יום כיפור

בזכות הסגולה הזו הקב"ה ידון אותך לכף זכות

הרב רפאל אביטן מביא את דברי הזוהר הקדוש על אליהו הנביא ואת מילותיו של הפלא יועץ על דורו שלו, מה אנו יכולים ללמוד מה צריך כל אחד ואחד בעם ישראל לעשות היום


31/08/21 | כ"ג אלול התשפ"א
הרב רפאל אביטן

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בזוהר הקדוש נכתב כי כך אמר רבי עקיבא: "אף אדם שיהיה צדיק גדול מכל העולם, ויאמר רע לפני הקדוש ברוך הוא, דלתורין על ישראל, עונשו גדול מכולם". מבאר הרב רפאל אביטן כי רבי עקיבא אומר כי אפילו האדם שיהיה הצדיק הכי גדול בדורו, אם הוא אומר 'דלתורין', זאת אומרת הוא מלשין לפני בורא עולם ומרכל על עם ישראל לפני בורא עולם, חס ושלום, נענש אפילו אם הוא צדיק הכי גדול. "ולא נמצא צדיק טוב כאליהו הנביא בכל הדור, מפני שאמר לשון הרע על ישראל, כמו שכתבו 'כי עזבו ברתחה', באותה שעה חטא הרבה לפניו". מבאר הרב אביטן: אומר הזוהר, אמר אליהו הנביא, 'ריבונו של עולם, עם ישראל עובדים עבודה זרה'. הוא לא שיקר, הוא אמר את האמת. אף על פי שזה אליהו הנביא, ואף על פי שהוא אמר את האמת ואף על פי שהוא הצדיק הגדול ביותר, אף על פי כן הוא חטא הרבה והשם יתברך כל כך כעס עליו, עד שהדבר היחיד שאליהו הנביא היה יכול לעשות בשביל לכפר על החטא שלו: "לא זז אליהו הנביא משם עד שנשבע לפני הקדוש ברוך הוא להורות זכותן של ישראל תמיד". הוא נשבע לפני בורא עולם שתמיד הוא ילמד זכות על עם ישראל, ולכן הוא גם בא לכל ברית מילה, בכדי לראות שאפילו יהודי הכי רחוק בעולם עושה ברית מילה.

זאת אומרת, אם אליהו הנביא שהוא הצדיק הגדול בדור והוא אמר אמת, אף על פי כן הוא נענש והקדוש ברוך הוא אמר לו 'אני לא רוצה יותר שתנבא', מה נגיד אנחנו, שאיננו הצדיקים הכי גדולים בדור, בלשון המעטה. אז כשאנחנו מדברים בינינו (בעל לאשתו, בין חברים, במפגש משפחתי...), ומקטרגים על עם ישראל (תראה את השמאלנים הללו, תראה את מצעדי הגאוה, תראה כמה נואפים יש, כמה חוטאים יש..), השם ירחם מה אנחנו מושכים על עצמנו.

צריך להיזהר מאוד לא לשפוט ולא לדון אף יהודי, אפילו אם הוא רחוק מאוד. כותב ה'פלא יועץ' (לפני 200 שנה, בדורו שלו): "מה מאוד צריכים להיזהר בימי הדין, לא ללמד קטגוריה בדרושים בהזכיר את חטא הרבים, חס ושלום, ואם ימצא בבתי כנסת וישמע שמלמדים חובה על ישראל" - מבאר הרב רפאל אביטן, אם אדם מגיע לשיעור תורה ושומע כי מדברים על עם ישראל לא טוב. "מיד יאזור חיל ללמד עליהם זכות, ואמרו 'מה יעשה הבן ולא חטא, עניות לא הניחה מידה טובה, גלות לא הניחה מידה טובה, ויתערבו בגויים וילמדו מעשיהם, ויצר לב האדם רע מנעוריו, והם אנוסים ולכל העם בשגגה, כי לא ידעו מה הוא אסור". ומוסיף הרב רפאל אביטן כי הדברים אמורים בדורו של ה'פלא יועץ', על אחת כמה וכמה בדור שלנו שבאמת שוגגים, באמת אנוסים, באמת לא יודעים ואלא שיודעים יש להם יצר הרע מאוד גדול שנופלים. צריך ללמד שיותר זכות על ישראל. ומוסיף הפלא יועץ: "וכזאת וכזאת יבקש לדון לכף זכות, וכל הדן לכף זכות, המקום ידין אותו לכף זכות".

כל מי שדן לכף זכות, אז בורא עולם ביום הדין, בראש השנה, ביום הכיפורים, גם דן אותו לכף זכות, "כמו שאתה רואה רק את הטוב בילדים שלי, ואתה לא רואה עכשיו את הרע". בורא עולם יודע בדיוק מה עושה כל אחד ואחד בעם ישראל, מה הוא עושה ומה הוא לא עושה. לא צריך להלשין, 'דלתורין' בלשון הזוהר. צריך לראות רק את הטוב בעם ישראל. בדור כל כך חשוך, בדור מלא שקר, כפירה, אפיקורסות, ניאוף וזימה, כל מה שאומות העולם ממלאים את העולם, יש יהודים שעדין מאמינים בבורא עולם. יהודים שעושים יותר או פחות מצוות וצריכים להתחזק, אבל בשורה התחתוה ישתבח שמו לעד, כל דבר הכי קטן שיהודי עושה בדור שלנו, נחשב בפני בורא עולם פי כמה וכמה מהדורות הקודמים. לכן צריך להיזהר מזה בכל השנה ובפרט בימי הדין, להרבות בזכויות- באהבת ישראל, ולדון לכף זכות כל אדם, בלי יוצא מן הכלל.

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא יום כיפור
X
  • © כל הזכויות שמורות