שבת
הלכות שבת - לחם משנה
הסיבה ללחם משנה ומדוע מכסים את חלות שבת?
03/08/19 | ב' אב התשע"ט

תהילים
זכר למן
כשהיו עם ישראל במדבר, הוריד להם הקב''ה בכל יום לחם מן השמים שנקרא שמו: ''מָן''. וביום שישי הוריד להם מנה כפולה גם עבור שבת (כמבואר בשמות פרק טז). זכר לזה, אנו מביאים שני לחמים בכל סעודות שבת, וזהו ''לחם משנה'' - לחם כפול.
אמרו חז''ל (מכילתא): ביום השישי ירד להם מן בשיעור שני עומרים לכל אחד, כפול משאר הימים. ומכל עומר עשו שני לחמים, נמצא שמשני עומרים עשו ארבעה לחמים. אחד אכלוהו ביום שישי בבוקר, השני בליל שבת, השלישי בבוקר של שבת, והרביעי בסעודה שלישית. (שבת ב תמג)
יש לכסות את שתי החלות במפה מלמטה ובמפה מלמעלה. כיון שבזה נראית סעודת שבת מכובדת וחשובה (רב אחאי גאון). ועוד משום זכר למן, שבתחילה ירד טל על הארץ, ועליו ירד המן, ושוב ירד טל עליו, נמצא המן כמונח בקופסה, טל מלמטה וטל מלמעלה (תוספות). [וכיצד ירד המן, עיין בהרחבה בחוברת ''חג הסוכות בהלכה ובאגדה''.] ועוד, כי לכאורה היה צריך לקדש על הפת שהיא חשובה מהיין, שהרי בסדר שבעת המינים בתורה, החיטה קודמת לגפן, לכן, כדי שלא לביישה, מכסים אותה כאילו איננה כאן, ומקדשים על היין ואחר כך בוצעים עליה (ירושלמי). (שבת ב יג. ח''ג שמו)
יהיו שתי החלות שלימות, ובכל אחת יהיה לפחות שיעור כזית [27 גרם]. (שבת ב קפד, קפז)
מה שפעמים מתקלפות חתיכות קטנות מהחלות הנמכרות, אין בזה חשש, ועדיין נחשבות שלמות. (חכם צבי, מחזה אברהם מברודי, נחלת בנימין. שבת ב קצ. הגרש''ז אוירבך. שש''כ ב קצד)
חלות שנדבקו זו בזו בעת אפייתן בתנור, ולאחר האפיה הפרידן בנחת, הרי הן נחשבות שלמות, ומועילות ללחם משנה. (שבת ב קעו)
הלש עיסה גדולה ועושה ממנה צורות של הרבה חלות קטנות, ומחברן יחד ואופה אותן כך בתנור, והבוצע תולש חלה אחת לכל אחד ונותן לו, יש להקל לצרף שתי חלות מהן ללחם משנה. כיון שמתחילה אפו אותם על דעת להיחתך, וגם כל חלה נראית שהיא בפני עצמה. (מחזה אברהם, באר משה, מנחת פתים. שבת ב קעח)
אם אין לו לחם שלם, יכול לצרף מצה או עוגה שלימה שיש בה כזית. כי שם של לחם על העוגה, שהרי הקובע סעודה על עוגה [216 גרם], מברך המוציא וברכת המזון. וכל שכן מצה ששם של לחם עליה, אף לבני ספרד שמברכים עליה ''מזונות'' במשך השנה. (שבת ב קפה)
כמו כן יכול לצרף צנימים. ואף שהם פרוסות ולא שלמות, מכל מקום כיון שמחזירים אותם לתנור או לטוסטר ונאפות שוב, נחשבים כלחם שלם. (הגרצ''פ פראנק, הגר''ז מינצברג, שרגא המאיר. שבת ב קפז)
רשאי לצרף פיתה קפואה ללחם משנה. שכיון שאין צריך לבצוע על שתיהן, די שפת אחת תהיה ראויה לאכילה. ועוד, כיון שהפת עתידה להפשיר, נחשבת כראויה כבר מעתה. ועוד, שאפשר שתהיה ראויה עתה, אם יניחה במרק חם. ואם אפשר בקלות, טוב לשאול מהשכן פיתה מופשרת, ורשאי להחזירה לו מיד לאחר שיבצע. (שבת ב קעט)
אם אין לו מכל הנ''ל, יקח שתי פרוסות או חתיכות חלה ויברך עליהן. (שבת ב קפג)
כשהיו עם ישראל במדבר, הוריד להם הקב''ה בכל יום לחם מן השמים שנקרא שמו: ''מָן''. וביום שישי הוריד להם מנה כפולה גם עבור שבת (כמבואר בשמות פרק טז). זכר לזה, אנו מביאים שני לחמים בכל סעודות שבת, וזהו ''לחם משנה'' - לחם כפול.
