דבר תורה לפרשת שלח

דבר תורה לפרשת שלח מהרב מנדל מנהל מוקד תהילים ארצי

טעותם של המרגלים


27/06/19 | כ"ד סיון התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בפרשת המרגלים  מסביר הגאון הגדול רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל יסוד עמוק ומבאר את טעותם של המרגלים (גאון יעקב, מאמר "כחגבים" שלח): המרגלים וכל עם ישראל שנמשכו אחריהם סברו שהם לא אותו עם שיצא ממצרים, עקב הכישלון בחטא העגל. קודם לכן הם הורגלו לחיים של נס: כשהם נצבים מול ים, הים נבקע, כשהם רעבים יורד להם מן, צמאים – הסלע מוציא להם מים. לכן קיוו – יגיעו לארץ ישראל, לבבם של כל תושבי הארץ יימס מאימה וחרדה. אבל כאשר הקב"ה אומר למשה רבינו "שלח לך אנשים", הם הבינו שחטא העגל הוריד אותם מהמדרגה שלהם כמו שאומרת הגמרא במסכת עבודה זרה: "אני אמרתי א-לוקים אתם ובני עליון כולכם" – בזמן מתן תורה הייתם כמלאכים. אבל אחר חטא העגל – "אכן כאדם תמותון וכאחד השרים תפולו".
כמו אדם ראשון שאחר חטאו חי בדרך הטבע, גם הם הבינו שכיבוש הארץ כבר לא יהיה בדרך ניסית אלא בדרך הטבע.
לכן באו המרגלים ואמרו: "וגם ארץ זבת חלב ודבש היא וזה פריה". אמנם משה מבטיח ארץ זבת חלב ודבש – וזו אמת, הכל קיים, הכל ישנו. אבל: "אפס כי עז העם" – וגם זה נכון: ערים בצורות, ענקים, גיבורים, עמלק יושב בנגב. תחילה הם אמרו שהכל טוב, מבהיר הגאון הגדול רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל, אבל מיד המשיכו , "אפס כי עז העם" והכל התהפך לרעה . ללמדך יסוד גדול כל לשון הרע נקלט יותר, כשאומרים בתחילה דברי אמת – והדברים נקלטו!  

לעיתים כאשר קודם אומרים דברים טובים, צריך לחשוש מתי יתפרץ הרע, ההסתה, הרעל המפעפע באברים. לעיתים האדם שמולך מפגין ידידות, עד שברגע האמת שהוא עלול להיות הרגע שהכי לא צפית שזה יקרה והעיתוי הכי לא מוצלח מבחינתך, והמרצע יוצא מהשק!  
בשעה שהאינטרס שלו להיות נגד, הכל קורס כמגדל קלפים. שנים הוא יכול להגיד לך "ארץ זבת חלב ודבש", ופתאום כשהוא חותר למקום אחר מזה שאתה חותר אליו, יתפרץ ממנו "אפס כי עז העם".  

שבת שלום
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת שלח
X
  • © כל הזכויות שמורות