הבן איש חי

100 חיבורים, 200 פיוטים: 10 עובדות על הבן איש חי

לקראת יום פטירתו של הבן איש חי, ר' יוסף חיים (י"ג באלול), אספנו עבורכם 10 עובדות אודותיו


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
הבן איש חי

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

1. הבן איש חי נולד בבגדד בכ"ז באב, התקצ"ה.
 
2. בן שבע בלבד היה ר' יוסף חיים ה'בן איש חי', כשתוך כדי משחק והשתובבות עם חבריו - נפל אל תוך באר עמוקה, ולא מצא נפשו מרוב פחד. באותם רגעים רוויי אימה, נדר נדר שאם יעשה עמו הקב"ה חסד, ויוציאנו מבאר שחת – יקדיש את כל חייו, ללימוד התורה הקדושה.
 
3. את תחילת הבטחתו החל לקיים כשלמד אצל דודו חכם דוד חי מאיר יוסף ניסים סלמאן מעתוק - אחיה של אמו, שהיא בקי בכל רזי התורה, ולמדן מופלג.
 
4. כה מתמיד היה בלימודו, עד שכבר בגיל 14 התקבל ללימודים בבית מדרש לרבנים 'בית זלכה', והפך לתלמידו המובהק של חכם עבדאללה סומך, שהיה אחד מגדולי הדור דאז. לימים, בהיותו בן 17, נשא חכם יוסף חיים לאישה את רחל - בת אחיו של רבו הרב עבדאללה סומך, ולהם נולדו שני ילדים – בן ובת.
 
5. שמו יצא למרחוק כאשר אביו (שנהג להיוועץ עמו לעתים תכופות, כיוון שידע את גדלותו והבנתו בסתרי התורה) קיבל שאלה מרבי חיים פלאג'י, ושוחח עליה עם בנו. חכם יוסף חיים לא בזבז דקה, ושלח לרב פלאג'י את תשובתו המפורטת – ללא ידיעת אביו. כששלח האב את תשובתו, יידע אותו הרב חיים פלאג'י כי בנו כבר הקדימו, ואף הכין אותו לעובדה שבנו עתיד להיות ענק בתורה, הלפיד שיאיר דרכם של רבבות.
 
6. דרשותיו שופעות המוסר, לצד סיפורי המעשיות, החידות והמשלים שהמשיל – הצליחו לשלהב את הלבבות, ולמשוך אליו את המון העם על שכבותיו הרבגוניות – משכילים לצד פשוטי העם, תלמידי חכמים לצד בעלי בתים ואחרים. כולם שיחרו לפתחו, ונהנו ממוצא פיו.  
 
7. עד פטירת אביו סירב ר' יוסף חיים לקבל עליו משרת רב רשמית, אולם כשאביו נפטר – בשנת 1859, היה זה אך מתבקש שהרב יקבל על עצמו את הנהגת הקהילה, והוא אכן הסכים לכך.
 
8. חכם יוסף חיים כתב ופרסם למעלה מ-100 חיבורים בנושאים שונים על התורה, ובהם באה לידי ביטוי לא רק חריפותו בהבנת סתרי התורה, כי אם גם הבנה רבה במדע, רפואה, אסטרונומיה, פיזיקה, כלכלה ועוד. עם זאת, רק 53 מתוך אותם חיבורים, אכן ראו אור.
 
9. למעלה מ-200 פיוטים פרי עטו נכתבו, 50 מהם מפורסמים יותר – וביניהם הפיוט האהוב 'ואמרתם כל לחי' שנכתב לכבוד הצדיק ר' שמעון בר יוחאי על ציונו, והותיר את חותמו העז בכל לב יהודי, עד עצם היום הזה.  
 
10. חכם יוסף חיים היה רבם של ענקי התורה ר' יהודה פתיה זצ"ל, ר' סלמאן מוצפי זצ"ל, ר' בן ציון אבא שאול זצ"ל, ר' ישראל אבוחצירא ה'באבא סאלי' זצ"ל, ר' אפרים הכהן זצ"ל, ורבי יהושע שהרבני זצ"ל. חכם יוסף חיים נפטר לבית עולמו לפני כ-109 שנה, בי"ג באלול התרס"ט.
 
הדליקו נר לזכותו לעילוי נשמתו, וזכותו תגן בעדכם ובעדנו.

צפו בשיעור על הבן איש חי - הרב הרצל חודר


מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא הבן איש חי
X
  • © כל הזכויות שמורות