מיסטיקה וקבלה

הסוד של תורת הסוד - מתי באמת אפשר להתחיל ללמוד קבלה?

רבים תוהים מתי ניתן להתחיל ללמוד את תורת הקבלה - האם החל מגיל 40, או שמא ישנם תנאים נוספים? הרמב"ם, הגר"א, ר' חיים ויטאל והבעל שם טוב עונים על השאלה


03/05/22 | ב' אייר התשפ"ב
קבלה

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

 

ישנן ארבע דרגות הקשורות להבנת התורה. הן נקראות בשמות: פשט, דרש, רמז ו – סוד, או בראשי תיבות – פרד"ס. אולם, כאשר מופיעה רק המילה "פרדס", בלי שתהיה כראשי תיבות, היא מייצגת את השם שאיתו מכנים את הקבלה ואת סוד פנימיות התורה.

ידוע לכל שללמוד קבלה מותר רק החל מגיל 40 ובתנאים מסויימים. מהם התנאים? האם אכן מותר ללמוד קבלה כיום?

 

הרמב"ם בספריו "מעשה מרכבה" ו"מעשה בראשית" עוסק ברעיונות הקבליים על ה' יתברך ועל עולמנו.

הוא כותב: "אני אומר שאין ראוי לטייל ב'פרדס', אלא מי שנתמלא כריסו 'לחם ובשר', ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצוות". הרמב"ם בעצם טוען שלאדם אסור ללמוד את הקבלה, אם לא למד לפני כן והפך להיות בקי בתורת הנגלה.

נראה שמכאן נובע האיסור ללמוד קבלה לפני גיל 40: לפני שאדם מגיע לגיל זה, נראה שעדיין אינו בקי דיו ומעמיק די הצורך בתורת הנגלה.

 

בספרו, הרמב"ם מבאר במשך ארבעה פרקים מושגים קבליים שונים, ועל כן גדולה ההפתעה כאשר בתום פרקים אלו הוא טוען ש"אין ראוי לטייל בפרדס" לפני שצוברים בקיאות בחלקים הגלויים שבתורה. ספרו של הרמב"ם מיועד לכל – קטנים וגדולים, בקיאים בתורה וכאלו שאינם, וכיצד ייתכן שבתוכו הוא מכניס מידע שצריך להיות נחלת רק מי שבקי דיו בתורה?

התירוץ לקושיה זו היא התוכן שבאותם פרקים המדברים על מושגים בקבלה הם "הצצה" לפרדס, ולא "טיול" בפרדס – שנאסר למי שעוד לא בקי ברזי תורה.

 

אדם המטייל צריך לנקוט משנה זהירות. אמנם אדם שמציץ לתוך גן, יכול רק להתבשם מריחו. וכך גם לעניין למידת הקבלה – אדם שממש "מטייל" בפרדס, צריך להיות זהיר ביותר ובקי בסודות התורה, מעמיק בדבריה. אך מי ש"מציץ" לתוך הפרדס יכול להתבשם ולהבין את יסודות הסוד – דבר שהרמב"ם לא רק מתיר, אלא אף מחייב.

 

יש כאן מומחה?

בחיים אנו ניגשים למומחים כאשר אנו רוצים להתקדם או לנסות למצוא תשובה. אין דומה תשובה של מומחה לרפואת שיניים לתשובה של מומחה לרפואת אוזניים, וברור שלא ניגש להתייעץ עם עורך דין כאשר אנו רוצים לגזום את הגינה. לכל תחום בחיים, יש את המומחים עבורו.

כך גם לעניינו: המקובלים האמיתיים זיהו כי הרמב"ם בדבריו לגבי ה"טיול" בפרדס לא דיבר על מסורת קבלית. הוא התייחס להבנה מטפיזית של ה' ושל העולם. ישנן דיעות הסוברות שלמעשה הרמב"ם כלל לא עסק בלימוד קבלה, או שעסק בה רק באחריו ימיו.

 

המכונה הגאון מוילנא או הגר"א הוא רבי אליהו מוילנא, והוא חולק על הרמב"ם וטוען כי לא רק שמותר ללמוד קבלה בכל גיל, אלא שהדבר הוא אפילו חובה!

