קורונה

עתיד העולם בראי נגיף הקורונה - תעסוקה

ד"ר רועי צזנה, ישראלי השוהה כרגע בארצות הברית, הוא חוקר עתידנות ישראלי. הוא עמית מחקר במכון מחקר לחקר סייבר באוניברסיטת תל אביב, ועמית מחקר ביוזמה לרובוטיקה מכוונת אדם באוניברסיטת בראון אשר בארצות הברית


05/04/20 | י"א ניסן התש"פ
קורונה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

קיבלנו את רשותו של ד"ר רועי צזנה, עתידן וחוקר, אשר העביר הרצאה ברשת עבור "מרכז פרס לשלום", לפרסם את דבריו בנוגע למגמות התעסוקה העתידיות בעידן שלאחר הקורונה. כעתידן, ד"ר רועי צזנה הוא מי שחוקר את התמורות השונות הצפויות להתרחש בעתיד הקרוב (והרחוק) על כל התחומים בחיינו. מתוך דבריו בנושא "עתיד העולם בראי נגיף הקורונה" אנו מביאים את המגמות השונות הקשורות בתעסוקה.


עתיד שוק התעסוקה בטווח המיידי

חלק ממקומות העבודה יפשטו את הרגל בחודשים הקרובים, לפני שאנשים יוכלו לצאת מהבתים. מקומות עבודה אחרים מפטרים עובדים, ולא יסכימו לקבל עובדים שכבר פוטרו ויעדיפו עובדים צעירים ומעודכנים יותר. וההערכות המאוד ראשוניות מישראל הן שרק 80% מהמפוטרים יימצאו מחדש את מקום העבודה שלהם. היתר יהיו בבעיה מאוד גדולה, מדובר כאן באיזור ה-200,000 אנשים.  והבעיה היא גם מכיוון שהשוק מתקדם במהירות בשנים האחרונות, ואנחנו צריכים מיומנויות חדשות, ולא מיומנויות מהעבר, לא באותה המידה. וגם מכיוון שצפוי לנו מיתון גלובלי, אלה הערכות חברות הביטוח והייעוץ הגדולות, מיתון בארצות הברית, מיתון ביורו-זון, וקשה לראות איך מיתון בכלכלות העצומות הללו, לא יוביל למיתון בכל העולם. בשנה הקרובה, וב-2021, יהיה קשה לאנשים למצוא עבודה".

 

איך מתכוננים לשוק התעסוקה העתידי?

פנו אלי אנשים טובים שרצו לפתוח יוזמות שיעזרו בתקופה הנוכחית למובטלים למצוא עבודה, או שיעזרו להכשיר אותם לעבודות העתיד, נושא שאני חוקר גם עכשיו במסגרת העבודה שלי כאן בארצות הברית. אם הזמנים היו כשגרה, ההמלצות שלי היו מאוד פשוטות, אתם צריכים לרכוש מיומנות באחד, או יותר, מחמשת סוגי המיומנויות הכלליים שהפורום הכלכלי העולמי זיהה, בד"וח שהוא שחרר בתחילת השנה, לפני שהבינו מה קורה עם הוירוס. ואילו הן:

  1. מיומנויות עסקים - איך לפתוח עסק חדש, איך לנהל אותו, איך לשווק אותו וכו'. כל בנאדם הופך להיות סוג של מנהל של עצמו ושל אחרים (אם הוא עושה עבודה טובה) וחשוב שהוא ידע לנהל עסק.

  2. מיומנויות הרלוונטיות לתעשיות  ספציפיות - כמו תפעול מכונות כבדות בבניין למשל.

  3. מיומנויות רכות - הובלת צוותים, ניהול משא ומתן, תקשורת עם עמיתים, פתרון בעיות בצורה יצירתית וכו'. פיתוח מוטיבציה, משמעת עצמית וסבלנות.

  4. מיומנויות בטכנולוגיות בסיסיות - עבודה עם מחשב, עיצוב אתרים, שרטוט ממוחשב, הכרת האופיס וכו'. כל מיומנויות שרוכשים בטכנולוגיה בסיסית פותחת עולם חדש ותגלה לכם מה עוד אתם יכולים לעשות.

  5. מיומנויות בטכנולוגיות מהרהרות - מדעי הנתונים, רובוטיקה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, בינה מלאכותית (A.I.) וכו'. מיומנויות הקשורות לתחומים טכנולוגיים שאמורים לשנות את העולם. זה הכיוון שאליו כדאי להפנות את הילדים ללמוד.

