המגיד ממזריטש

קווים לדמותו של המגיד ממזריטש, שיום הילולתו חל בי"ט בכסלו

עוד לפני פטירתו הביע הבעל שם טוב את רצונו, שר' דוב בער ייבחר לממשיך דרכו – וכך היה. העיירה מזריטש שבה התיישב, הייתה למוקד רוחני גדול


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
המגיד ממזריטש

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

רבי דב בער ממזריטש, המכונה 'המגיד ממזריטש' היה ממתנגדי תנועת החסידות בתחילה, אך משהכיר את הבעל שם טוב ונתקרב אליו – הפך לתלמידו החשוב ביותר, ולממשיך דרכו.
עוד לפני פטירתו הביע הבעל שם טוב את רצונו, שר' דוב בער ייבחר לממשיך דרכו – וכך היה. העיירה מזריטש שבה התיישב, הייתה למוקד רוחני גדול ואליה התנקזו חסידיו הרבים של הבעל שם טוב. חסידים רבים השוו את המגיד ממזריטש והבעל שם טוב לאליהו הנביא ותלמידו אלישע, ואמרו שכשם שאלישע זכה שהשפעתו תהא כפולה משל רבו - כך זכה לזה גם המגיד ממזריטש: שהרי לבעל שם טוב היו 'שישים גיבורים', דהיינו שישים תלמידים מובחרים שנחשבו ל'אריות שבחבורה' וזכו להפיץ את תורתו בתוך אירופה, אולם המגיד זכה להכפיל מספר זה, ולו היו 120 תלמידים.
אחד הסיפורים היותר מעניינים שמיוחסים למגיד ממזריטש הוא שידוך של אחד מתלמידיו, אותו 'צפה' ברוח קדשו. ומעשה שהיה, כך היה.
אותו תלמיד הגיע למגיד והתלונן באוזניו על כך שקשה לו למצוא שידוך, בשל עוניו הגדול. אולם המגיד פטר אותו לשלום ואמר: "לך לשלום, ואת הצעת הנישואין הראשונה שתבוא אליך – קבל".
בדרכו חזרה לביתו, העביר מיודענו את הלילה בפונדק כפרי, ושם פגש בקבוצת הוללים שכילו זמנם בבדיחות ושתייה. הוא ניסה שלא להתבלט לעיניהם, אך לפתע נטפל אליו אחד מחברי הקבוצה, ושאלו למעשיו שם.
בתמימותו הסביר הלה כי זה עתה חזר מהמגיד ממזריטש, 'והוא אמר לי שאסכים להצעת השידוך הראשונה שיציעו לי', סיפר להם כששאלוהו למעשיו אצלו. "ובכן, מה הבעיה? יש לי שידוך מושלם בשבילך", אמר הליצן שבחורה, והסביר: "אחותי היא גרושה טרייה, ויש לה נדוניה של מאה רובל כסף, והיא אפילו נמצאת כאן. אם אתה מסכים, נוכל לסגור את השידוך כבר עכשיו".
היה זה שקר גס, כיוון שאותה 'אחות' לא הייתה אלא בתו של בעל הפונדק, שבמקרה שהה בעיר אחרת באותו זמן. כשניגש אליה ה'ליצן' והסביר את הנעשה בתוך הפונדק, הסכימה הנערה לשתף פעולה, 'לשחק' את המשחק, ולהעמיד פני כלה – מתוך מחשבה שהתנהגות זו תכפיל ותשלש את הכנסות העסק של אביה.
השניים ערכו חופה כדת וכדין, עם כתובה וטבעת וכל השאר – אך כשחזר בעל הפונדק מנסיעתו, חמתה בערה בו כששמע על הנעשה בהיעדרו. הוא ביקש לגרש את החתן תמורת 1000 רובל, ובלבד שיסכים לוותר על השידוך, ולתת לה גט. אבל החתן התעקש. "אם אינך מסכים לשידוך, בוא וניסע יחדיו אל המגיד ממזריטש. הוא זה שיכריע דבר". הסכימו, ונסעו למגיד ממזריטש ביחד עם הכלה.
כשהגיעו לרב, ביקש המגיד להתייחד עם בעל הפונדק ואמר לו: "שוחחתי עם החתן, והוא מסכים להתגרש מבתך תמורת 1000 רובל. אך מה באשר לבתך? האם לא הגיע הזמן לשדכה? והרי הצעה מעולה משכמה ומעלה יש לי בעבורה".
כששמע זאת בעל הפונדק, אורו עיניו והוא אמר כממתיק סוד: "אני מוכן לשמוע כל הצעה שהרב יציע".
אז מיהר המגיד ממזריטש ואמר בחוכמתו: "החתן הוא רב מעלות, חכם ובעל מידות טרומיות. רק חיסרון אחד יש לו, באשר הוא מגיע ממשפחה ענייה ואין לו להוצאות החתונה אלא 1000 רובל בלבד".
אז הבין בעל הפונדק את כוונת המגיד, וכרה אוזנו לשמוע את דברי הרב. אז פנה אליו הרב ואמר: "אין צורך לערוך גט ולהינשא מחדש, כי זהו שידוך משמיים, ואני מבטיח לך שהם יחיו בשלום ובשלווה, ולא תצטער על זה".
וכך אמנם היה.
אז פנה הרב בחוכמתו אל בעל הפונדק ואמר: "אין צורך בגט, כי זהו שידוך משמיים. ואני מבטיח לך שיחיו יחד באושר ובשלווה".


לקריאת מזמורי תהילים לעילוי נשמת רבי דב בער ממזריטש לחצו כאן

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא המגיד ממזריטש
X
  • © כל הזכויות שמורות