האם צריך ללכת עם ציצית בחוץ?
האם צריך ללכת עם ציצית בחוץ? האם זו מצווה או הנהגה טובה? והאם יש הבדל בכך בין ספרדים לאשכנזים? הרב אליעזר מלמד עונה

בטורו הקבוע בעיתון "בשבע" התייחס הרב אליעזר מלמד לשאלה האם אדם שלובש ציצית צריך להוציא אותה או שאין בכך צורך?
תשובתו לפניכם:
"שאלה: האם מצווה להוציא את הציציות של הטלית־קטן כדי שיראו? והאם יש בעניין זה הבדל בין יוצאי ספרד ליוצאי אשכנז?
תשובה: מצווה שהציצית תיראה, כדי להזכיר למקיים אותה את כל המצוות ולחזקו מול פיתויי היצר, שנאמר: "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם" (במדבר טו, לט).
אומנם יש אומרים שמקום הטלית־קטן הוא מתחת לבגדים, כדי שיגן על הגוף מפני החטא, וכדי שיהיה עליו תמיד (מהר"ם, מרדכי, רבנו יונה, רדב"ז). אולם רבים סוברים שמקומו של הטלית־קטן מעל הבגדים, כדי שהציציות ייראו בכל עת, וכדי שייראה לכול שהוא עונד חותם של מלך (ריטב"א, נימוקי יוסף, ר"י בן מרון הלוי). וכן נפסק בשולחן ערוך: "עיקר מצוות טלית קטן ללובשו על בגדיו, כדי שתמיד יראהו ויזכור המצוות" (אורח חיים ח, יא). ביאר הלבוש (ח, י), שגם מי שנוהגים ללבוש את הטלית־קטן מתחת לבגדיהם כדברי הסוברים כן, צריכים להוציא את חוטי הציצית. וכן כתבו רבים, ובהם מגן אברהם (ח, יג), אליה רבה (ח, יב) והמשנה ברורה (ח, כב).
וכן היה מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, ראש ישיבת מרכז הרב, חוזר ומעורר את תלמידיו להקפיד להראות את הציציות. והיה מדגיש שהוצאת הציציות אינה הידור מצווה אלא עיקרה של המצווה ושלמותה, וכפי שביארה התורה שתכלית המצווה לראות את הציציות ולזכור את המצוות (תחומין ג; 'מתוך התורה הגואלת' ח"ב וישלח).
שלוש הסיבות שבעטיין נהגו להסתירן
משלוש סיבות שונות, רבים נהגו בדורות הקודמים ללבוש את הטלית־קטן מתחת לבגדים ולהסתיר את הציציות. כאשר נבחן אותן אחת לאחת, נמצא שכיום לכל המנהגים יש להוציא ציציות.
א. פחד הגויים
היו שנהגו להסתיר את הציציות מחשש הגויים שלעגו להם וחירפו אותם (משיבת נפש לרבי יוחנן לוריא שמות ב, יט; שולחן גבוה ח, יז; דרשות חתם סופר חלק א, דף קפז; מים חיים לרבי יוסף משאש ב, שכ). אולם כיום, במיוחד בארץ ישראל, שאין מקום לפחד מהגויים, יש לחזור לדין המקורי ולהוציא את הציציות, שכן כל הנוהגים להצניע את הציצית מפני לעג הגויים סברו שכעיקרון צריך להוציא את הציציות.
ב. על פי הסוד
יש שהבינו מדברי האר"י שעל פי הסוד צריכים להצניע את הטלית־קטן וציציותיו מתחת לבגדים (מאמר מרדכי כד, א). אולם נראה שגם לפי הסוד צריך להוציא את הציציות, שכן מסתבר שדברי האר"י נאמרו על הטלית ולא על הציציות, שאותן צריך להוציא. שכן האר"י הדגיש בשער הכוונות: "צריך להסתכל בציציות בכל שעה ורגע, כמו שכתוב 'וראיתם אותו'" (שער הכוונות ציצית ז), משמע שלדעתו צריך שהציציות ייראו לחוץ כך שיוכל להסתכל בהן תדיר. וכך כתב על פיו אור צדיקים (ציצית ז, ט-יז). וכן כתב ארצות החיים (ח, יא).
