דבר תורה לפרשת חקת

יום כיפור ראשון אחרי המלחמה: הרב מנדל בדבר תורה לפרשת חקת

הרושם של אותה תקופה נוראה נותר בעבודתו של הרבי בכל ימי חייו, בדרשותיו החוצבות ובעבודת התפילה המיוחדת שלו


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בפרשת השבוע נכתב "ושרף את הפרה". מפרש רש"י: "כמו שריפת העגל". מפרש האדמו"ר מצאנז קלוזנברג זצ"ל (שכעת ט' תמוז, יום פטירתו) - מהו הטעם שעושים זכר לשרפת העגל? ונראה שכיוון שמזכירים כאן את חטא ישראל בעגל, צריך גם להזכירם לטובה. הנה עשו בכשפים עגל מסכה והיה בו רוח חיים, אכל עשב, וכולם הריעו ושמחו והשתחוו לו. ואך ירד משה מן ההר ועמד בשער המחנה ואמר מי לה' אלי - מיד נתאספו אליו בני ישראל, וכבר בכו והתחרטו על חטאתם, וכולם בעצה אחת לשרוף את העגל החי, ואין פוצה פה ומצפצף. והדבר מבהיל על הרעיון, ששישים ריבוא ישראל מסכימים ומתחרטים ברגע אחד בחרטה גמורה, ומקבלים עליהם את גזירת ההרג.

הלא רואים מכך בחוש, כי מי כעמך ישראל... אשר המון רב מתהפך ברגע אחד לטובה לגמרי. וזה הרמז בפרה אדומה, כי אמנם חטאנו בעגל. אך ברם, ריבונו של עולם, ראה והביטה כי ברגע אחד שרפנו אותו ללא מורא ופחד.

לרגל יום הילולא של הצדיק, נביא מספר שורות לזכרו.

ר' יקותיאל יהודה הלברשטאם זצ"ל, האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג, איבד במהלך השואה אשה ואחד עשר ילדים, השם ירחם. האדמו"ר עבר תלאות וצרות רבות, אך בכל התקופה חיזק עצמו ואת כל הסובבים אותו באמונה פשוטה בבורא עולם. כך הצליח לשרוד את התופת, והקים מחדש את החסידות ומפעלים רבים למען עם ישראל, כמו בית החולים לניאדו ועוד. 

הרושם של אותה תקופה נוראה נותר בעבודתו של הרבי בכל ימי חייו, בדרשותיו החוצבות ובעבודת התפילה המיוחדת שלו. כידוע, הרבי היה מדבר עם ה' בתפילה, כבן המתחטא לפני אביו. בליל יום הכיפורים הראשון לאחר המלחמה, עמד הרבי לפני ארון-הקודש הפתוח ואמר: "אשמנו? בגדנו? האם חלילה בגדנו בהשם ולא שמרנו לו אמונים? גזלנו? מימי גזלנו באושביץ ובמיהדלהאף (המחנות)? האם היה בכלל מי לגזול?... דברנו דופי? הרי בכלל לא נותר בנו כח לדיבורים. לצנו? מי היה בכלל יכול להתלוצץ שם?"... 

כך 'סילק' הרבי את כל הפשעים שבווידוי, וסגר את המחזור. אך מיד המשיך ואמר: "אבל חטאנו בחטאים שאינם כתובים במחזור. חטאנו באמונה ובטחון. האם לא הרהרנו לפעמים מרוב ייאוש במחנה 'הלוואי שיבוא הקץ לסבלותיי?'. כמה פעמים התפללו רבים מאתנו 'קח נא את נשמתי'?... חטאנו ברפיון האמונה, חטאנו בחוסר בטחון".

האדמו"ר זצ"ל חיזק את עם ישראל באמונה פשוטה ותמימה שאין עוד מלבדו יתברך, ואפילו בזמנים הקשים ביותר אסור לאדם לסור מהאמונה התמימה, ואז זוכה לראות ולהקים עולם ומלואו, כמו שהאדמו"ר בעצמו זכה.

ת.נ.צ.ב.ה, ויגן על עם ישראל.

שבת שלום ומבורך,
הרב מנדל
 

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת חקת
X
  • © כל הזכויות שמורות