פירושו של רש"י לתהילים - פרק לז’

מה הדין עם מי שעושה טוב? ממה צריך להתפרנס? ומדוע לא כדאי ללמוד מן הרשע? כל זאת ועוד בביאורו של רש"י למזמור לז'

03/08/19 | ב' אב התשע"ט

 

עשרות אלפי הצטרפו! זה הזמן להתחבר לתהילים יומי בווטסאפ (קבוצה שקטה). להצטרפות לחצו

תהילים פרק-לז
 
{א} לְדָוִ֨ד | אַל-תִּתְחַ֥ר בַּמְּרֵעִ֑ים אַל-תְּ֝קַנֵּ֗א בְּעֹשֵׂ֥י עַוְלָֽה: {ב} כִּ֣י כֶ֭חָצִיר מְהֵרָ֣ה יִמָּ֑לוּ וּכְיֶ֥רֶק דֶּ֝֗שֶׁא יִבּוֹלֽוּן: {ג} בְּטַ֣ח בַּֽ֭יהוָה וַעֲשֵׂה-ט֑וֹב שְׁכָן-אֶ֝֗רֶץ וּרְעֵ֥ה אֱמוּנָֽה:{ד} וְהִתְעַנַּ֥ג עַל-יְהוָ֑ה וְיִֽתֶּן-לְ֝ךָ֗ מִשְׁאֲלֹ֥ת לִבֶּֽךָ: {ה} גּ֣וֹל עַל-יְהוָ֣ה דַּרְכֶּ֑ךָ וּבְטַ֥ח עָ֝לָ֗יו וְה֣וּא יַעֲשֶֽׂה: {ו} וְהוֹצִ֣יא כָא֣וֹר צִדְקֶ֑ךָ וּ֝מִשְׁפָּטֶ֗ךָ כַּֽצָּהֳרָֽיִם: {ז} דּ֤וֹם | לַיהוָה֮ וְהִתְח֪וֹלֵ֫ל ל֥וֹ אַל-תִּ֭תְחַר בְּמַצְלִ֣יחַ דַּרְכּ֑וֹ בְּ֝אִ֗ישׁ עֹשֶׂ֥ה מְזִמּֽוֹת: {ח} הֶ֣רֶף מֵ֭אַף וַעֲזֹ֣ב חֵמָ֑ה אַל-תִּ֝תְחַ֗ר אַךְ-לְהָרֵֽעַ: {ט} כִּֽי-מְ֭רֵעִים יִכָּרֵת֑וּן וְקוֵֹ֥י יְ֝הוָ֗ה הֵ֣מָּה יִֽירְשׁוּ-אָֽרֶץ:{י} וְע֣וֹד מְ֭עַט וְאֵ֣ין רָשָׁ֑ע וְהִתְבּוֹנַ֖נְתָּ עַל-מְקוֹמ֣וֹ וְאֵינֶֽנּוּ: {יא} וַעֲנָוִ֥ים יִֽירְשׁוּ-אָ֑רֶץ וְ֝הִתְעַנְּג֗וּ עַל-רֹ֥ב שָׁלֽוֹם: {יב} זֹמֵ֣ם רָ֭שָׁע לַצַּדִּ֑יק וְחֹרֵ֖ק עָלָ֣יו שִׁנָּֽיו: {יג} אֲדֹנָ֥י יִשְׂחַק-ל֑וֹ כִּֽי-רָ֝אָ֗ה כִּֽי-יָבֹ֥א יוֹמֽוֹ: {יד} חֶ֤רֶב | פָּֽתְח֣וּ רְשָׁעִים֮ וְדָרְכ֪וּ קַ֫שְׁתָּ֥ם לְ֭הַפִּיל עָנִ֣י וְאֶבְי֑וֹן לִ֝טְב֗וֹחַ יִשְׁרֵי-דָֽרֶךְ: {טו} חַ֭רְבָּם תָּב֣וֹא בְלִבָּ֑ם וְ֝קַשְּׁתוֹתָ֗ם תִּשָּׁבַֽרְנָה:{טז} טוֹב-מְ֭עַט לַצַּדִּ֑יק מֵ֝הֲמ֗וֹן רְשָׁעִ֥ים רַבִּֽים: {יז} כִּ֤י זְרוֹע֣וֹת רְ֭שָׁעִים תִּשָּׁבַ֑רְנָה וְסוֹמֵ֖ךְ צַדִּיקִ֣ים יְהוָֽה: {יח} יוֹדֵ֣עַ יְ֭הוָה יְמֵ֣י תְמִימִ֑ם וְ֝נַחֲלָתָ֗ם לְעוֹלָ֥ם תִּהְיֶֽה:{יט} לֹֽא-יֵ֭בֹשׁוּ בְּעֵ֣ת