זושא מאניפולי

9 עובדות על רבי זושא מאניפולי שיום פטירתו ב' בשבט

רבי משולם זושא מאניפולי, תלמידו של המגיד ממזריטש, ממייסדי תנועת החסידות ואבי שושלת חסידות אניפולי


06/12/19 | ח' כסלו התש"פ
רבי זושא מאניפולי

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

  1. רבי משולם זושא מאניפולי נולד בעיירה אניפולי שבאוקראינה, בשנת ה'תצ (1730) למירל ורבי אלעזר ליפא ליפמן, אשר היה איש עשיר. אח לרבי אלימלך מליז'נסק (ה"נועם אלימלך").

  2. בצעירותו התחנך אצל המגיד מזלוטשוב (רבי יחיאל מיכל מזולטשוב, שהיה תלמידים של הבעל שם טוב והמגיד ממזריטש), ולאחר שיצא למסעות עם אחיו, ה"נועם אלימלך", שם פגשו את המגיד ממזריטש (רבי דב בער ממזריטש, תלמידו של הבעל שם טוב), הפכו השניים לתלמידיו.

  3. האגדה מספרת כי כשהגיעו שני אחים אל המגיד ממזריטש וביקשו ללמוד כיצד ניתן לברך על הרעה כשם שמברכים על הטובה, שלח אותם הלה לבקר את רבי זושא, אשר היה ידוע כי הוא חי בעוני משווע, ואת לימודו עשה על רצפת בית המדרש סמוך לתנור. כשהגיעו האחים לרבי זושא ובפיהם השאלה, החזיר אותם רבי זושא למגיד ממזריטש משום שציין באוזניהם כי אינו יכול לענות על שאלתם משום שמעולם לא אירע לו רע.

הרב שניר גואטה: כוחם העצום של השמחה והתפילה - סיפורם של רבי זושא מאניפולי וה"נועם אלימלך"

 

  1. נאמר על רבי זושא כי נהג לדבר על עצמו בגוף שלישי משום שלדבריו רק הקדוש ברוך הוא יכול לומר אני, כלשון הדיבר הראשון בעשרת הדיברות "אנוכי ה' אלוקיך".

  2. לרבי זושא מיוחסת גם האמרה: "אם ישאלו אותי בשמים למה לא הייתי אלימלך (אחיו) - אדע מה להשיב. אבל אם ישאלו אותי למה לא הייתי זוסיא - יסתמו טענותי".

  3. לרבי זושא, אשר כיהן כאדמו"ר באניפולי, היתה דרך ייחודית להחזיר בתשובה. כשרצה להוכיח אדם כלשהו, נהג להתוודות בפניו על חטאים שהיו זהים לאלו שחטא האדם שהגיע, ובני שיחו חזרו בתשובה. הרב נודע באהבת ישראל וכמי שפעל רבות למען פדיון שבויים.

    מדוע נהג רבי זושא מאנפולי לברך "שתהיה בריא כמו גוי"

  4. "בעל התניא" (רבי שניאור זלמן מלאדי, האדמו"ר הזקן, מייסד תנועת חסידות חב"ד) פנה אליו כדי לקבל ממנו הסכמה על ספרו, ואמר עליו: "עבודתו הייתה ביראה עילאה כל כך, עד שגם בהיכל היראה הייתה יראתו לפלא".

  5. רבי זושא מאניפולי הלך לעולמו בעקבות מחלה ביום ב' בשבט ה'תק"ס (1800) והוא בן 70 שנה. הוא נקבר בעירו סמוך לקברו של רבו, המגיד ממזריטש. רבי זושא נישא פעמיים, מאשתו הראשונה נולד לו בן - אשר מילא את מקום אביו כאדמו"ר מאניפולי, ומאשתו השניה בן ובת.

  6. חיבורי הידועים של רבי זושא מאניפולי הם: "מנורת הזהב" - ובו תולדות חייו ותורתו, ו-"בוצינא קדישא" - תולדותיו ותורותיו, שאסף הרב נתן נטע דונור מקולבייל.

 

הרב יוסף מוגרבי: לתת לאחר בלי סוף - רבי זושא מאניפולי

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא זושא מאניפולי
X
  • © כל הזכויות שמורות