מהו המזיק ששולט בחודש תמוז?
על "קטב מרירי" שמעתם? מיהו אותו שד ומדוע הוא מגיע בחודש תמוז? וכיצד ניתן להיזהר ממנו?

מהו קטב מרירי שיש להיזהר ממנו בתקופה זו של חודש תמוז?
בפרשת האזינו נכתב:
"אַסְפֶּה עָלֵימוֹ רָעוֹת חִצַּי אֲכַלֶּה בָּם. מְזֵי רָעָב וּלְחֻמֵי רֶשֶׁף וְקֶטֶב מְרִירִי וְשֶׁן בְּהֵמוֹת אֲשַׁלַּח בָּם עִם חֲמַת זֹחֲלֵי עָפָר".
בתהלים צ"א נכתב:
"לֹא תִירָא מִפַּחַד לָיְלָה מֵחֵץ יָעוּף יוֹמָם. מִדֶּבֶר בָּאֹפֶל יַהֲלֹךְ מִקֶּטֶב יָשׁוּד צָהֳרָיִם".
בספר הושע מכתב:
"מִיַּד שְׁאוֹל אֶפְדֵּם מִמָּוֶת אֶגְאָלֵם אֱהִי דְבָרֶיךָ מָוֶת אֱהִי קָטָבְךָ שְׁאוֹל נֹחַם יִסָּתֵר מֵעֵינָי".
בערוץ 2000 פורסמו דבריו של הרב עזרא שקלים:
"מדוע נהגו ישראל להיזהר מראש חודש תמוז ועד תשעה באב - שלא להטיל מכה כלל, ואף לא מכה קלה לשם חינוך הילדים? ומה הטעם שנזהרו שלא ללכת לבד?
הטעם הוא משום שבימים אלו יש שליטת הדינים. חכמינו זכרונם לברכה הזהירו ממזיק מיוחד ששולט בימים אלו, הנקרא "קטב מרירי".
מזיק זה מתואר במקורותינו הקדושים כבעל כוח רב, עד כדי כך שכל מי שרואה אותו עלול שתצא נשמתו מהפחד...
המזיק הזה שולט בין השעה הרביעית לתשיעית ביום, דהיינו מארבע שעות אחר הנץ החמה ועד תשע שעות, בימי בין המצרים.
יש מהאחרונים שסוברים שעיקר הזהירות היא דווקא מיום שבעה עשר בתמוז ועד תשעה באב, ולא מראש חודש תמוז".
לפי דברי מרן הרב עובדיה יוסף שפורסמו שאתר הראשי שלו "הלכה יומית":
"במדרש שוחר טוב על ספר תהלים אמרו על הפסוק "מדבר באופל יהלוך", רבנן אמרי (חכמים פירשו), שד הוא (שד, כלומר מין מזיק שנברא בערב שבת בזמן בריאת העולם, והוא דמות שאינה רוחנית כמו המלאכים, אבל גם אינו גשמי ממש כמו בני האדם), רבי הונא בשם רבי יוסי אמר, קטב מרירי עשוי כמין קליפין קליפין, שערות שערות, עינים עינים, ובעין אחת הוא רואה, ועינו לתוך לבו, ואינו שולט לא בצל ולא בחמה, אלא בין חמה לצל, ומתגלגל ככדור, ושולט מארבע שעות ועד תשע, "ושולט משבעה עשר בתמוז עד תשעה באב", וכל מי שרואה אותו נופל על פניו ומת. ובמדרש רבה מובא, "כל רודפיה השיגוה בין המצרים", בימים אלו, משבעה עשר בתמוז עד תשעה באב, שבהם קטב מרירי מצוי. ומבואר אם כן בדברי רבותינו אשר כל רז לא נעלם מהם, כי בימים אלו של בין המצרים, מצוי מזיק, ושמו קטב מרירי, ויש לכך השפעה על האופן שבו עלינו להתנהג בימים אלו.
יש להזהר שלא ללכת לבד בימים אלו מתחילת שעה רביעית של היום עד סוף שעה תשיעית, שבסך הכל הם שש שעות. (ושיעור שעות אלו, היינו שמונים שלוש שעות מעלות השחר, ומאז יש להזהר בכל זה במשך שש שעות. ושעות אלו הן שעות זמניות, דהיינו בימים אלו בארץ ישראל, כל שעה זמנית היא שעה ושליש השעה. ובסך הכל שמונה שעות רגילות, בערך מהשעה שמונה ורבע בבוקר ועד השעה שתיים בצהריים).
ומבואר בדברי הערוך השלחן, שאין איסור בזה אלא בדרך שאין שם בני אדם כלל, כגון מי שהוא מטייל ביערות וכיוצא בזה, אבל בתוך העיר במקום שבני אדם מצויים שם, מותר ללכת יחידי (ויש המחמירים אף בתוך העיר, אך לא נהגו כן).
כמו כן יש להזהר מאד בימים אלו בשעות שאמרו שקטב מרירי מצוי בהן, שלא לעשות שום דבר שיש בו סכנה. ויש אריכות בענינים אלו במדרשים ובדברי הפוסקים.
והנה, הזהירו הפוסקים, שלא לגלות בפני המון העם טעמי תורה כגון אלו, ואפילו טעמי גזירות חז"ל הזהירו שלא לגלות בפני עמי הארץ, מפני שהם מתלוצצים מדברים אלו שלא ישרים בעיניהם לפי עניות דעתם. ואף על פי כן באנו והסברנו ענין מציאות קטב מרירי, מפני שהוא דבר שיש בו סכנה, ונכון להזהיר מפניו. וישרים דרכי ה', חסידים ילכו בם ופושעים יכשלו בם".
בשולחן ערוך נספק: "צריך ליזהר מי"ז בתמוז עד ט' באב, שלא לילך יחידי מד' שעות עד ט' שעות משום שבהם קטב מרירי שולט".
הרא"ד מבוטשאטש מציין בספרו אשל אברהם דפשוט שאין זה במקום שהאנשים מצויים אבל בבניינים שיש בהם מזוזה אך גם באחורי הבתים כל שהוא עדיין בכלל שם העיר או הכפר או אולי גם עיבורו נראה שאין חשש ושוב כתב די"ל דאין זה רק במדבר במקום תהו משא"כ באתר דנהגי אינשי למיזל וכש"כ כשנשמע שם קולות בני אדם המנהג מכריע במדינות אלו שאין חשש בזה ואין ע"ז שום פתחון פה.
מחפשים סגולה עוצמתית שתפתח לכם את שערי הישועה? נסו את זה >>>
מה תפקידו של אליהו הנביא בגאולה?
הגאון הינוקא: "התרגלנו לגלות"
בשם שלכם יש את האות ב'?
"האות א' בשם פותחת את צינורות השפע"
מצמרר: התחתן בטעות עם שדה
האם המשיח יבנה את בית המקדש?
איך נתקן את שורשי המידות שלנו?
האם בגאולה תהיה לשבט לוי נחלה?
"אות אחת בשם שלכם יכולה להיות קריטית ולשנות גורלות"
שמתם לב שהיתה תקופה שחזרה הנבואה לעם ישראל?
"המלחמה האחרונה תהיה רק כמה דקות"
איזה מצב משמעותי יותר: הגלות או הגאולה?
מהו המזיק ששולט בחודש תמוז?
האם כולם יקומו בתחיית המתים?
על מי נסמוך בזמן הגאולה?
- © כל הזכויות שמורות