מגזין תהילים

המומחים נאלצים להודות: "הילד הזה יגרום לכם להאמין בגלגול נשמות"

העיתונאי אמנון לוי מביא סיפור מופלא על ילד שנולד במג'דל שמס ושעד גיל שנתיים וחצי לא הוציא מילה מהפה, עד שיום אחד התחיל לדבר אנגלית במבטא בריטי כבד. סיפור מטלטל על ילד שגרם למומחים להאמין בגלגול נשמות ושהשאיר אותם פעורי פה


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

זהו סיפור מופלא על אוניל, ילד בן שלוש ממג'דל שמס בצפון, שנולד לאחר ארבע שנות ציפייה.  השמחה על הולדת הבן התחלפה בחשש, שכן אוניל לא דיבר עד גיל שנתיים. בגיל שנתיים וחצי החל לפתע אוניל לדבר בבת אחת ב... אנגלית שוטפת במבטא בריטי כבד! ורק מילים ספורות בשפה הערבית. ההורים שלו לא דיברו אנגלית ולא הבינו כלל מה הוא אומר.

סיגלית בר, מנהלת מחלקת החינוך בכפר משחזרת: "הוא לא דיבר בכלל. בגיל שנתיים לא לדבר בכלל זה לא נורמאלי, והם פחדו שיש לו איזושהי בעיה, שהוא לא שומע או שהוא לא יכול לדבר. שיש לו איזה – לא יודעת אם פיגור – אבל איזושהי בעיה". המשפחה המודאגת לקחה את אוניל לבדיקות רפואיות והתפתחותיות, אך התוצאות היו תקינות.

אמיר מחמוד, אביו של אוניל, עמד חסר אונים מול התופעה המוזרה שנגלתה מול עיניו: "לפעמים הוא אומר לי מילים שאני לא מבין. בהתחלה נבהלתי, מה קורה פה? מה הוא מדבר? איך הוא מדבר אנגלית? מי לימד אותו? חשבתי גלגול נשמות". גם סביו של אוניל יחיא שמס סבר כי מדובר בגלגול נשמות, תופעה מוכרת בעדה הדרוזית: "אני מאמין. אני לפעמים הייתי שואל אותו: 'מאיפה אתה?' הוא היה אומר לי: 'אנגליה, לונדון'. הוא בן אדם שכאילו משם בא והוא בן אדם זקן היה".

"הוא מדבר, אבל הוא מדבר כמו מלך אנגליה"

ההורים המודאגים החליטו ליצור קשר עם אירית הולמן, אחות שעובדת בכפר, על מנת שהיא תסייע להם להבין מה לא בסדר עם בנם. "אימא שלו יצרה איתי קשר לגבי בדיקת שפה, דיבור, כי הוא איחר בדיבור. הפניתי אותו להמשך בירור ובדיקות, והיא חזרה אליי וביקשה להיפגש איתי פעם נוספת. היא אומרת: 'לילד שלי יש בעיה'. אמרתי לה: 'מה הבעיה?' היא אומרת: 'הוא מדבר, אבל הוא מדבר כמו מלך אנגליה'", מספרת אירית.

"אחרי שנתיים של שתיקה אוניל מתחיל לדבר כמעט בבת אחת... ובאנגלית", מוסיפה אירית ומתפעלת מאוצר המילים החריג לילד בן גילו, "כשאני מדברת איתו ואמרתי לו משהו והוא אמר לי 'או מיי גד' באנגלית. ילד לא אומר מילים כאלו, ילד לא מתבטא בצורה כזאת כמו שהוא מתבטא. זה לפעמים משאיר אותך ככה ממש פעור פה שאתה לא יודע איך להגיב. הוא הכיר מושגים ישנים שלא קיימים היום וילדים כיום לא מכירים. הראינו לו תמונות של כל מיני חפצים אז הוא זיהה תמונה של מאזניים ישנים והוא פשוט אמר: 'דליי מים, ככה מעבירים מים ממקום למקום'. זה דבר שילד לא מכיר".

סביו של אוניל מחזק את דבריה של אירית ומספר כי הילד מדבר כמו אדם זקן ומכיר מושגים ומילים "שרק הזקנים בלונדון אומרים אותם". הסבתא ציינה בנוסף כי הוא מוסיף לכל משפט באנגלית כשהוא פונה אליה את המילה "יקירתי", לדוגמה: "אני כל כך מצטער, יקירתי" – ניסוח המתאים לאדם מבוגר באנגליה.

בני משפחתו של אוניל מספרים כי בשנה האחרונה הם למדו אנגלית על מנת שיצליחו לתקשר עימו. המשפחה חיפשה אחר דרכים יצירתיות לשוחח עם אוניל. סבתא של אוניל ג'מילה שמס ציינה כי הם היו נעזרים בבתה שלומדת במכללה: "לא היינו מבינים. יש לי בת שהיא עכשיו במכללה, אז היינו שואלים אותה מה הוא אומר. היא מתרגמת לנו". סבו של אוניל יחיא שמס מוסיף: "ניסיתי להפעיל את הפלאפון על 'גוגל טרנסלייט'. הוא אומר לי, אז אני מבין בערבית מה שהוא רוצה". בד בבד מנסה המשפחה ללמד את אוניל ערבית על מנת שיוכל לתקשר עם סביבתו.

