מגזין תהילים

מדוע מתרחשות רעידות אדמה? 3 סיבות רוחניות ע''פ היהדות

במסכת ברכות מביאים חכמים שלוש סיבות שבגינן מתרחשות רעידות אדמה. מהן הסיבות הללו? ומה עלינו לעשות כדי להינצל מרעידות אדמה?


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

במסכת ברכות מביאים חכמים שלוש סיבות שבגינן מתרחשות רעידות אדמה: אי-הקפדה על תרומות ומעשרות, חורבן בית המקדש ומחלוקת.

1. הסיבה הראשונה המוזכרת בגמרא לרעידות אדמה היא אי-הקפדה על תרומות ומעשרות. "אליהו זכרונו לברכה שאל לרבי נהוריא מפני מה באים זוועות (רעידות אדמה) לעולם, אמר ליה בעוון תרומת ומעשרות".

הגמרא מסבירה כי "בשעה שישראל עושין רצונו של מקום ומוציאין מעשרותיהם כתיקונם –תמיד עיני ה' אלהיך בה מראשית השנה ועד אחרית השנה ואינה ניזוקת כלום, בשעה שאין ישראל עושין רצונו של מקום ואינן מוציאין מעשרותיהם כתיקונם – המביט לארץ ותרעד". דברי הגמרא מיישבים את הסתירה בין שני פסוקים – "גע בהרים ויעשנו", לעומת "תמיד עיני ה' אלוקיך בה". אלו ואלו דברי אלוקים חיים, אך קיום הברכה או הקללה תלוי במעשרות.

2. סיבה נוספת שמביאה הגמרא היא חורבן בית המקדש, וצערם של ישראל – שהוא תוצאה של החורבן. אליהו הנביא משיב לרבי נהוריא ואומר לו כי "כך היא סברא דמילתא, אבל כך עיקרו של דבר: אלא בשעה שהקב"ה מביט בבתי תיאטריות ובבתי קרקסיות יושבות בטח ושאנן ושלווה, ובית מקדשו חרב הוא אפילון לעולמו להחריבו, הדה הוא דכתיב: 'שאוג ישאג על נוהו' - בשביל נוהו".

אליהו הנביא מוסיף במסכת ברכות כי צערם של  עם ישראל הוא הגורם לרעידות אדמה, ומתאר כביכול את דמעותיו של הקב"ה הנופלות לים ובכך יוצרות רעידת האדמה. "האי גוהא (רעידת אדמה) מהו, בשעה שהקדוש ברוך הוא זוכר את בניו ששרויים בצער בין אומות העולם מוריד שתי דמעות לים הגדול וקולו נשמע מסוף העולם ועד סופו והיינו גוהא". "ורב קטינא אמר, סופק כפיו שנאמר (יחזקאל כ"א) 'וגם אני אכה כפי אל כפי והניחותי חמתי', ורבנן אמרי: בועט ברקיע, שנאמר (ירמיהו כ"ה) 'הידד כדרכים יענה אל כל ישבי הארץ', רב אחא בר יעקב אמר: דוחק את רגליו תחת כסא הכבוד שנאמר (ישעיהו ס"ו) 'כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדם רגלי'".

3. לבסוף, מציינת הגמרא את הסיבה השלישית לרעידות האדמה, והיא המחלוקת: "רבנן אמרי, מפני המחלוקת".

על כל אחד מאיתנו להתחזק בשלושה נושאים אלה: להקפיד על מתן תרומות ומעשרות, להתאבל על חורבן בית המקדש ולהיזהר בצער יהודים, ולהימנע ממחלוקת. אין ספק כי בזכות דרכים אלו, פרט להצלה מרעידות אדמה, נזכה לקרב את הגאולה.

 

צפו בשיעורו המדהים של הרב יצחק כהן שליט"א על רעידות אדמה:

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא מגזין תהילים
X
  • © כל הזכויות שמורות