דבר תורה לפרשת וישלח

ויזרח לו השמש: דבר תורה לפרשת וישלח, מאת הרב מנדל

ויזרח לו השמש כאשר עבר את פנואל והוא צולע על ירכו', ורש"י מביא מדרש אגדה "ויזרח לו השמש , לצרכו, לרפאות את צלעתו...


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בפרשת השבוע כתוב:  'ויזרח לו השמש כאשר עבר את פנואל והוא צולע על ירכו', ורש"י מביא מדרש אגדה "ויזרח לו השמש , לצרכו, לרפאות את צלעתו... ואותן שעות שמיהרה לשקוע בשבילו כשיצא מבאר שבע, מיהרה כעת לזרוח בשבילו. "
רמז נפלא נתן ה'שבט סופר' שמדרש זה בא להביא חיזוק גדול לכל אלו שנראה להם כי שקעה עליהם חמה שלא בעונתה... כמו שהעולם אומר היו זמנים טובים ..., אבל היום...כל מצבם ומעמדם חושך ואפילה, ואינם רואים כל אור בחייהם,
ילמדו ממעשי אבות כי גם כאן כשיעקב יצא מבאר שבע שקעה החמה על יעקב אבינו באמצע היום, והיה נראה שהפסיד ב' שעות מאור היום, אבל לפי האמת אותה שמש ששקעה וחדלה מהאיר על הארץ אחרי עשרים ושניים שנה הייתה בוקעת ועולה לו כש'ותקע כף ירכו' כשהוא בעצמו היה צריך לה כשהיה צולע על ירכו והקדימה רפואתו  בב' שעות...והרי שכבר שנים רבות קודם צליעתו כבר הוכנה רפואה למכתו, נמצא שמה שנראה כרעתו היה בעצם לטובתו ולעזרתו, ובאמת כל הקשיים הם 'זריחה ומרפא ' עבורו.

כמו שכתוב החפץ חיים זי"ע וז"ל, 'וכיום שדעת האדם מעוטה כל כך, אין לנו לחקור אחר הנהגתו של מלך מלכי המלכים הקב"ה, וצריך האדם להתהלך עמו בתמימות ולהאמין שכל מה שהוא עושה, הוא הכל לטובה, כי מפי עליון לא תצא הרעות , ואז בוודאי יזכה לראות בסוף באלו הדברים גופא שהיא הכל רב טוב וחסד".

ובזה פירש בעל הרוקח את מה שאומר דוד המלך בתהילים  'מן המיצר קראתי קה ענני במרחב קה',
פירוש, מן המיצר קראתי – אל ה' - ראה נא ה' בעניי וצרתי, ממשיך הפסוק ועונה תשובה  "ענני "– ענה לי הבורא ית', 'לא כן בני, הינך במרחב' – אין כאן צר ומצוק,
רק בעיני בשר נראה הדבר כ'צרה', אבל באמת הכל 'מרחב' וישועה.    (באר הפרשה)

שבת שלום

הרב מנדל

 

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת וישלח
X
  • © כל הזכויות שמורות