ואומנם העידו על רבנים שהסתירו גם את הציציות של הטלית־קטן. אולם נראה שהרבנים בארצות המזרח וצפון אפריקה לא בחרו להסתיר את הציציות, אלא כיוון שהיו רגילים לילך בגלימה ארוכה (ג'לביה), באופן שלא ניתן להסתיר את הבגד ולהוציא את הציציות, היו צריכים לבחור בין שתי אפשרויות: ללבוש את הטלית־קטן על הבגדים כדברי השולחן ערוך, או להסתיר את הכול כדברי האר"י. ונהגו כאר"י. אבל אם היו נוהגים ללבוש מכנסיים וחולצה, מסתבר שהיו מקפידים להוציא את הציציות (וכן כתב בשו"ת אז נדברו ז, צ; ח, לט).
ג. מנהג יוצאי ספרד
בדור הקודם היו שכתבו שמנהג ספרדים להצניע גם את הציציות (ישכיל עבדי ה, ג; שמ"ש ומגן חלק ב, אורח חיים עד; יחוה דעת ב, א; מקוה המים ג, א). אולם בדורות שלפני כן, לא מצאנו שטענו שכך הוא מנהג ספרד. ולהפך, בשולחן ערוך לרב יוסף קארו (אורח חיים ח, יא) כתב במפורש שהמצווה ללבוש את הטלית־קטן על הבגדים, וכפי שנאמר: "וראיתם אותו". וכן כתב רבי אליעזר פאפו (חסד לאלפים כד, ג). וכך עולה מדברי החיד"א, כפי שביאר הרב חיים דוד הלוי בשו"ת 'עשה לך רב' (ג, ב). וכן כתב הרב מש"ה כלפון מג'רבה (ברית כהונה ט, ד), וה'פקודת אלעזר' (ח, יא) שחי במרוקו, וה'נפש חיה' (ט, ו) מנתיבות, וה'יצחק ירנן' (סימן ב) מחאלב. וכך כתבו למעשה רבני תימן: פסקי מהרי"ץ ציצית יד, ושתילי זיתים ח, יא.
הערך שבהיראות הציציות
מלבד זאת, מובן לכול הערך שבהוצאת הציציות, שמבטא הזדהות עם התורה, ומזכיר את המצוות לעשותם, כפשט הפסוק. במיוחד הדבר חשוב למי שנמצא עם ציבור שרחוק מתורה ומצוות, שיהיה ניכר בבגדו שהוא מהדר במצוות ואינו מתבייש לקיימן גם בפני מי שעלול ללעוג לו, ועל ידי כך יוכל להתגבר על יצרו ולעמוד בניסיונות. וכן כתב הרב בן ציון אבא שאול (אור לציון חלק ב' ב, ב), שכאשר יש בכך ערך לחיזוק הזהות הדתית, נכון להוציא ציציות. אומנם מי שאביו או רבו סבור שכך הוא מנהג יוצאי ספרד מימים ימימה, ומקפיד עליו שיכניס את הציציות, משום כבודם ראוי שינהג כמותם".
מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב
האם צריך ללכת עם ציצית בחוץ?
זו בכלל לא מלחמה עם אירן. אז עם מי כן?
למה צריך להיות אסון כדי להתאחד?
מה כתב הרב קלמן בר לירדן ביבס?
האם יש סדר בבלאגן?
המשאית מידרדרת וכולם רגועים. כיצד ייתכן?
אתם מזיעים על הפרנסה? יש דרך אחרת
מה גורמת ההשתדלות שלנו בשמיים?
למה מסוגלת תפילה במניין?
בשבילי נברא העולם? מה זה באמת אומר?
האם ה' יכול לשנוא אותנו?
לא תאמינו מה וותרנות אחת יכולה לעשות
הניצל מהאסון במירון: "באותם רגעים החיים עוברים לפניך כמו גלגל מול העיניים"
למה יש אנשים שחייהם רעים?
מי נחשב כופר שאין מצווה לאהוב אותו?
- © כל הזכויות שמורות