אמרו חז''ל (מכילתא): ביום השישי ירד להם מן בשיעור שני עומרים לכל אחד, כפול משאר הימים. ומכל עומר עשו שני לחמים, נמצא שמשני עומרים עשו ארבעה לחמים. אחד אכלוהו ביום שישי בבוקר, השני בליל שבת, השלישי בבוקר של שבת, והרביעי בסעודה שלישית. (שבת ב תמג)
כיסוי החלות
יש לכסות את שתי החלות במפה מלמטה ובמפה מלמעלה. כיון שבזה נראית סעודת שבת מכובדת וחשובה (רב אחאי גאון). ועוד משום זכר למן, שבתחילה ירד טל על הארץ, ועליו ירד המן, ושוב ירד טל עליו, נמצא המן כמונח בקופסה, טל מלמטה וטל מלמעלה (תוספות). [וכיצד ירד המן, עיין בהרחבה בחוברת ''חג הסוכות בהלכה ובאגדה''.] ועוד, כי לכאורה היה צריך לקדש על הפת שהיא חשובה מהיין, שהרי בסדר שבעת המינים בתורה, החיטה קודמת לגפן, לכן, כדי שלא לביישה, מכסים אותה כאילו איננה כאן, ומקדשים על היין ואחר כך בוצעים עליה (ירושלמי). (שבת ב יג. ח''ג שמו)
לחם משנה שלם
יהיו שתי החלות שלימות, ובכל אחת יהיה לפחות שיעור כזית [27 גרם]. (שבת ב קפד, קפז)
מה שפעמים מתקלפות חתיכות קטנות מהחלות הנמכרות, אין בזה חשש, ועדיין נחשבות שלמות. (חכם צבי, מחזה אברהם מברודי, נחלת בנימין. שבת ב קצ. הגרש''ז אוירבך. שש''כ ב קצד)
חלות דבוקות
חלות שנדבקו זו בזו בעת אפייתן בתנור, ולאחר האפיה הפרידן בנחת, הרי הן נחשבות שלמות, ומועילות ללחם משנה. (שבת ב קעו)
הלש עיסה גדולה ועושה ממנה צורות של הרבה חלות קטנות, ומחברן יחד ואופה אותן כך בתנור, והבוצע תולש חלה אחת לכל אחד ונותן לו, יש להקל לצרף שתי חלות מהן ללחם משנה. כיון שמתחילה אפו אותם על דעת להיחתך, וגם כל חלה נראית שהיא בפני עצמה. (מחזה אברהם, באר משה, מנחת פתים. שבת ב קעח)
מצה. עוגה. צנימים.
אם אין לו לחם שלם, יכול לצרף מצה או עוגה שלימה שיש בה כזית. כי שם של לחם על העוגה, שהרי הקובע סעודה על עוגה [216 גרם], מברך המוציא וברכת המזון. וכל שכן מצה ששם של לחם עליה, אף לבני ספרד שמברכים עליה ''מזונות'' במשך השנה. (שבת ב קפה)
כמו כן יכול לצרף צנימים. ואף שהם פרוסות ולא שלמות, מכל מקום כיון שמחזירים אותם לתנור או לטוסטר ונאפות שוב, נחשבים כלחם שלם. (הגרצ''פ פראנק, הגר''ז מינצברג, שרגא המאיר. שבת ב קפז)
לחם קפוא
רשאי לצרף פיתה קפואה ללחם משנה. שכיון שאין צריך לבצוע על שתיהן, די שפת אחת תהיה ראויה לאכילה. ועוד, כיון שהפת עתידה להפשיר, נחשבת כראויה כבר מעתה. ועוד, שאפשר שתהיה ראויה עתה, אם יניחה במרק חם. ואם אפשר בקלות, טוב לשאול מהשכן פיתה מופשרת, ורשאי להחזירה לו מיד לאחר שיבצע. (שבת ב קעט)
אם אין לו מכל הנ''ל, יקח שתי פרוסות או חתיכות חלה ויברך עליהן. (שבת ב קפג)
אי אפשר לדבר על שבת בלי שלום בבית, נכון? אם גם אתם מתמודדים - נסו את זה >>>
שבת
רוצים לא לדעת הפסד ומחסור? זו השיטה הפשוטה לכך
שבת
הלכות שבת: מה מותר ומה אסור לעשות בשבת - מדריך מקיף לשמירת השבת על פי ההלכה
שבת
האם מותר להתפלל מנחה של חול לאחר קבלת שבת?
שבת
למה חשוב ללמוד תורה בשבת?
שבת
הנשמה היתרה: מעלת לימוד התורה בשבת
שבת
זכויות לקראת יום הדין: אל תפספסו את שתי השבתות האחרונות של השנה
שבת
הסוד האמיתי של תוספת שבת - שו''ת מיוחד משר התורה מרן הגר''ח קנייבסקי זצ''ל
שבת
הנפטר לבנו בחלום: המעשה שלך עורר רעש גדול בשמיים
שבת
רוצים לזכות לפרנסה בשפע? הסגולה הבדוקה שאתם חייבים לנסות
שבת
ההורים המרוגשים: "זכינו בילדים של תוספת שבת"
שבת
לשם מה ביים הנוסע התקף לב בעיצומה של הטיסה? מצמרר
שבת
פרשת בא - כל מה שאתם צריכים לדעת לשבת קסומה במיוחד
שבת
בזכות השבת: מכר את הרכב עוד לפני שפרסם
שבת
עוגה לשבת: עוגת שוקולד פרווה
שבת
לא וויתר על כבוד השבת ולא תאמינו למה הוא זכה!
עוד מאמרי תוכן בנושא שבת
- © כל הזכויות שמורות