רבי משה קורדוברו

10 עובדות על רבי משה קורדובירו (רמ"ק) שיום פטירתו כ"ג תמוז

רבו של האר"י, מחשובי מקובל צפתי במאה ה-16 מחבר ספרי קבלה


23/07/19 | כ' תמוז התשע"ט
הרמ"ק

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

  1. רבי משה קורדובירו נולד בשנת ה'רפ"ב (1522) לרבי יעקב, למשפחה שמוצאה מהעיר קורדובה שבספרד אך מקום לידתו אינו ידוע. הוא גדל וגר בעיר צפת בארץ ישראל.

  2. רבי משה קורדובירו למד אצל רבי יוסף קארו (מחבר השולחן ערוך והבית יוסף) תלמוד והלכה והוסמך לדיין על ידי רבי יעקב בירב (המהר"י בירב).

  3. רבי משה קורדובירו נישא לאחות רבי שלמה אלקבץ (מקובל ומחבר הפיוט לכה דודי שבתפילה),  כשמלאו לו 20 החל בלימודי קבלה אצלו.

  4. רבי משה קורדובירו שימש כראש ישיבה בעיר צפת ובין תלמידיו היו רבי חיים ויטאל (שערך את כתבי האר"י) והאר"י עצמו, אשר למד אצלו כשהגיע לצפת עד לפטירתו של רבי משה קורדובירו. 

  5. שיטתו של רבי משה קורדובירו בלימוד הקבלה כונתה על ידי רבי משה חיים לוצאטו (הרמח"ל) לימוד "עולם התוהו", ואילו את שיטת הלימוד של האר"י כינה "עולם התיקון".

  6. רבי משה קורדובירו הלך לעולמו בכ"ג תמוז בשנת ה'ש"ל (1570),כשהוא בן 48 ונטמן בבית העלמין העתיק בצפת והותיר אחריו את אלמנתו ובנו בן ה-8, גדליה. על קברו הספידו הרב יוסף קארו: "כאן נגנז ארון התורה". האר"י שהיה תלמידו והלך אחרי ארונו תיאר את שראה: "עמוד ענן (נ"א עמוד אש) שהולך לפני ארונו".

  7. החיבור המוכר ביותר של הרמ"ק הינו 'פרדס רימונים' בו מביא הרמ"ק תמצית של שיטות הקבלה של הראשונים: ספר הזוהר, ספר יצירה, ספר הבהיר, וקונטרסים קדומים נוספים לצד חיבוריהם של המוקבלים ב-300 השנה שקדמו לו. הרמ"ק ערך את כל התורות יחד בשלושים ושנים שערים (כמניין "ל"ב נתיבות חוכמה" אשר בספר יצירה). ודן בהם כשהוא מציג את שיטותי קודמיו, חילוקי הדעות, דעתו שלו וקביעותיו.  חיבור זה יצא לאור בשנת ש"ח (1548) כשהיה הרב בן 26. 

  8. חיבור ידוע נוסף הינו "אור יקר" ובו פירושיו לספר הזוהר ולספר היצירה. על חיבור זה עמל הרמ"ק רוב חייו

  9. בחיבורו 'ספר גירושין' כתב הרמ"ק על הנהגותיו של רבי שלמה אלקבץ עם תלמידיו. לטיולים שערכו בשדה נתן את הכינוי "היינו מתגרשים בשדה" - עוזבים את הבית לטייל בשדה ומכאן שם החיבור בו פירט את חידושי הקבלה מאותם טיולים: ""... מה שניסיתיו אני וזולתי בעניין הגירושים, שהיינו מתגרשים השדה עם האלוהי כמהר"ר שלמה ן' אלקביץ הלוי נר"ו לעסוק בפסוקי התורה פתאום בלי עיון, והיו הדברים מתחדשים, דברים שאי אפשר להאמין עניין זה אלא מי שראה או נסה העניין פעמים רבות". 

  10. חיבוריו הנוספים הם

  •  "שעור קומה" - מבוא לפירוש האידרות שבזוהר המתמקד בביאורם של שמות ומושגים המאנישים את האל המופיעים באידרות, והמקביל לחלק הראשון של "מורה הנבוכים" של הרמב"ם המוקדש לביאור שמות וביטויים המיוחסים לבורא בעניין גשמי.

  • "ספר אילמה רבתי" - הקרוי על שם פסוק שמות טו כז: "'ויבואו אילמה ושם שתים-עשרה עינות מים ושבעים תמרים", ומחולק ל-12 חלקים (עינות) המכילים כל אחד 6 פרקים (תמרים) ומחולקים לפרקי משנה.  חיבור זה אינו עוסק בחיבורים קודמים אלא הוא יצירתו ההגותית של הרמ"ק אשר ראה ברמב"ם מורה בתורת הסוד

  • "אור נערב" - עוסק בתועלת ובחובה שיש בלימוד הקבלה

  • "תומר דבורה" - ספר מוסר קבלי.

צפו ברב אליהו עמר: תומר דבורה - את מי לכבד


 


 

צפו ברב הרצל חודר: רבי משה קורדובירו

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא רבי משה קורדוברו
X
  • © כל הזכויות שמורות