דבר תורה לפרשת ניצבים - וילך

הסימנים של החפץ חיים: דבר תורה מהרב מנדל לפרשת ניצבים-וילך

המשיך החפץ חיים ואמר: הרי אין סימן נאה ויאה יותר מהארת פנים לזולת, חיוך וסבלנות. ואין סימן לא טוב יותר מכעס והקפדה. ובכלל הארת פנים לזולת, חיוך, ברכה ועידוד, הריהם סגולה בדוקה לזכייה בדין


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

היום יום שישי, כ"ד אלול, הילולת ה"חפץ חיים", זכותו תגן עלינו.
 
סיפר תלמידו של "החפץ חיים", שהתארח אצלו בליל ראש השנה, ובעת אכילת הסימנים הסביר ה"חפץ חיים" בטעם הדבר שבני ישראל מרבים באכילת סימנים בליל החג יום הדין על פי מה שמובא בחז"ל, שיש תוקף וחוזק לסימן טוב שאדם עושה, ומשאיר רושם על עצמו בזכות סימנים אלו.
 
משום כך נוהגים לאכול דברים מתוקים כתפוח בדבש כ"ו, ובכך נזכה לסימן טוב, שתבוא שנה טובה ומתוקה. וכן נוהגים לאכול ראש של כבש, כדי שנהיה "לראש ולא לזנב". ועוד סימנים רבים. בזה אנו עושים תוקף וחוזק, שסימנים אלו ישארו בידנו לכל השנה כולה.
 
המשיך החפץ חיים ואמר: הרי אין סימן נאה ויאה יותר מהארת פנים לזולת, חיוך וסבלנות. ואין סימן לא טוב יותר מכעס והקפדה.
ובכלל הארת פנים לזולת, חיוך, ברכה ועידוד, הריהם סגולה בדוקה לזכייה בדין, שכן אמרו חז"ל "כל המרחם על הבריות - מרחמים עליו משמים". ואמרו: "כל המעביר על מדותיו, מעבירין לו על כל פשעיו. ובמידה שאדם מודד - מודדים לו". אם כן, המחייך לזולת - יחייכו לו משמים בכל השנה כולה! המאיר פנים יזכה להארת פנים.
על כן אומר החפץ חיים: בימים אלו נקפיד לעשות סימנים יפים של הארת פנים, חיוך סבלנות, בכדי שהם ישפיעו עלינו לכל השנה לקבלת הארת פנים מהשם יתברך.
 
ומסופר על יהודי אחד אשר רגיל היה להאיר את פניו לכל אדם, ואפילו כלפי הגויים. יהודי זה עסק בשחיטה. מידי בוקר כשהיה מתייצב לעבודתו באחת המשחטות, היה מברך את השומר בשער, אשר היה גוי, בברכת "בוקר טוב", והרבה לחייך אליו. כך נהג גם בצאתו בשעות הערב. השומר, שלא הבין עברית ולא הבין את דברי השוחט לא בכניסתו ולא ביציאתו, חשב בליבו שהיהודי מקללו מידי בוקר וערב, ועל כן השומר השיב בקללה עסיסית בשפתו הוא.
באחד הימים, כשהגיע השוחט לעבודתו כהרגלו, שוב ברך את השומר בברכת "בוקר טוב". בעמדת השומר היה באותו בוקר אדם נוסף, חברו של השומר, אשר הבין את שפת היהודי. השומר ביקש מחברו שיתרגם עבורו את דבריו של השוחט היהודי. משהבין השומר את דבריו של היהודי, הצטער על כך שהוא נהג להיפך והיה מקלל את היהודי דבר יום ביומו.
 
באותו יום לקראת ערב נתבקש השוחט לבדוק כשרות של שחיטה באחד המקררים אשר היה במרתף. כאשר נכנס למקרר - נסגרה לפתע הדלת אחריו. כל מאמציו להזעיק עזרה עלו בתוהו, שכן כל הפועלים והשוחטים כבר עזבו והלכו לביתם. אט-אט הרגיש כי מתחיל הוא לקפוא.
השומר שבשער המתין באותה השעה לצאתו של היהודי, על מנת לברכו ולהודות לו על התייחסותו הלבבית אליו, אך למרבה אכזבתו, השוחט היהודי לא יצא.
החליט השומר לנסות ולאתר את השוחט היהודי. כאשר הגיע לאחד המרתפים שבמשחטה, שמע נקישות עמומות בדלת וזעקות של יאוש. קולות אלו הובילוהו אל המקרר אשר במרתף. כאשר פתח השומר את הדלת, נדהם לראות את השוחט במצב של קיפאון כמעט מוחלט.
לאחר בירור בעזרת מתורגמן, שאל השוחט את השומר - "איך הגעת לכאן?" 
"רציתי לומר לך ערב טוב, ולהודות לך על הארת הפנים אליה זוכה אני בכל יום", ענה השומר.
 
השבת, כ"ה אלול, יום בריאות העולם, היא גם יום הילולת רבי אלעזר, בן התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי. נדליק נר לכבודו של הצדיק בתפילה שזכותו תגן בעדינו, לכתיבה וחתימה טובה שנה טובה ומתוקה .
 
שבת שלום
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת ניצבים - וילך
X
  • © כל הזכויות שמורות