אבל אפילו הרשימה הזאת היא קצת נאיבית כי ההנחה שבכלל יהיו מקומות עבודה שיסכימו לשכור אנשים, ואנחנו עלולים למצוא שלא יהיו רבים כאלו בשנתיים הקרובות. אם אתם רוצים לבנות סט מיומנויות שיעזור לכם לעתיד, אני ממליץ לכם קודם כל שתנצלו את ה"חופש" שקיבלתם בהרשמה לקורסים מקוונים, וברכישת מיומנויות באחד מחמשת המגמות שציינתי. וכל מיומנות שתרכשו מכל אחת מחמשת הקטגוריות האלו, אפילו אם היא לא תעזור לכם בשנה-שנתיים הקרובות, אם המשק באמת יהיה בבעיה, היא תעזור לכם בהמשך החיים. את זה אני יכול להבטיח לכם.


אני צריך עבודה עכשיו

אם אתם צריכים כבר עכשיו להאכיל משפחה או לשלם שכר דירה ואתם מוצאים את עצמכם בלי עבודה, הרשימה הזו כנראה לא עומדת לעזור לכם בהרבה בשנה הקרובה, ואולי גם בזו שאחריה. מכיוון שכך ההמלצה שלי, שנתתי אותה לאותם אנשים טובים, בחירוק שיניים - כי זה קצת כואב, היא להתחיל להכשיר מובטלים בעבודה ברשת. במה שנקרא:"כלכלת הגיטי קום" - מדובר בעבודות זעירות שאפשר לעשות דרך הרשת, וכל אחת מהן מכניסה כמה דולרים בסה"כ. אתם יכולים להירשם לפלטפורמות כמו "Fiber" - שאגב היא ישראלית במקור, ולהתחיל להציע את השירותים שלכם ב 5$ בלבד: 'אני אעצב לך 2 עמודים במצגת ב-5$', 'אני אעצב לך כרטיס ביקור ב-5$', 'אני אעשה לך לוגו ב-5$'. 5$ זה לא הרבה, אבל אתם יכולים לעשות את המטלה הזו ב 10-15 דקות או חצי שעה, יש לכם כאן איזושהי עבודה. אתם יכולים להירשם ל"Amazon Mechanical Turk", למלא סקרים, לתמלל קטעי שמע בשישה עד עשרה דולרים לשעה, אתם יכולים לייצר חפצי אומנות ולמכור אותם דרך "Etsy".

אני יודע שזה הדבר האחרון שאנשים רוצים לשמוע כייעוץ תעסוקתי לעתיד. אני יודע שאף אחד מאיתנו לא חשב, אתם יודעים, "אני הולך להיות מישהו עושה ב-5$ לשעה מצגת לאנשים". אבל אם אנחנו באמת במיתון, ואם בשנתיים הקרובות יש מאות אלפי אנשים בישראל שזו האפשרות היחידה שנותרה להם לתעסוקה, אומרים תודה על מה שיש. זה לא יכניס הרבה כסף, זה יכניס שכר מינימום במקרה הטוב, ובזמני משבר לא מתווכחים. נקווה שזה לא יגיע לידי כך, אבל זה לא דבר רע בכלל לרכוש מיומנויות בביג פלטפורמס, ובעבודה באופן מקוון. זה גם משהו. זה עוד משהו שיעזור לכם בהמשך.



מה אני ממליץ לילדים שלי ללמוד באוניברסיטה?

יש היום המון המון בלבול ולא בטוחים במה שיהיה, מה שכן צופים זה שהאוטומציה ו A.I. (בינה מלאכותית) יתפסו כל עבודה המבוססת על מטלות רוטיניות, מטלות שחוזרות על עצמן, מטלות פשוטות יחסית לביצוע. למשל: בניין, שינוע משאיות, מוניות (מוניות אוטונומיות) וכו'.