המשפחה פנתה למומחים שונים על מנת לנסות לפענח את התופעה המוזרה, כמו גם לנסות לעזור לאוניל להשתלב בחברה דוברת ערבית. סיגלית בר, מנהלת מחלקת החינוך בכפר, נפגשת עם המשפחה על מנת למצוא לאוניל גן ילדים מתאים ונותרת המומה. "אני מתקשרת למפקחת ואומרת לה שהיה אצלי במשרד ילד יחיד במינו שמדבר אנגלית שוטפת, עם ביטויים של בן אדם מבוגר, שלא יודע ערבית. מבחינתה זה היה 'וואו' רציני", מספרת סיגלית ומוסיפה: "הוא לא דיבר בכלל. בגיל שנתיים לא לדבר בכלל זה לא נורמלי". סיגלית נשאלת האם היא מאמינה שבילד הזה יש נשמה של מישהו באנגליה. ללא היסוס היא משיבה: "אחרי שראיתי את הילד הזה – כן. נכנסתי לישיבה ביישוב שלי, אמרתי להם: 'אני מאמינה בגלגול נשמות'".

כדי לסייע לאוניל להיטמע בכפר, המליצו גורמים מקצועיים להכניסו לגן דרוזי שבו הילדים דוברי ערבית, אך הגננת דוברת גם אנגלית. כצפוי, היו קשיי הסתגלות בגן שלוו בהתפרצויות כעס על כך שהחברים לא מבינים את אוניל.

האם יש הסבר נוסף חוץ מגלגול נשמות לתופעה הזו?

השערות שונות עלו בניסיון להסביר את התופעה המוזרה, כמו הסברה שהוריו של אוניל חשפו אותו לאנגלית מגיל אפס. סיגלית פוסלת את ההשערה הזו ומסבירה ש"יש פה הורים בכפר שמשמיעים לילדים את השפה האנגלית כדי שתהיה להם האנגלית. זו לא רמה כזאת, כי בדרך כלל אתה שומע את הרמה של האנגלית בסרטים של הילדים, זו רמה של אנגלית לילדים. הוא מדבר במבטא".

גם אירית שוללת את ההשערה הזו ומציינת כי "נגיד והוא רואה טלוויזיה בשפה האנגלית 24 שעות ביממה כל יום והוא קולט את השפה והוא ילד מאוד חכם. אפשרות, זו אפשרות. אבל זה לא, זה לא זה". אירית שוללת את האפשרות הזו מהסיבה כי אינו עושה זאת ומוסיפה שאלות נוספות: "דיברו איתו בערבית, המשפחה מדברת איתו בערבית. למה הוא לא קלט את הערבית? זו השפה שדיברו איתו מלידה. ומה עם המבטא? המבטא זה לא משהו שהוא יכול לקבל אותו".

אירית, אחות במקצועה עם ותק של 22 שנה בתחום, אומרת כי לאחר בדיקה מעמיקה היא לא מצליחה למצוא אף הסבר פרט לגלגול נשמות. "זו פעם ראשונה שאני רואה משהו שאין לי הסבר הגיוני לדבר הזה. הורים דרוזים שנולדו כאן בכפר שלא היו בחו"ל, לא מדברים אנגלית. תן לי הסבר אחר הגיוני, אני מוכנה לקבל, אבל כרגע זה נראה לי פשוט מפליא".

 

 "זו הוכחה לגלגול נשמות למי שמאמין, ולמי שלא מאמין - זה מערער את כל מה שהוא האמין בו"

אירית שוחחה עם אנשי מקצוע אחרים ושיתפה אותם במסקנתה. אף הם לא הצליחו למצוא הסבר לתופעה. "מי שמאמין, זו פשוט עוד הוכחה מיני רבות שיש גלגול נשמות. ומי שלא מאמין ורואה את אוניל ושומע אותו – זה מערער את כל מה שהוא האמין. אין לך הסבר, אין הסבר הגיוני לזה", מסכמת אירית.

בלשנית סקפטית מגיעה לבדוק את אוניל – אולי לה יהיו תשובות?

ד"ר ח'לוב, בלשנית וקלינאית תקשורת מהמגזר הערבי, מגדירה את עצמה כמי שאינה מאמינה בגלגול נשמות. כאשר ד"ר ח'לוב שמעה על הסיפור המופלא של אוניל, היא הייתה סקפטית והחליטה להגיע במיוחד למג'דל שמס על מנת לבחון את אוניל ולנסות להסביר כיצד ילד דרוזי נולד דובר אנגלית.

ד"ר ח'לוב יושבת לצד אוניל ועורכת לו אבחון באמצעות כרטיסיות ומשחקי קופסה. האבחון מתנהל באנגלית ובערבית. היא לא מאמינה בגלגול נשמות, אם כן, כיצד היא יכולה להסביר את תופעת אוניל? אולי לה יש תשובה שתסבר את האוזן?

לאחר אבחון מעמיק, ציינה ד"ר ח'לוב את מסקנותיה: "אני מופתעת. הוא ילד תקשורתי לגמרי, לחלוטין, הוא יוזם, הוא מגיב לאינטראקציה תקשורתית, חמוד. הוא גם תקשר בערבית, אך הערבית שלו לא ערבית תקינה ולא מתאימה לגיל שלו וגם המבטא שלו לא. האנגלית שלו טובה, היא מתאימה לילד בן שלוש ששפת האם שלו היא אנגלית. אני באמת מופתעת. אין לי הסבר מדעי לתופעה הזאת".

אם כן, גם לד"ר ח'לוב אין הסבר הגיוני לתופעה. על השאלות העולות מהתופעה המוזרה של אוניל אפילו אבחון מקצועי לא הצליח להשיב. בעדה הדרוזית אוניל הפך לסימבול, ראיה לגלגול נשמות. זהו סיפור מופלא על ילד שהשאיר את המומחים פעורי פה; כעת גם הם נאלצים להודות בקיום תופעת גלגול הנשמות.

 

צפו בשיעורו המרתק של הרב יצחק כהן שליט"א בנושא גלגול נשמות:

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא מגזין תהילים
X
  • © כל הזכויות שמורות