דבר תורה לפרשת נח

אם העולם היה נברא במידת הדין: דבר תורה לפרשת נח - מהרב מנדל, מנהל מוקד תהילים ארצי

יש להבין את דברי רש"י, 'ראה שאין העולם מתקיים', הלא אדרבה - בוודאי שאם היה העולם נברא רק במדת הדין, לא היו רשעים בעולם


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

מהאופן שבו ברא הקב"ה את העולם ברחמים - לומדות הבריות להתנהג ביניהם ברחמים ובגמילות חסדים.
 
לאחר המבול הקים ה' את הארץ מחדש, והבטיח שיותר לא יהיה מבול בעולם, אפי' כשאנשים יחטאו ח"ו, ומקורו כפי שכתוב בפרשה הקודמת.
"בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ" – אומר רש"י, "שבתחילה עלה במחשבה לבראתו במדת הדין, ראה שאין העולם מתקיים, הקדים מדת רחמים ושתפה למדת הדין".
 
יש להבין את דברי רש"י, 'ראה שאין העולם מתקיים', הלא אדרבה - בוודאי שאם היה העולם נברא רק במדת הדין, לא היו רשעים בעולם, כי מרוב יראת העונש לא יהיו חוטאים, כי מיד כשיחטאו יענשו, ונמצא שכולם יהיו צדיקים. ואם כן, מפני מה ראה שאין העולם מתקיים?
 
מפרש ה"זרע שמשון" יסוד גדול על פי מה שכתוב במשנה, שאחד מהדברים שהעולם עומד עליהם הרי זה גמילות חסדים. ומצינו בגמרא (סוטה יד.) "והלכת בדרכיו וגו' ובו תדבק, מה השם גומל חסדים עם בריותיו, אף אתה גומל חסדים עם אחרים".
 
נמצא שאם הקב"ה לא היה משתף מדת הרחמים בבריאת העולם, אלא היה נוהג רק כפי הדין, לא היה שום אדם גומל חסדים עם חברו, והיה גם כן נוהג עם חברו רק כפי הדין, שהרי כל מה שראוי להתנהג בגמילות חסדים לומדים מדרכו של הקב"ה. ואם הוא היה נוהג רק כפי שורת הדין, גם אנו היינו נוהגים כן, וממילא היה העולם מלא קנאה ושנאה ותחרות בין אדם לחברו, מבלי גמילות חסדים, כי היו הולכים כולם זה בזה רק עפ"י מידת הדין ללא רחמים.
 
וזה כוונת מה שאמרו חז"ל ש"ראה הקב"ה שאין העולם מתקיים במידן הדין לבד", היינו שאף שאכן יהיו זהירים מאד במצות שבין אדם למקום מחמת פחד העונש, מכל מקום בין אדם לחברו לא יהיו כראוי, ולא עושים גמילות חסדים אחד עם השני, שהרי לא היו למדים שצריך לנהוג כן. וזה מה שאמר שראה שאין העולם מתקיים, כי כשאין גמילות חסדים - אין יכול העולם להתקיים, שהרי העולם עומד על גמילות חסדים. משום כן הוכרח לשתף את מדת הרחמים, ומתוך כך ילמדו כולם להתנהג במדת הרחמים כמו שהקב"ה מתנהג, ועל ידי כך יוכל העולם להתקיים ('זרע שמשון' פרשתנו אמצע אות ט).
 
שבת שלום,
הרב מנדל
 

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת נח
X
  • © כל הזכויות שמורות