העבודות שאנו צופים שיישארו בטוחות, אנשים לא אוהבים לשמוע אותן כי יש להן סטיגמה חברתית מסוימת, אלו העבודות של מתן שירות. אבל לא סתם שירות, מתן שירות אנושי, מתן שירות שרק בני אדם יכולים לתת. מדברים למשל על טיפול בזקנים - זו עבודה שהיא עמידה לעתיד, כי אנחנו לא רואים איך ב-20 ואולי אפילו ב-30 השנים הקרובות, מכונות תופסות את כל הנישה הזו. הן יכולות לעזור בתחום הזה, אבל צריך את הבן אדם שיתן את הטיפול החברתי לקשיש, יעזור לו, יתמוך בו נפשית וכו'.

עבודה אחרת שצופים שתשאר בטוחה גם בעתיד היא הסיעוד - אחיות או אחים. וכדי להבהיר עד כמה המצב מוזר, יכול להיות שאחיות יותר בטוחות מרופאים בטווח הארוך, מכיוון שבעבודה של הרופאים (בהכללה מאוד גדולה) העיקר הוא עבודה אינטלקטואלית, עבודה של בלש - לקחת נתונים (אוקיי, יש לך חום, ויש לך שיעול ויש לך ככה וככה) ולהגיע למסקנה (אז יש לך מחלה מסוימת וזאת התרופה שאתה צריך לקחת). אבל אם מחשב עושה את העבודה האינטלקטואלית הזו יותר טוב מכל רופא אנושי, ואנחנו עשויים בהחלט להגיע לכך תוך 10 שנים מהיום, הרי שהעבודה האינטלקטואלית של הרופא כבר לא חשובה באותה המידה, ואז מה באמת צריך? את העבודה החברתית. את המיומנויות הרכות, החברתיות: את היכולת לשים יד על הכתף, את היכולת לחבק את האדם, את היכולת להישיר לו מבט בעיניים, לתת לו תחושה של ביטחון וכו.

מיומנויות בטכנולוגיות מהרהרות - מדעי הנתונים, רובוטיקה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, בינה מלאכותית (A.I.) וכו'. מיומנויות הקשורות לתחומים טכנולוגיים שאמורים לשנות את העולם. זה הכיוון שאליו כדאי להפנות את הילדים ללמוד. אבל חשוב לזכור כי ברבים מהמקצועות הללו תואר ראשון אינו מספיק, מי שרוצה להתקדם צריך תואר שני ולעיתים גם תואר שלישי. וגם לאחר סיום הלימודים ומציאת עבודה, חייבים להמשיך להתעדכן וללמוד כל הזמן, אי אפשר לעצור לרגע כי התחומים הללו מתקדמים במהירות ומי שמפסיק ללמוד נשאר הרחק מאחור.

מחפשים סגולה מיוחדת לרפואה? הנה מה שאתם צריכים! כל הפרטים בלחיצה כאן >>>

קורונה

חוששים מהאומיקרון? לרב יגאל כהן יש מה לומר על הזן החדש

קורונה

אחת ולתמיד: מה דעתו של הרב פנגר בנוגע לחיסונים?

קורונה

הרב יאשיהו פינטו שליט"א: בעניין החיסונים

קורונה

הבסיס של עם ישראל נסדק ונגמר

קורונה

חכם שלום כהן: "כל אדם אשר נקבע כי יטול את החיסון השלישי עליו לעשות כן"

קורונה

גדולי הדור במכתב מיוחד על מיגור המגיפה: "זכינו לראות נפלאות. חסד ה’ גבר עלינו"

קורונה

הרב הראשי לישראל: ’’להודות על דעיכת המגפה, להתפלל לישועת אחינו בעולם’’

קורונה

הרב אליהו רבי: ההזדמנויות העסקיות של סוף הקורונה

קורונה

יוזמה חדשה ומיוחדת מבית מרן שר התורה הרב קנייבסקי שליט’’א: התחסנת? התברכת!

קורונה

לאחר ששימח חתן יתום: הזמר הוכנס לבידוד וגם חלה. מה שקרה בסוף יפתיע גם אתכם

קורונה

פורים בצל הקורונה: הנחיות הלכתיות לקראת פורים מהרב יצחק יוסף שליט’’א

קורונה

למה הקב’’ה הביא את הקורונה?

קורונה

בזכות התפילות: הפעוטה שהייתה במצב קריטי עקב נגיף הקורונה יצאה מכלל סכנה

קורונה

מכתב לאנשים שלא מאמינים בקורונה

קורונה

איך נתמודד עם הקורונה בעתיד?

עוד מאמרי תוכן בנושא קורונה
X
  • © כל הזכויות שמורות