מגזין תהילים

המקובל הרב בצרי: "לחנך את ילדינו ברוח ההלכה היהודית המורה לנו לא לזהם את ארץ הקודש"

המקובל הרב יצחק בצרי, ממייסדי ישיבת השלום בירושלים, פרסם מכתב גלוי באתר הערוץ רשת ובו הוא מתייחס למס המוטל על מוצרים חד פעמיים וטלטל את המגזר החרדי בישראל


05/11/21 | א' כסלו התשפ"ב
המקובל הרב יצחק בצרי

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

המקובלי הרב יצחק בצרי, ממיסידי ישיבת השלום בירושלים, פרסם מכתב גלוי באתר הערוץ רשת (13) ובו התייחס למס שהוטל על מוצרים חד פעמיים והיכה גלים במגזר החרדי. אנו מביאים מדבריו גם באתר שלנו:

"השבוע הוטלה גזירה קשה על משתמשי הכלים החד-פעמיים. על פי חלק מהפרשנים, גזירת שר האוצר אביגדור ליברמן מכוונת למגזר החרדי שנחשב לאחד הצרכנים העיקריים של המוצר הזה. למרות הפגיעה הקשה בכיס" כתב המקובל, "למס שהוטל השבוע על הכלים החד-פעמיים יש ערך מוסף: להזכיר לנו שחלה עלינו חובה הלכתית ומוסרית לשמור על כדור הארץ".

הרב התייחס בדבריו למקורותינו הקדושים וכותב: "כבר בפרקים הראשונים של תורתנו הקדושה, מוטלת על אדם החובה לשמור על הכדור הארץ: "וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב', ט''ו). נושא איכות הסביבה ושמירה על כדור הארץ מקבל התייחסות גם בהלכה ובמדרשי חז"ל: "ראה את מעשה האלוקים כי מי יוכל לתקן את אשר עוותוֹ" (קהלת ז', י"ג) - בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו: ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם תקלקל אין מי שיתקן אחריך (קהלת רבתי, ז', כ"ח). מכאן, חובתנו כבני אדם לעשות כל מאמץ בשביל לשמור על כדור הארץ".

בהמשך התייחס הרב להשפעה המיידית שתהיה לתקנה החדשה: "מה קורה כשבמרכז הסערה עומדים הכלים החד-פעמיים הנפוצים כל כך במגזר החרדי? אכן, משפחות רבות במגזר החרדי כמו מוסדות לימוד רבים, עושות שימוש בכלים מפלסטיק כדי להתגבר על משימת שטיפת הכלים התובענית. הצריכה של משפחה, המבקשת לחגוג את השבת יחד ולסעוד שלוש סעודות, מתקרבת לכ-100 צלחות. על כן, פתרון הכלים החד-פעמיים הוא נוח ואינו דורש היערכות מוקדמת וסטים של מאות צלחות. במציאות החדשה שנוצרה כתוצאה מגזירת האוצר, נדרשת חשיבה מחודשת סביב הנושא. מצד אחד, הרצון לחסוך זמן במטלות הבית ומן הצד השני - הצורך המוסרי והחובה ההלכתית לשמור על איכות כדור הארץ. בדומה לסוגיות רבות אחרות, הפתרון נמצא אי-שם באמצע".

את דבריו סיים הרב בפניה להורים ולמחנכים ובמספר מילים אישיות: "עלינו ההורים לחנך את ילדינו ברוח ההלכה היהודית המורה לנו לא לזהם את סביבת חיינו בכלל ואת ארץ הקודש בפרט, כלומר להפחית ככל הניתן את השימוש בכלים המזהמים והיקרים. קולות רבים במגזר החרדי נשמעים בשבועות האחרונים נגד הטלת המס על הכלים החד-פעמיים, שנראה שהיה מכוון נגד המגזר החרדי, אך לנו כיהודים מאמינים החובה ההלכתית והמוסרית לראות את הטוב גם בגזירות קשות, ובמקרה הזה זוהי אולי "קריאת השכמה" עבור בני התורה ששמירה על איכות הסביבה לא תמיד עמדה בראש סדרי העדיפויות שלנו לעשות חשיבה מחדש סביב הנושא. באופן אישי, אשתדל לצמצם את הצריכה שלי ושל משפחתי בחד-פעמי, אם לא בשביל לתקוע מקלות בגלגלים של שר האוצר, אז בשביל לשמור על המתנה היקרה ביותר שהקב"ה העניק לנו".

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא מגזין תהילים
X
  • © כל הזכויות שמורות