הרב שך

סיפור חייו המרתק של הרב שך זצ"ל

בגיל 17 החל ללמד תורה, במשך 50 שנה שימש כראש ישיבת פונוביז', היה בקשר אישי עם החזון איש, השפיע מאוד על המפה הפוליטית בארץ ישראל - על אחד מגדולי הדור: הרב אלעזר מנחם שך זצ"ל


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
הרב שך

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל נולד ב- י"ט בטבת התרנ"ח, בעיירה וואבוילניק שבליטא, לאביו עזריאל שך ולאימו בת-שבע לויטן - ביתו של הרב ישראל מאיר הלוי. בינקותו, אשתו של רב הערייה היתה לו לאומנת למשך תקופה, בעקבות חולי של אימו, עד להחלמתה. מגיל צעיר נחשב לעילוי, בגיל 17 החל ללמד תורה.

בעקבות השתלטות הגרמנים על קובנא שבליטא, במלחמת העולם הראשונה, עבר הרב שך לישיבת סלוצק. הוא למד שם תורה בתנאים קשים מאוד, סבל חרפת רעב, לא הסתפר במשך יותר משנה, ואפילו חולצה לא היתה לו להחליף. עד שהוזמן לפגישה עם ראש הישיבה - הרב איסר זלמן מלצר זצ"ל. הרב מלצר הכניסו לביתו, והקצה לו פינה ללינה ולימוד. לימים התחתן הרב שך עם אחיינתו של הרב זלמן.

כשעלה לארץ בשנת התש"א, שימש הרב שך כרב ומורה בישבת הישוב החדש שבתל אביב. כעבור שנה, בהמלצת החזון איש, עבר להיות ראש ישיבת "בית יוסף" בירושלים. לאחר מכן, המשיך ושימש כראש ישיבות נוספות - בישיבת פונוביז', כיהן כראש הישיבה במשך 50 שנה.
במשך כל אותה תקופה, גר הרב שך בירושליים, והרבה ליסוע לבני ברק, למפגשים עם החזון איש.

הרב שך היה מעורה בפוליטיקה הישראלית. בשנות השישים - שבעים היה במועצת גדולי התורה, והפך למנהיג הציבור הליטאי. בין השאר פעליו, היה מעורב בהקמת מפלגת ש"ס, וייסד יחד עם הרב יעקב ישראל קנייבסקי זצוק"ל את העיתון החרדי "יתד נאמן", שמטרתו היתה ליצור פורמט להבעת עמדות ולדיון של הציבור החרדי.
 
השקפתו של הרב שך היתה שמרנית, והושפעה מאוד משיטת בריסק, שאופיינה במיקוד בלימוד והגדרת מושגי ההלכה, ופחות בפסיקה בענייני הלכה. הרב העמיק מאוד בדברי הרמב"ם, וסידר על פיו את ספריו. עודד חשיבה עצמאית ומקורית בדברי תורה, מבלי לזוז מדעת הראשונים.

הרב שך הסתייג מחידושים: מספרות חדשה, מנסיון שהיה לשנות את עיצוב דף הגמרא - למשל. מבחינתו יש להעביר את לימוד התורה בצורתה המקורית, כדרך המסורה מדור לדור.

הרב הדגיש את חשיבות לימוד התורה לשמה, ושלא על מנת לקבל שכר. עודד לימוד עמוק בש"ס ובפוסקים, ולימוד מדוקדק של הגמרא. כמו כן, עודד התבוננות בבריאה והכרת הקדוש ברוך הוא בכל דבר.

הרב שך כתב את הספר "אבי עזרי", המפרש את כתבי הרמב"ם. תלמידיו קיבצו לכדי הספר - "יגיעת ערב" שיעורים של הרב על מסכתות בש"ס. כמו כן, חיברו את הספר "משנת רבנו" בו פרסמו מכתבים של הרב העוסקים בש"ס.

הרב שך זכה להיות מתלמידיו של החפץ חיים זצ"ל, של החזון איש זצ"ל, של רבי נתן צבי פינקל זצ"ל ושל הרב יחזקאל לוינשטיין זצ"ל. וממשיכי דרכו שהפכו למנהיגי הדור הם: הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל, והרב אהרן יהודה לייב שטיינמן זצ"ל.

הרב שך נפטר ב- ט"ז בחשוון התשס"ב. מאות אלפים ליווהו בדרכו האחרונה, ובפרק חייו הותיר לנו כאן אור גדול של תורה.
 

צפו בדבריו של הרב הרצל חודר שליט"א על החזון איש והרב שך:

לקריאת תהילים לעילוי נשמת הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל, לחצו כאן

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא הרב שך
X
  • © כל הזכויות שמורות