פסח

כיצד ידע הנער החולה שפטירתו קרבה? דבר תורה מהרב מנדל לחג הפסח

מספר הרב דרורי שליט"א, שבעת שבא לעודד נער צעיר שמצבו היה קשה מאוד במחלקה האונקלוגית בהדסה עין כרם, פנה אליו הנער שעות ספורות לפני פטירתו, בקול חלוש חסר אונים. "אתה יודע, כבוד הרב, אני מרגיש שחיי מסתיימים בעוד זמן קצר"


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
דבר תורה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

הפירוש המילולי של בן חורין, הוא בעל חרות - אדם חופשי שאינו עבד - שיכול לעשות מה שהוא רוצה,
 
לכאורה נראה שהאיש אשר ככל הישר בעיניו יעשה - זהו הבן חורין האמיתי, שאינו כפוף לשום חוק ולשום תכתיב.
 
האם מיליונר היושב על שפת הנהר וזורק חבילות שטרות של מאה דולר בכל פעם לנהר, מפגין בכך את חירותו לעשות בכסף כרצונו, לכאורה כן, אבל באמת, אם ימשיך כך - בתוך כמה שעות יהיה כאחד העניים, וגם אם ירצה - לא יהיה לו כסף, ככל שיזרוק יותר בכך יאבד את "חירותו" הכלכלית לעשות כרצונו.
 
החירות האמיתית היא האדם שיודע לשלוט ברוחו ובגופו מה כן לעשות ומה לא לעשות, ויש לו שליטה מלאה על יצרו לדעת את המותר או האסור הוא ה"בן חורין האמיתי", ולא האדם שמחליט שככל העולה על רוחו יעשה. זה אינו מן החירות. אדרבה, הוא פשוט לא שולט בעצמו ושבוי בידי יצרו.
 
מספר הרב דרורי שליט"א, שבעת שבא לעודד נער צעיר שמצבו היה קשה מאוד במחלקה האונקלוגית בהדסה עין כרם, פנה אליו הנער שעות ספורות לפני פטירתו, בקול חלוש חסר אונים. "אתה יודע, כבוד הרב, אני מרגיש שחיי מסתיימים בעוד זמן קצר".
 
שאל אותו הרב בבהלה: "מנין לך הדבר?". והשיב הנער תשובה חדה, בעלת עומק רב: "שמתי לב שבימים האחרונים הורי המסורים שיחיו הפסיקו לומר לי מה מותר לעשות ומה אסור לעשות, ועל כל דבר הם מסכימים לדברי. הבנתי שהם יודעים את מצבי ושימי ספורים, ועל כן כבר לא מחווים דעה ולא אומרים לי על הן הן ועל לאו לאו, ונותים לי לעשות ככל העולה על רוחי".
 
הנער אכן נפטר באותו הלילה, אבל המסר הוא חד וברור: כל זמן שיש לבן אדם גבולות על המותר והאסור - הוא "בן חורין אמיתי" לעצמו. הוא מרגיש שליטה מלאה ביכולות שלו מול יצרו ולנתוו את אורחותיו, ברגע שאין לו כבר את יכולות אלו - פסקו ממנו ההגדרה של בן חורין, ושבוי הוא ביד יצרו ובלי יכולת שליטה על עצמו כלל,  כמו מילונר שגמר לזרוק לנהר את כל כספו, ונשאר בעירום וחוסר כל.
 
חג הפסח מסמל לכולנו שנהפכנו להיות "בני חורין". היינו עבדים ויצאנו משעבוד מצרים לחירות, להיות עם סגולה עם שמקבל את התורה ואת מצוות השם. וכבר אמרו חז"ל "אין לך בן חורין אלא מי שעמלו בתורה".
 
שיהיה לכולנו חג פסח כשר ושמח,
הרב מנדל

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא פסח
X
  • © כל הזכויות שמורות