הבן איש חי

איך הגיע ספר התורה של הבן איש חי לבית הכנסת של ’’המוסד’’?

י''ג באלול - יום פטירת הבן איש חי, ר' יוסף חיים מבאגדד. מי היה ומהן תולדותיו? במה התבלט ביותר ואיזו ''דרישת שלום'' קבלו ממנו סוכני המוסד הישראלי?


29/08/20 | ט' אלול התש"פ
הבן איש חי

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

ארי עלה מבבל

 

בי''ג באלול חל יום פטירת ר' יוסף חיים, או בכינויו הידוע: ''הבן איש חי'' - על שם ספרו המפורסם. הבן איש חי היה רבה של יהדות בבל בדורות האחרונים, אך היה מקובל גם בני יהדות אשכנז, ליטאים וחסידים כאחד. למרות שמנהיגותו לא היתה רשמית, הכוללת משרה ציבורית בתשלום, הוא היה האדם אליו הגיעו כל שכבות הציבור להתייעץ ולשאול החל מתחום ההלכה ועד לענייני החיים השונים. ר' יוסף חיים כתב מעל 100 ספרים בכל רזי התורה, חלקם כתב בשמות בדויים מרוב ענוותנותו. רוב חיבוריו לא יצאו לאור או אבדו ברבות הימים. הספרים שכן נמצאים איתנו כיום, מראים עד כמה היה ענק בהלכה, בנגלה ובנסתר. 

 

ספריו וחיבוריו

 

בין ספריו הרבים חיבר ר' יוסף חיים שלל פירושים על התנ''ך והתלמוד וכן ספרים וחיבורים על פנימיות התורה. בנוסף, כתב ר' יוסף חיים חיבורים בהלכה, ספרי שאלות ותשובות, ספרי מוסר ואגדה, משלים, תיקונים ותפילות וכן ספרי קבלה לא מעטים העוסקים בתורת הסוד והזוהר.

 

מאורעות חייו

 

מאורע שהתרחש בהיותו בגיל 7, ייזכר לימים כאירוע המפנה בחייו. תוך כדי משחק הוא נפל לבור מים שהיה בחצר והתחיל לטבוע. דודו, שהיה במקום, השתלשל לבור והצליח לחלץ אותו. באותו מעמד הכריז יוסף חיים הקטן כי יקדיש את כל חייו לתורה. 

 

בהיות כבן 14 התקבל לישיבה הגדולה בבאגדד ''מדרש בית זילכה'' - בראשותו של ר' עבדאללה סומך והפך במהרה לתלמידו המובהק. בגיל 17 הוא נשא לאישה את רחל, ביתו של ר' יהודה סומך ונולדו להם בן ובת. בני הקהילה בקשו למנותו כרב עליהם עם משרה ציבורית, אך הוא סירב לקבל שכר כרב הקהילה ומימן את הוצאת כתביו מכספו האישי. 

 

הוא היה בקשר מכתבים רציף עם חכמי ומקובלי ישיבת המקובלים בית אל שבירושלים והנחיל לקהילתו את מנהגי הקבלה בקיום מצוות התורה.

 

במשך כ-50 שנה הוא נשא שני שיעורי תורה קבועים בכל יום, אחד לאחר תפילת שחרית - ותיקין, בשולחן ערוך וחוק לישראל ואחד לאחר תפילת מנחה - שעסק בפרשת השבוע וענייני דיומא. הדרשה המפורסמת שלו היתה דווקא בבית הכנסת הקטן של באגדד, שבו היו כ-1000 מקומות ישיבה. בכל שבת הוא היה מוסר שם דרשה שארכה כ-3 שעות על פרשת השבוע, הלכה ודברי אגדה ומוסר. 

 

 

חיבתו לארץ ישראל

 

ר' יוסף חיים היה אוהב הארץ בכל נימי נפשו וליבו. לכן החליט שאת ספריו הוא מדפיס דווקא בדפוס פרומקין שבירושלים. הוא היטלטל במסע מסוכן על גבי גמלים, במשך ימים רבים, עד שהגיע לירושלים כדי להדפיס שם את ספריו.

 

בהיותו כבן 30 ביקר ר' יוסף חיים למשך מספר שבועות בארץ ישראל, אז ביקר את חכמי ישיבת המקובלים ''בית אל'' ואת המקובל ר' אליהו מני שבחברון. באותו הזמן הוא אף רכש קרקעות בחברון על מנת להקים שם יישוב יהודי. 

 

הוא היה ממקימי ישיבת ''פורת יוסף'' בעיר העתיקה בירושלים, אשר הפכה ברבות הימים למקום הולדת גדולי הרבנים של יהדות ספרד בארץ הקודש. 

 

ספר התורה בבית הכנסת של המוסד

 

בזמן כיבוש עירק והפלתו של משטר סדאם חוסיין על ידי ארצות הברית, התגלו במרתפי המודעין של צבא עירק כ-2700 ספרים ומסמכים שנשדדו בזמנו מהקהילה היהודית. בין הכתבים התגלו דפים מקוריים עם כתב ידו של הבן איש חי, חלקם טיוטות של ספרים וחלקם ככל הנראה ספרים שעדיין לא הודפסו כלל. בין הספרים שהתגלו שם, היו גם כמה ספרי תורה של הקהילה היהודית בבאגדד. ספרי התורה נמכרו על ידי סוחרים ערביים והגיעו בדרך לא דרך למדינת ישראל. ספר תורה אחד, שנכתב על ידי הבן איש חי בכבודו ובעצמו, הגיע באופן מפתיע לבית הכנסת של ''המוסד''. הרב שמואל אליהו שליט''א, בנו של הצדיק הרב מרדכי אליהו זצ''ל, מספר, כי עוזר שר הדתות בזמנו, תיאם עבור אביו ביקור בבית הכנסת הזה כדי שיוכל לראות את ספר התורה שכתב הבן איש חי. כשפתח הרב אליהו זצ''ל את ספר התורה וגילה בסופו את חתימתו המקורית של הבן איש חי, הוא התחיל לבכות בכי כזה שאף הנוכחים בחדר לא יכלו לעצור את דמעותיהם. 

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא הבן איש חי
X
  • © כל הזכויות שמורות