יום כיפור

מתי היה יום כיפור הראשון בהיסטוריה ומה קרה בו?

מה הסוד של יום הכיפורים ומדוע הוא נקבע ליום סליחה וכפרה? קראו על יום כיפור הראשון בהיסטוריה היהודית ולמה הוא נקבע לדורות ליום מחילת עוונות


16/09/20 | כ"ז אלול התש"פ
יום כיפור

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

תחילת הסיפור של יום הכיפורים מתחיל בחודש תשרי, הראשון לצאת בני ישראל ממצרים. למחרת יום מתן תורה, עלה משה רבינו לשמים כדי ללמוד את התורה מפי הקב''ה בכבודו ובעצמו, במשך 40 יום ו-40 לילה. בו בזמן, המתינו בני ישראל לחזרתו של משה. למעשה, הייתה להם טעות בספירת הימים וכך קרה שכביכול משה רבינו איחר לרדת. הטעות הזאת, גרמה להם להחלש באמונתם בה' וליצור עגל זהב כדי לסגוד לו, כל זאת קרה לאחר מתן תורה, בו הם ראו עין בעין את גדלות האלוקים ושמעו את שתי הדברות הראשונות ישירות ממנו.

החטא החמור והנורא הזה, של כפירה ועבודה זרה התרחש ביום י''ז בתמוז - התאריך שיהפך בבוא היום ליום אבל וצום בשל פריצת חומות ירושלים ע''י נבוכדנצאר. 

 

שבירת הלוחות

 

באותו היום, תוך כדי שבני ישראל חוגגים וסוגדים לעגל הזהב, ירד משה רבינו מן השמים וכאות זעזוע מהמתרחש, שבר את לוחות הברית לעיני בני ישראל. באותו הרגע אמר הקב''ה למשה, כי בגלל העוון החמור שעשו בני ישראל הוא מסיר את השראת השכינה מעליהם. באותו הזמן פרצה מגפה קטלנית בעם אשר בה נספו עשרות אלפים מבני ישראל. 

בי''ח בתמוז, עלה משה רבינו שוב לשמים, למשך 40 יום נוספים, בהם הוא התחנן והתפלל לפני הקב''ה שיסלח לבני ישראל על עוונם. לאחר 40 יום, בכ''ט באב, הקב''ה מצווה על משה רבינו לסתת שני לוחות חדשים ועליהם לכתוב מחדש את עשרת הדיברות. 

 

סלחתי כדברך

 

משה רבינו יורד שוב לעם ועולה בחזרה בא' באלול, מוריד איתו את הלוחות השניים ועולה שוב לשמים למשך 40 יום נוספים כדי לבקש מחילה למען עם ישראל. בי' בתשרי, הקב''ה מעניק את סליחתו לעם ישראל על חטא העגל החמור ואומר לו ''סלחתי כדברך''. זהו למעשה היה יום כיפור הראשון בהיסטוריה היהודית ומאז ועד היום, נקבע יום י' בתשרי כיום סליחה מחילה וכפרה על עוונותינו.

 

עיצומו של יום מכפר

 

מאז ועד היום קיבל יום הכיפורים מהות מיוחדת ועוצמתית המסוגלת לכפרת עוונות לשבים באמת. נאמר בגמרא במסכת יומא: ''על כל עברות שבתורה בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכיפורים מכפר''. יום כיפור קיבל כח חזק כל כך, שהשטן לא מורשה לקטרג על עם ישראל ביום זה, לכן הוא מסוגל לכפרת עוונות אפילו בהרהור תשובה בלבד, למי שמקיים את מצוות היום כמובן.

 

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא יום כיפור
X
  • © כל הזכויות שמורות