רָעָ֑ה וּבִימֵ֖י רְעָב֣וֹן יִשְׂבָּֽעוּ: {כ} כִּ֤י רְשָׁעִ֨ים | יֹאבֵ֗דוּ וְאֹיְבֵ֣י יְ֭הוָה כִּיקַ֣ר כָּרִ֑ים כָּל֖וּ בֶעָשָׁ֣ן כָּֽלוּ: {כא} לוֶֹ֣ה רָ֭שָׁע וְלֹ֣א יְשַׁלֵּ֑ם וְ֝צַדִּ֗יק חוֹנֵ֥ן וְנוֹתֵֽן:{כב} כִּ֣י מְ֭בֹרָכָיו יִ֣ירְשׁוּ אָ֑רֶץ וּ֝מְקֻלָּלָ֗יו יִכָּרֵֽתוּ: {כג} מֵ֭יְהוָה מִֽצְעֲדֵי-גֶ֥בֶר כּוֹנָ֗נוּ וְדַרְכּ֥וֹ יֶחְפָּֽץ: {כד} כִּֽי-יִפֹּ֥ל לֹֽא-יוּטָ֑ל כִּֽי-יְ֝הוָ֗ה סוֹמֵ֥ךְ יָדֽוֹ: {כה} נַ֤עַר | הָיִ֗יתִי גַּם-זָ֫קַ֥נְתִּי וְֽלֹא-רָ֭אִיתִי צַדִּ֣יק נֶעֱזָ֑ב וְ֝זַרְע֗וֹ מְבַקֶּשׁ-לָֽחֶם: {כו} כָּל-הַ֭יּוֹם חוֹנֵ֣ן וּמַלְוֶ֑ה וְ֝זַרְע֗וֹ לִבְרָכָֽה: {כז} ס֣וּר מֵ֭רָע וַעֲשֵׂה-ט֗וֹב וּשְׁכֹ֥ן לְעוֹלָֽם: {כח} כִּ֤י יְהוָ֨ה | אֹ֘הֵ֤ב מִשְׁפָּ֗ט וְלֹא-יַעֲזֹ֣ב אֶת-חֲ֭סִידָיו לְעוֹלָ֣ם נִשְׁמָ֑רוּ וְזֶ֖רַע רְשָׁעִ֣ים נִכְרָֽת:{כט} צַדִּיקִ֥ים יִֽירְשׁוּ-אָ֑רֶץ וְיִשְׁכְּנ֖וּ לָעַ֣ד עָלֶֽיהָ: {ל} פִּֽי-צַ֭דִּיק יֶהְגֶּ֣ה חָכְמָ֑ה וּ֝לְשׁוֹנ֗וֹ תְּדַבֵּ֥ר מִשְׁפָּֽט: {לא} תּוֹרַ֣ת אֱלֹהָ֣יו בְּלִבּ֑וֹ לֹ֖א תִמְעַ֣ד אֲשֻׁרָֽיו: {לב} צוֹפֶ֣ה רָ֭שָׁע לַצַּדִּ֑יק וּ֝מְבַקֵּ֗שׁ לַהֲמִיתוֹ: {לג} יְ֭הוָה לֹא-יַעַזְבֶ֣נּוּ בְיָד֑וֹ וְלֹ֥א יַ֝רְשִׁיעֶ֗נּוּ בְּהִשָּׁפְטֽוֹ:{לד} קַוֵּ֤ה אֶל-יְהוָ֨ה | וּשְׁמֹ֬ר דַּרְכּ֗וֹ וִֽ֭ירוֹמִמְךָ לָרֶ֣שֶׁת אָ֑רֶץ בְּהִכָּרֵ֖ת רְשָׁעִ֣ים תִּרְאֶֽה:{לה} רָ֭אִיתִי רָשָׁ֣ע עָרִ֑יץ וּ֝מִתְעָרֶ֗ה כְּאֶזְרָ֥ח רַעֲנָֽן: {לו} וַ֭יַּֽעֲבֹר וְהִנֵּ֣ה אֵינֶ֑נּוּ וָֽ֝אֲבַקְשֵׁ֗הוּ וְלֹ֣א נִמְצָֽא: {לז} שְׁמָר-תָּ֭ם וּרְאֵ֣ה יָשָׁ֑ר כִּֽי-אַחֲרִ֖ית לְאִ֣ישׁ שָׁלֽוֹם:{לח} וּֽ֭פֹשְׁעִים נִשְׁמְד֣וּ יַחְדָּ֑ו אַחֲרִ֖ית רְשָׁעִ֣ים נִכְרָֽתָה: {לט} וּתְשׁוּעַ֣ת צַ֭דִּיקִים מֵיְהוָ֑ה מָֽ֝עוּזָּ֗ם בְּעֵ֣ת צָרָֽה: {מ} וַֽיַּעְזְרֵ֥ם יְהוָ֗ה וַֽיְפַ֫לְּטֵ֥ם יְפַלְּטֵ֣ם מֵ֭רְשָׁעִים וְיוֹשִׁיעֵ֑ם כִּי-חָ֥סוּ בֽוֹ:



