל ולא לקבל את הכתוב בהם כאמת סופית שאין לערער עליה (או להרהר אחריה). נהפוך הוא: טוב לשאול, להקשות, ולחפש את האמת בכל מקום ובכל מקור - עד שמיישבים אותה בוודאות גמורה וללא צל של ספק.
בספרו זה מקיף הרמב"ם נושאים שונים שמעסיקים את האדם המחפש (ובפרט את נשמת היהודי) כגון שלילת הגשמות מהאל, נבואה, טעמי המצוות, תורת המדינה, בריאת העולם, מוסריות כלל אנושית ועוד שלל נושאים אותם הוא סומך על אישושי רציונליזציה.
ר' משה בן מימון נפטר בגיל 69, בתאריך כ' בטבת שנת ד'תתקס"ה, ואת מקומו בהנהגת הקהילה היהודית של מצרים דאז – ירש בנו ר' אברהם. על פי בקשתו, הועברה גופתו ממצרים לעיר טבריה, והציון שבה ידוע כמקום קבורתו.

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא הרמב"ם
X
  • © כל הזכויות שמורות