יום כיפור

איך חוזרים בתשובה? 7 עצות מעשיות לעשרת ימי תשובה

איך חוזרים בתשובה על עברות של בין אדם לחברו ואיך על עברות של בין אדם למקום, מהו חשבון נפש ואיך עושים זאת? 7 עצות מגדולי החכמים בנושא התשובה


23/09/20 | ה' תשרי התשפ"א
חזרה בתשובה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

יום כיפור מתקרב, יום של מחילה,סליחה וכפרה. כולנו היינו רוצים להיות טובים יותר, לשפר את מעשינו, להתקרב, אבל איך? מהם הצעדים בדרך לתשובה אמיתית? האם חייב לבצע שינוי דרסטי כדי לחזור בתשובה? איך נדע שאנו עושים את הדבר הנכון? בדיוק בשביל זה אספנו עבורכם כמה עצות מעשיות מגדולי החכמים וספרי המוסר, שיעשו לכם קצת סדר בכל מה שקשור לחזרה בתשובה בימים אלו ואיך מבצעים זאת הלכה למעשה.

 

א. בשולחן ערוך מובא בהקשר לזמן של עשרת ימי תשובה, שגם אם אדם סומך על היתרים שונים במשך השנה, בימים אלו כדאי להחמיר במיוחד ולנהוג בהידור, יותר ממה שרגיל במשך השנה כולה. הטעם לכך הוא, שכשם שאנו מראים לקב''ה שאנו מחמירים על עצמינו ונוהגים לפנים משורת הדין, כך אנו מבקשים ממנו שיתנהג איתנו לפנים משורת הדין ולא ידון אותנו לפי חומרת מעשינו.

 

ב. בספר ''כף החיים'' כתוב שכדאי להקדיש בכל יום מימים אלו זמן קצר להתבודדות ולערוך בו חשבון נפש על מעשינו. בזמן זה נבחן את מעשינו, נבדוק במה אנו צריכים להשתפר ונחפש דרכים שיעזרו לנו לעשות את השינוי.

 

ג. בהלכות תשובה לרמב''ם כתוב בהקשר לעברות שבין אדם לחברו, שמי שפגע בחברו - חייב לפייסו. ואם חייב לו כסף - להחזיר לו, שלא ישאר בעל חוב בימים אלו ובפרט ביום הכיפורים. הרמב''ם מוסיף, שגם אחרי שאדם החזיר לחברו את הכסף שהיה חייב לו - צריך להמשיך לפייסו ולבקש ממנו שימחל לו על הזמן שהיה חייב לו כסף.

 

ד. עוד מובא בספר ''כף החיים'', שחזרה בתשובה כוללת לא רק חזרה בתשובה על עברות שאנו יודעים שאנחנו עוברים עליהן חלילה, אלא גם על מצוות שאנו לא מקיימים כהלכה. גם כאן שייך לערוך עם עצמינו חשבון נפש, ללמוד את הלכות המצווה ולהקפיד לקיימה כראוי.  

 

ה. בעשרת ימי תשובה ישנה השראה מיוחדת מהשמים, שמכניסה בלב האדם הירהורים של תשובה, גם בלי שיעשה משהו בשביל זה. אבל זה לא מספיק, עלינו לקחת אחריות ולקחת את ההשראה והעזרה שמקבלים בימים אלו ממרומים ולהפוך אותן להחלטות ודברים מעשיים שיעזרו לנו להיטיב את דרכינו.

 

ו. בעשרת ימי תשובה נהוג להרבות בעשיית מצוות ומעשים טובים וכן משכימים לפנות בוקר לאמירת סליחות, כדי לעורר רחמים מן השמים.

 

ז. בעשרת ימי תשובה מומלץ מאד לקבוע מידי יום לימוד בספרי מוסר, יותר מבכל יום, כדי לעורר בעצמינו את ההבנה מה אנו צריכים לתקן ובמה עלינו להשתפר. 

 

חשוב שנזכור, מצוות התשובה היא לא קשה, בדיוק להיפך, קל מאד לחזור בתשובה! עיקר המצווה הוא פשוט: לרצות לשוב אל ה', חרטה וצער על העברות. גם שיחה מלב פתוח אל ה' יתברך והחלטה פנימית שלא נחזור לחטוא עוד - נחשבת לחזרה בתשובה אמיתית. 

 

בימים אלו, של עשרת ימי תשובה, יש כאמור, סיעתא דשמיא מיוחדת לשוב בתשובה. אתם יכולים לקיים את מצוות החזרה בתשובה אפילו ברגעים אלו ממש. עצרו לשניה, הביעו והרגישו חרטה על העברות והחטאים שגרמו לכם לריחוק מהבורא וקבלו על עצמכם לא לשוב לחטאים אלו לעולם. בזמן הזה, של הימים הנוראים, מלך העולם קרוב אלינו יותר מתמיד, מאזין לנו ואוהב אותנו כ''כ, שכל תשובה שלנו יקבל באהבה. 

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא יום כיפור
X
  • © כל הזכויות שמורות