מעניין לציין שהאר"י והרמח"ל, שעסקו שניהם בקבלה, נפטרו לפני גיל 40.

אז כיצד יש לנהוג כיום? האם מותר ללמוד קבלה ובאילו תנאים?

 

כוחה של הקבלה

רבי חיים ויטאל כותב בשם האר"י שלמרות שבדורות הקודמים רק מעטי מעט זכו ללמוד את הקבלה, בדורות האחרונים מותר ומצווה להפיץ את הקבלה. וזאת למה? שני טעמים לדבר:

הראשון הוא שלימוד פנימיות התורה נותן כוחות להתמודד עם החושך הרוחני שנמצא באחרית הימים. בנוסף, הוא מהווה הכנה לבוא הגאולה לפעמי משיח.

הטעם השני קשור לירידת הדורות המתרחשת בזמננו אנו. כמו אדם שנתון בתרדמת עמוקה ולא יכול לקלוט את תורת ה' ואת קדושתו יתברך, גל גם המציאות ושרה כרגע בעלטה מבחינה רוחנית. לכן, כדי לתת חיזוק, פנימיות התורה – בכוחה לעורר אותנו מפני העייפות הרוחנית ולהעניק לנו כוחות להתמודדות.

 

אם כך, מדוע בדורות קודמים כה חששו מלימוד הקבלה?

הטעם נובע מחוסר הכנה ראויה. מי שלא בקי בלימוד התורה, עלול לעוות ולסלף את הקבלה ואת רעיונותיה. כאשר לומדים את סודות פנימיות התורה צריך להבין את משמעותה האמיתית והמדוייקת.

תורת החסידות, שכתב הבעל שם טוב, נשענת על רעיונות קבליים רבים. בתורתה היא מזקקת ומנגישה את אותם רעיונות, ובזכות כך כאשר לומדים חסידות, לא קיים החשש מפני הסכנות שבלימוד הקבלה ללא הדרכה.

 

הרב יגאל כהן: האם מותר ללמוד קבלה?

 

מחפשים סגולה עוצמתית שתפתח לכם את שערי הישועה? נסו את זה >>>

 

מיסטיקה וקבלה

מה קורה בעולם הבא? חשיפה מצמררת

מיסטיקה וקבלה

האם המאורעות שקורים השנה מקרבים את בוא המשיח?

מיסטיקה וקבלה

מטלטל: האם נמצא המטה של משה רבנו?

מיסטיקה וקבלה

מפחיד: תופעות מדהימות שקורות בזמן האחרון בכותל המערבי ומבשרות על גאולה

מיסטיקה וקבלה

מה צריך לקרות לצמח שגדל בכותל המערבי כדי שתתחיל הגאולה? וגם: סגולה מיוחדת

מיסטיקה וקבלה

מרתק: פתח המעיין נמצא - האם התחילה הגאולה?

מיסטיקה וקבלה

מרתק: איך בוחרים שם לילד לפי הקבלה?

מיסטיקה וקבלה

האם נשמתם של כלבי עוקץ שנהרגו בזמן המלחמה עולה לגן עדן?

מיסטיקה וקבלה

"הענף זז לבד": סיפור מבהיל על גלגולי נשמות

מיסטיקה וקבלה

הסיפור שמסעיר את הרשת: התגלה כלב שיש בו גלגול נשמה

מיסטיקה וקבלה

מטורף: לא תאמינו כיצד צבע ההילה של אדם משתנה כשהוא מניח תפילין!

מיסטיקה וקבלה

סוף סוף יש תשובה: האם מותר לשים חוט אדום על היד?

מיסטיקה וקבלה

מזלות ביהדות: מה צפוי לבני מזל שור?

מיסטיקה וקבלה

חודש כסלו: בני מזל קשת - מה זה אומר עליכם?

מיסטיקה וקבלה

אל תפספסו: הסגולה המיוחדת של חודש חשון לגאולה הפרטית שלכם!

עוד מאמרי תוכן בנושא מיסטיקה וקבלה
X
  • © כל הזכויות שמורות