דבר תורה לפרשת יתרו

עשירים ושופטים: דבר תורה מהרב מנדל לפרשת יתרו

אם עשה את כל אשר אמר, מדוע בחר רק אנשי חיל? להיכן נעלמו כל הדרישות הנוספות של יתרו? 


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

"ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלקים, אנשי אמת שנאי בצע". רש"י מפרש: אנשי חיל – עשירים.
 
יש להתבונן בפרשה זו, שהנה יתרו אמר למשה רבינו רשימה שלימה של דרישות: "ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל, יראי אלקים, אנשי אמת, שנאי בצע" וכו'.
אחרי כל הדרישות הללו, כתוב בתורה "וישמע משה לקול חתנו, ויעש כל אשר אמר: ויבחר משה אנשי חיל מכל ישראל ויתן אתם ראשים על העם".
 
יש להבין - אם עשה את כל אשר אמר, מדוע בחר רק אנשי חיל? להיכן נעלמו כל הדרישות הנוספות של יתרו? 
 
ושמעתי לבאר, שהנה אם היה משה רבינו מכריז שמחפש הוא למנות דיינים צדיקים יראי ה' וכו', היה כל אחד ואחד מכל שבט ושבט ומכל קהילה וקהילה טוען שרבו הוא הוא המוכשר ביותר לשמש בתפקיד חשוב זה, ולא היה יכול להגיע אל עמק השווה. לכן התחכם משה, הלך והכריז שעושה אסיפה גדולה, והכניסה מותרת לעשירים בלבד. האנשים ששמעו מזה, הבינו שכנראה צריך לתרום כסף לאיזה מטרה של צדקה וכדומה, ורק העשירים יראי ה' התקבצו ובאו. בזה הרוויח משה רבינו שנתקבצו רק "אנשי חיל" – העשירים, ו"יראי אלוקים". זה מה שכתב, שמשה "עשה את כל אשר אמר". וכיצד? "ויבחר משה אנשי חיל מכל ישראל" - הוא בחר רק את העשירים, כאמור (ציוני תורה).
 
שבת שלום ומבורך,
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת יתרו
X
  • © כל הזכויות שמורות