דבר תורה לפרשת ויצא

מוויתור לא מפסידים לעולם: דבר תורה לפרשת ויצא מהרב מנדל – מנהל מוקד תהילים ארצי

לאחר שניתק את השיחה, ראובן חשב לעצמו שהיות שבאמת הבת של שמעון מאוד מצטערת שלא קבלה את האולם הגדול לחתונתה – ראוי להשתדל יותר. הוא החליט לדבר עם בתו, ושאל אם היא מוכנה לוותר


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

"בבקר והנה היא לאה". כותב רש"י: "אבל בלילה לא היתה לאה, לפי שמסר יעקב לרחל סימנים, וכשראתה רחל שמכניסין לו לאה אמרה עכשיו תכלם אחותי, עמדה ומסרה לה אותן סימנים".

רואים את הגדלות של רחל: היא רצתה להיות אשת יעקב אבינו – אך ויתרה כדי שלאה לא תתבייש. וכתוב בהמשך הפרשה שלרחל לא היו ילדים. "ויזכור אלקים את רחל וישמע אליה אלקים, ויפתח את רחמה". ומפרש רש"י: "זכר לה שמסרה סימניה לאחותה".

רחל אמנו היתה בטוחה שאם היא תוותר - רק לאה תתחתן עם יעקב, ואז היא כבר לא תוכל להיות אשת יעקב, כל שכן אם השבטים. והיא בכל זאת ויתרה, על מנת להפסיד. 

האמת היא שזה בדיוק הפוך. אם היא לא הייתה מוותרת - לא היו לה ילדים כלל, כי רחל היתה אשה עקרה. בזכות העובדה שהיא ויתרה בגופה - היא קיבלה ילדים.

רואים מכאן שלפעמים בן אדם שלא רוצה לוותר ואומר "מגיע לי" - אינו מבין שזה בדיוק הפוך. עצם זה שהוא יוותר, זו הסיבה שהוא דווקא יקבל יותר. כעין זה רואים כשאברהם אבינו הלך לשחוט את יצחק. לכאורה הרי כתוב "כי ביצחק יקרא לך זרע", ואם כך - כשהוא ישחט את יצחק, לכאורה לא יהיה לאברהם אבינו המשך. אך בספרים הקדושים כתוב שבדיוק להיפך - רק ע"י העקידה, יצחק נעשה ראוי להוליד. אם לא היתה עקידת יצחק - לא היה מוליד כלל.

יש בירושלים אולם שמחות בשם ארמונות וולף, של ארגון יד אליעזר, המיועד בעיקר לחתונות. ידוע שבאולמות האלו המחיר מאוד זול יחסית, ולכן קשה לתפוס תאריך. יש שם שני אולמות - אולם גדול ואולם קטן. וכמובן שכולם רוצים את האולם הגדול, אבל כיוון שהמחיר זול, אז עורכים את האירוע היכן שיש. למעשה, מקבלים את האולמות לפי הגרלה, כדי שלא תהיה קנאה, תחרות ועוד. 

לפני כמה שנים היה מעשה - ראובן קיבל בהגרלה את האולם הגדול, ושמעון קיבל את האולם הקטן. הבת של שמעון מאוד הצטערה, כי היא מאוד רצתה את האולם הגדול. שמעון התקשר למשרדי האולמות, כדי לברר מי יהיה באולם הגדול באותו ערב של חתונת בתו. הוא חשב שאולי הוא יצליח לדבר עם השני שיוותר בכל זאת. בעל האולם ענה לו שאסור לו לענות על שאלה כזו לאף גורם. בסוף נודע לשמעון מי קיבל את האולם הגדול ע"י חבר שקיבל הזמנה לחתונה של ראובן. שמעון התקשר מיד לראובן, וסיפר לו שבתו מאוד רוצה להתחתן באולם הגדול, וכשהיא שמעה שהיא קיבלה ע"פ הגרלה את האולם הקטן - היא מאוד הצטערה. ראובן ענה לו "כמו שהבת שלך רוצה את האולם הגדול – כך גם הבת שלי רוצה. היתה הגרלה וזה מה שיצא". 

לאחר שניתק את השיחה, ראובן חשב לעצמו שהיות שבאמת הבת של שמעון מאוד מצטערת שלא קבלה את האולם הגדול לחתונתה – ראוי להשתדל יותר. הוא החליט לדבר עם בתו, ושאל אם היא מוכנה לוותר עבור הבת של שמעון כדי שההיא תשמח מאוד בשמחתה. היא ויתרה. לאחר כמה ימים ראובן התקשר לשמעון להודיע לו על כך, וגם דיברו עם משרד האולמות שיעדכנו שבאולם הגדול תתקיים שמחתו של שמעון, ובאולם הקטן תתקיים שמחתו של ראובן.

שבוע לפני החתונה, בעל האולם קיבל טלפון מגביר מאמריקה. הגביר הזה סיפר שבאותו תאריך הוא מחתן את בתו בארה"ב, והוא רוצה לשלם את כל החתונה למי שמתחתן בארמונות וולף בכמות מנות מסוימת, שאותה מכיל בדיוק האולם הקטן.

זכרו: מוויתור לא מפסידים - רק מרוויחים (דברי שירה). 

שבת שלום, 
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת ויצא
X
  • © כל הזכויות שמורות