פירוש רש"י

{א} אל תתחר במרעים. מוכיח את ישראל הוא שלא יתחרו בהצלחת המרעים לעשות כמעשיה' כמו (ירמיה י''ב) ואיך תתחרה את הסוסים לרוץ במרוצתם, האטיר בלע''ז : אל תקנא בעושי עולה.לעשות עולה כמותם : {ב} ימלו. שרו''נט טראנקיי''ץ בלע''ז, ל' כריתה : {ג} בטח בה'. ואל תאמר אם לא אגזול ואגנוב או אתן לעני צדקה במה אתפרנס : ועשה טוב. ואז תשכון ארץ לאורך ימים :ורעה אמונה. תאכל ותתפרנס משכר האמונה שהאמנת בהקדוש ברוך הוא לסמוך עליו ולעשות טוב : {ד} והתענג על ה'. התענג בתפנוקי' על משענתו של הקדוש ברוך הוא : {ה} גול על ה' דרכך. גלגל עליו כל צרכיך : {ז} דום לה'. המתן לישועתו כמו (ש''א יד) אם כה יאמרו אלינו דומו דיהונתן, ומנחם חברו לשון דממה כמו וידם אהרן (ויקרא י') וגם כן פתר טוב ויחיל ודומם (איכה ג') ודונש מודה לו : והתחולל. לשון תוחלת : אל תתחר. לאמר ארשיע כמותו ואצליח כמותו : {ח} הרף מאף.הרף מהרשיע שלא יבא עליך אף : ועזוב. דבר המביא עליך חמתו של הקב''ה : {ט} כי מרעים. שאתה רואה עתה מצליחים הם יכרתון : {י} ועוד מעט. כשתמתין עוד מעט תראה כי אין הרשע :והתבוננת על מקומו. ותסתכל על מקום שהיה שם ואיננו כי מת ואבד : {יב} וחרק. כמו חרקו שן ארקי''נט בלע''ז, (איכה יד) : {יד} חרב פתחו. הרשעי' פתחו, אנקומנצירנט בלע''ז תגר וחרום מתחילים הרשעים מאליהם : {טז} טוב מעט לצדיק. טובים מעט אנשים שהולכים לעזרת הצדיקים : מהמון רשעים רבים. אמרפל וחביריו שהתחילו מלחמ' בעולם בשביל לשבות את לוט ולהתגרות באברהם מעט אנשים שהיו עם אברה' הצליחו והרגו כל אותן האוכלסין : {יח} יודע ה' ימי תמימים. מכי' את מעשי ימיהם : ונחלתם. וקבול שכר' מאתו לעול' תהיה : {כ} כיקר כרים. כאור ענן בקר הנראה שחרית מלבין על מרחבי בקעה שאינו מתקיים, כרים מישור כמו כר נרחב (ישעיה ל') : כיקר. לשון אור יקרות (זכריה י''ד), ויש פותרין כיקר כרים, ככבוד כבשים שמפטמין אותן לטבח :{כא} לוה רשע ולא ישלם וצדיק חונן ונותן. הקב''ה שהוא צדיקו של עולם חונן משלו ונותן לזה שהלוה מה שהוא גוזל ממנו : {כב} כי מבורכיו. של צדיקו של עולם יירשו ארץ : {כג} מצעדי גבר. מי שהוא גבור ביראת הקדוש ברוך הוא ליש פאש דופורט בלע''ז. כוננו. פורי''נט אפיטייץ בלע''ז :{כד} יפול. לבורג''א בלע''ז, לשון ותפול מעל הגמל (בראשית כ''ד). כי. כמו אם : לא יוטל. לא יושלך להיות נעזב : {כה} נער הייתי. פסוק זה שר העולם אמרו דאילו דוד לא קשיש כולי האי : {כו} כל היום. הצדיק חונן עניים ומלוה להם : וזרעו. זה שהוא זורע לצדקה סופו לברכה : {ל} פי צדיק יהגה. תחלה בלבו חכמה לראות דין שפסקה תורה לכל דבר, ואח''כ לשונו תדבר משפט : {לא} לא תמעד אשוריו. לא יחליקו צעדיו : {לה} ומתערה. משריש כמו (ישעיה י''ט) ערות על יאור, ובלשון משנה יש הרבה אילן שנפשח ומעורה בקליפה : כאזרח רענן. כאחד מאזרחי הארץ הנשרשין וממולאים בנכסים וכן פירש מנחם כאזרח רענן מתלחלח ומתצמח כאשל הנשרש ואזרח מאזרחי בני אדם אנשי שרשים המה (סא''א) : {לז} שמר תם. הסתכלו בדרכי התמימים ללמוד ממעשיהם : כי אחרית לאיש שלום. אם ראשית אין לו אחרית יש לו, אבל פושעים וחטאים ורשעים אחרית' נכרת' ונשמדו יחדיו :

