חנוכה

נרות חנוכה – לא מה שחשבתם

חג חנוכה ניחן בסגולות רבות, ביניהן סגולה לילדים מחונכים ויראי שמיים. אך מעבר לסגולה, נרות חנוכה מהווים עבורנו הדרכה נפלאה לחינוך ילדים


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

במסכת שבת נאמר: "כל הזהיר בנר הווין לו בנים תלמידי חכמים". הפלא יועץ אומר שדברי חז"ל תקפים הן לנרות שבת והן לנרות חנוכה, ובלבד שיהדר בהדלקתם. ההידור מתבטא בהדלקת החנוכייה בשמן זית למאכל. נוסף על כך, חצי שעה לאחר הדלקת נרות החנוכייה יש לנו הזדמנות ליהנות מהאור הגנוז לצדיקים, ולהתפלל מעומק הלב לבנים צדיקים ויראי שמיים. זמן זה הוא עת רצון גדולה מאוד לקבלת התפילות (פסיקתא דרב כהנא).

הנרות אף מעניקים לנו הדרכה נפלאה לחינוך ילדים, שנמשלו לנרות. "נר ה' נשמת אדם" – בעל התניא מבאר שנשמת האדם נמשלה לנר; כשם שהשלהבת מתנועעת תמיד כלפי מעלה, ונראה כאילו היא חפצה להיפרד מהפתילה – כך נשמת האדם חפצה להידבק בהשם יתברך, ותמיד רצונה להתעלות בקדושה וברוחניות. כל ילד הוא אור, וכדי לעזור לו להפיץ את האור שלו ולנתב אותו לכיוון הנכון – מוטלת עלינו, ההורים, האחריות לחנכו לדרך נכונה וליראת שמיים.

1. "הנרות הללו קודש הם" –  כל ילד, כמו כל אדם, הוא "חלק אלוקא ממעל ממש" (תניא). עלינו להיות זהירים בכבודם של הילדים, לא לזלזל בהם ולדבר אליהם בכבוד. חשוב לזכור ש"כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" (משלי); כפי שנתייחס לילדים ונאיר להם פנים, הם יאירו לנו פנים בחזרה.

2. "אין לנו רשות להשתמש בהם" – שלא נשתמש בילדינו להאדרת שמנו או כבודנו בפני החברה וכן שלא נשתמש בהם לעריצות שלנו.

3. "אלא לראותם בלבד" – עלינו לתת ביטוי לתכונות נפשו המיוחדות של הילד, כפי שניתנו לו מאת השם, ולא לנסות לשנות את אופיו או את תכונותיו לפי הרצונות שלנו.

4. פרסום הנס –  תיקנו חכמים להדליק את החנוכייה בפתח או בחלון הפונים לרשות הרבים, כך שכל המתבונן בה ייזכר בנס חנוכה. כך חשוב שנחנך את ילדינו להיות לדוגמה ולמופת, להפיץ את אור היהדות החוצה, ולהדליק את הניצוץ היהודי שנמצא בכל יהודי ויהודי.

5. אור הנרות – כשם שמדליקים שלהבת משלהבת אחרת, כך עלינו להאיר פנים לילדינו כדי לאפשר להם להצליח ולהאיר. הארת פנים לילדים והיכולת לראות את הטוב שבהם הן תנאי בסיסי לחינוך ילדים. החיד"א אומר שאדם צריך לבקש לאחר הדלקת נרות החנוכייה, כשעודו מתבונן באורם – לזכות לעין טובה ולראות רק את הטוב בכל יהודי.
 

צפו בשיעורו המרתק של הרב שלמה לוינשטיין בנושא חנוכה:

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

תפילות נוספות מומלצות

זקוקים לרפואה? פרקי תהילים לרפואה

רוצים להודות לה'? קראו מזמור לתודה

מייחלים להצלחה? תהילים להצלחה

תהילים להצלחה בניתוח

מכירים אדם יקר שחלה במחלה? סגולת הרב כדורי זצ"ל למחלת הסרטן

הפרנסה לוחצת? פרקי תהילים לפרנסה וגם פרשת המן

תפילה עוצמתית וסגולתית - נשמת כל חי וגם פיטום הקטורת וגם התיקון הכללי

אדם יקר לכם הלך לעולמו? תפילה לעילוי נשמת נפטר

סגולה גדולה לכל דבר - תהילים קי"ט

חוששים מעין הרע? תפילה נגד עין הרע

עוד מאמרי תוכן בנושא חנוכה
X
  • © כל הזכויות שמורות