דרגו את המאמר: 

ממוצע 4.8 (90 מדרגים)

מומלץ!!! תהילים יומי בווטסאפ (קבוצה שקטה) - להצטרפות לחצו

תכנים שיעניינו אותך (מתחלף מדי יום בחצות)



מאת https://www.tehillim-center.co.il/

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך


פירושו של רש"י לתהילים - פרק ס’

כשראה דוד ברוח הקודש שעתידים אדומיים למשול בישראל ולגזור עליהם גזרות רעות, עמד וביקש רחמים על שעבוד הגליות - על זאת ועוד, בפירוש רשי למזמור ס'

פירושו של רש"י לתהילים - פרק נז’

רשי מבאר במזמור זה שדוד המלך היה קרוב למות, וביקש מהקדוש ברוך הוא לחונן אותו, הוא ממשיך ומהלל אותו יתברך, ומזכיר את נאמנותו כלפיו

פירושו של רש"י לתהילים - פרק מח’

איזה מקום מכונה "יפה נוף"? מה יקרה לעתיד לבוא בעיר שתיבנה? מי ירצה להצר עליה? מה יקרה במלחמת גוג ומגוג? כל זאת ועוד בביאור רש"י למזמור מח'

סגולות נבחרות


סגולה לכל הישועות: פתח אליהו הנביא. לפניך הנוסח המלא

סגולה נפלאה לכל נושא ועניין, פתיחת אליהו הנביא קודם התפילה - פָּתַח אֵלִיָּהוּ (הנביא זכור לטוב) וְאָמַר, רִבּוֹן עָלְמִין דְּאַנְתְּ הוּא חָד וְלָא בְחֻשְׁבָּן, אַנְתְּ הוּא עִלָּאָה עַל כָּל עִלָּאִין, סְתִימָא עַל כָּל סְתִימִין, לֵית מַחֲשָׁבָה תְּפִיסָא בָךְ כְּלָל...

תפילה סגולית למזל טוב

מרגישים שהמזל תקוע? קראו את פרשת העקידה 7 פעמים. זוהי תפילה סגולית למזל, שעל פי הזוהר הקדוש יש ביכולתה להגן מפגעים רעים על כל מי שקורא אותה

סגולה לזכות לבנים

סגולה ממרן החיד"א, ביום שתטבול האישה תתן שמן לעילוי נשמת רבי מאיר ותאמר קודם את הנוסח הבא

תפילה סגולית לזיווג

פרקי תהילים ותפילה למציאת זיווג. תהילים קכא. יְהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתְּבַטֵּל מִמֶּנִּי כֹּל עִכּוּבִים וּמְנִיעוֹת, וְתָאִיר קַרְנִי וְתַגְבִּיהַּ מַזָּלִי
לכל הסגולות
אומרים תהילים בשבילך 24 שעות: 1-700-700-721   |